• TYDZIEŃ HISZPAŃSKI

          • Zapraszamy do wzięcia udziału  w Tygodniu Hiszpańskim. Jeżeli masz tzw. „okienko” lub na później do szkoły, to przyjdź do biblioteki. Posłuchasz audiobooków, muzyki lub obejrzysz ciekawy film.

            Program:

            Poniedziałek  - Literacka walka z wiatrakami "Don Kichot" / Don Quijote de la Mancha, Miguel de Cervantes
            Wtorek - Fiesta sjesta z muzyką hiszpańską
            Czwartek - Literatura hiszpańska „Cień wiatru”, Carlos Ruiz Zafón
            Piątek - Kino hiszpańskie

            Autorzy: U.Kuna B.Sobowska-Rekut

             

          • Narodowe Czytanie

          • Kolejny już raz uczniowie naszej szkoły uczestniczą w Narodowym Czytaniu znaczących dzieł literatury polskiej. W tym roku jest to "Balladyna" Juliusza Słowackiego, wybitnego polskiego romantyka.
            "Balladyna"  to niezwykle krwawy dramat, którego treścią jest żądza władzy. W życie bohaterów ingerują postacie fantastyczne. Tytułowa Balladyna, piekna córka ubogiej wdowy zostaje wplątana w intrygę uknutą przez wodną nimfę Goplanę. Niewinna intryga miłosna przeradza się w wielką i krwawą intrygę polityczną. I tak dalej i tak dalej ...

            Uczniowie klasy pierwszej technikum wysłuchali fragmentów "Balladyny" w wykonaniu: Patrycji Ozga, Kacpra Tereby oraz Moniki Dziedzic. Obejrzeli również fragment filmowej adaptacji tego dzieła.

             

            Autor: B.Sobowska-Rekut
            6.09.2020 r.

          • Naleśniki w jesiennej odsłonie

          • Na pożegnanie lata uczniowie z technikum żywienia i usług gastronomicznych sporządzali naleśnikowe wariacje tradycyjnych ciast. Nawiązując do barw jesieni, postanowil smażyć kolorowe naleśniki wykorzystując naturalne barwniki betalainowe, karotenowe i czekoladowe uzyskali oryginalne ciasta, które po nadziewaniu pokroili w fantazyjne ślimaki.

            A ponieważ technik żywienia gotuje potrawy nie tylko smaczne, ale też zdrowe, żeby obniżyć kaloryczność potraw i jednocześnie wzbogacić je w cene witaminy i minerały do ciasta dodali mąkę owsianą i orkiszową. Mamy nadzieje, że pomysł na jesienne naleśniki przypadnie Wam do gustu.

            Kolorowe szaszłyki z naleśników

            Składniki:

            2 jajka
            400 g mleka
            łyżeczka soku z cytryny
            250 g mąki tortowej

            150 g mąki orkiszowej lub owsianej
            olej, sól, szczypta imbiru i  kurkumy
            kolor żółty: sól, kurkuma, starta dynia/świeża lub mrożona
            brązowy: 1-2 łyżeczki kakao lub karobu, cynamon
            różowy: starty buraczek
            3-4 banany
            krem nutella
            200 g twarogu+śmietanka+cukier waniliowy
            dżem truskawkowy
            wykałaczki długie

            Wykonanie:

            Zmiksuj wszystkie składniki na jednolitą masę i podziel je na cztery części. Do jednej dodaj kakao, do drugiej kurkumę z cynamonem, do trzeciej buraczek. Wszystkie odstaw na 20 minut.

            Na patelni rozgrzej olej. Z przygotowanych mas usmaż cienkie kolorowe naleśniki.

            Banany obierz, rozgnieć za pomocą widelca i wyłóż na czerwone placki. Kakaowe naleśniki posmaruj serkiem waniliowym, żółte kremem czekoladowym, a jasne dżemem truskawkowym.

            Wszystkie naleśniki zwiń w rulony, po czym pokrój w grube plastry. Naprzemiennie nabij je na patyczki do szaszłyków. Smacznego!

            Monika Serafin
            06.10.2020

          • XII Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny

          •  Informujemy, że  12 października br. (w poniedziałek) na trzeciej godzinie lekcyjnej w sali nr 17 odbędzie się Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny. Zapisy dwuosobowych reprezentacji klas można dokonać u nauczyciela polonisty do końca tego tygodnia. Zapraszamy!

            Katarzyna Wachowska
            06.10.2020 r.

          • Nasza praca w Gospodarstwie Ogrodniczym FLORENA

          • Nastała piękna, złota jesień. Minął wrzesień, ostatni, kolorowy miesiąc lata, a jesień przynosi powoli różnobarwne dary. Ale jest to też pora intensywnych prac w ogrodach. Teraz  jest czas na ostatnie prace porządkujące i przygotowujące ogród do zimy. A co dzieje się w gospodarstwach ogrodniczych? Czy również nastał czas porządkowania przed nadejściem zimy? I tutaj Was zaskoczymy, bo praca trwa w najlepsze. Uczniowie klas drugich naszej szkoły, uczący się w zawodzie technik architektury krajobrazu, mieli okazję przyjrzeć się pracy w gospodarstwie ogrodniczym „od środka”. W ramach zajęć praktycznych przygotowywali nasadzenia roślin dwuletnich tak bardzo popularnych u nas na wiosnę – kolorowych bratków, wieloletnich słonecznych floksów. Ale zanim posadzili rośliny, wcześniej przygotowali ziemię wraz z doniczkami. Pomiędzy tymi pracami pomagaliśmy przy chryzantemach.

            Praca w gospodarstwie ogrodniczym była dla naszych uczniów wspaniałym  doświadczeniem, dała możliwość zderzenia teorii z praktyką i pozwoliła doświadczyć wspaniałego i kojącego kontaktu z pięknem przyrody. Na wiosnę zamierzamy wrócić jeszcze do Gospodarstwa Ogrodniczego FLORENA na kolejne praktyczne nauki. 
             

            Agnieszka Puzio-Jędruszewska, Anna Kiwak
            05.10.2020

          • Europejski Dzień Języków Obcych

          • Czy wiesz, że jest ponad 200 języków europejskich? Uświadamiamy to sobie corocznie dnia 26 września . W tym właśnie czasie 800 milionów Europejczyków z 47 krajów jest zachęcanych do nauki języków obcych. Jak będziemy się ich uczyć? W zasadzie forma czy metoda nie ma tu najmniejszego znaczenia. Ważny jest zapał i niezaprzeczalne liczne związane z tym korzyści, np. znajomość języków obcych w szkole procentuje dobrymi ocenami.

            Z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych odbył się w ZSA-E w Weryni IV Szkolny Konkurs Wiedzy o Francji i Niemczech. Wzięło w nim udział 54 uczniów, których zadaniem było rozwiązać test sprawdzający wiedzę z zakresu kultury, historii, geografii,  kuchni i  języka francuskiego bądź niemieckiego. 

            Uczniowie z najlepszymi wynikami:

            Test wiedzy o Francji

            I miejsce – Kinga Płaza  (kl. IVez)
            II miejsce – Konrad Świątek  (kl. IV ez)
            III miejsce – Natalia Snopek (kl. III ae)
                                Gabriela Ofiara (kl. II bc)

            wyróżnienia:
            Agata Snopek (kl. IIbc)
            Kinga Margańska (kl. III ae)
            Natalia Preneta (kl. IV ea)
            Gabriela Drałus ( kl. IV ez)

            Test wiedzy o Niemczech

            I miejsce–Kinga Śpiewak (kl. IVae)
            II miejsce–Weronika Gdowik (kl. IV ae)
            III miejsce - Weronika Fitał (kl. Iaez)

            wyróżnienia:
            Agnieszka Dziewic (kl. I aez)
            Barbara Guźda (kl. III z)
            Patrycja Tabaka (kl. IIz)
            Patrycja Tęcza (kl. IV ez)

            Ewelina Sitarz (kl. II bc )

            Autorzy: A.Kwiecień, K.Wachowska
            29.09.2020
             

             

          • W świecie teatru

          • Znaleźliśmy się w takim miejscu właśnie dziś, na lekcji języka polskiego! A to za sprawą naszej absolwentki, aktorki, blogerki, osoby kochającej teatr, czyli  Wiktorii Matusik. Wszyscy oczywiście w maskach - jak przystało na starożytnych aktorów- słuchali z uwagą wszelkich informacji na temat budowy teatru antycznego, panujących tam zasad, pytali o Dionizosa, Sofoklesa, epejsodiony, stasimony i…  nie mogli wyjść z podziwu, że to wszystko odbywało się w tak dawnych czasach, i że aż tyle tego było. Prezentująca, w zajmujący sposób porównała też teatr antyczny do współczesnego, a wielu uczniów z przykrością przyznawało, że dawno nie było w prawdziwym teatrze, ale na szczęście mają ochotę nadrobić stracony czas!

            Potem były już świetne ćwiczenia z łamańcami językowymi, śmiesznymi scenkami, krzyżówki, przy których  nasi uczniowie – pierwszoklasiści,  a  później również klasa 2ae – bawili się znakomicie, o czym świadczą wszystkie te zdjęcia. Oby więcej takich lekcji!

            Autor: K.Wachowska
            28.09.2020

          • #DzienSzpilek

          • 25 września 2020 r. odbyła się akcja, która jest formą pomocy dla małych dzieci z Kliniki Onkologicznej Przylądek Nadziei. Organizatorem tego wydarzenia jest Moliera2, które w ubiegłym roku wsparło Alivia – Fundacja Onkologiczna. Fundacja od 30 lat zakupuje drogie, nierefundowane leki oraz nowoczesny sprzęt medyczny, finansuje terapie i rehabilitacje, a także prowadzi unikatową w skali kraju Klinikę Mentalną, w której wsparcie psychologiczne otrzymują nie tylko pacjenci, ale także ich rodzice – czytamy na stronie Onkologia-Dziecięca.pl.

            Kobiety z naszej szkoły pozytywnie zareagowały na wieść o akcji i czynnie się w nią zaangażowały, udostępniając swoje zdjęcie w szpilkach na Facebooku lub Instagramie z hashtagiem #DzienSzpilek. Za każdą fotografię Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową ma otrzymać 2 zł na rzecz pacjentów ze szpitala. Cieszymy się, że w tak prosty sposób możemy pomagać. Trzymamy kciuki za małych wojowników!

            Autor: Natalia Preneta
            27.09.2020

          • OGŁOSZENIE O REKRUTACJI DO PROJEKTU  ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”

          •  

             

            W terminie do 9 października 2020 r. wśród uczniów ZSA-E w Weryni, kształcących się w Technikum w klasach od 1 do 4 prowadzona będzie rekrutacja do udziału w projekcie pn. ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”. 

            Łącznie w projekcie weźmie udział ok.80 uczniów z naszej szkoły.

            Uczniowie do projektu rekrutowani będą na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń z uwzględnieniem równości szans. Wszyscy mają taką samą możliwość wzięcia udziału w projekcie. Głównym kryterium rekrutacyjnym będzie motywacja do realizacji zaplanowanych działań projektowych.

             Dla uczestników projektu czekają interesujące formy wsparcia edukacyjnego o tematyce ekonomicznej.

            Szczegółowe informacje zamieszczone są w ,,Regulamin uczestnictwa i rekrutacji do projektu Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”.
             

            Formularze zgłoszeniowe są dostępne w sekretariacie oraz do pobrania na głównej stronie szkoły w zakładce projekty - Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość.

            Informacji nt. projektu udzielają:

            p. Ewa Serafin – koordynator projektu

            p. Beata Bryk – z-ca koordynatora projektu

            Autorzy: Beata Bryk, Ewa Serafin
            22.09.2020

             

          • Ogrody deszczowe

          • Promienie słońca otulają nas przez długie dni wiosenno-letnich miesięcy, mroźne i śnieżne zimy zdają się być tylko wspomnieniem. Chcielibyśmy, aby to było codzienną przyjemnością, lecz jesteśmy również coraz częstszymi świadkami rozgrywających się tragedii: pożary lasów, wielokrotnie przekroczone normy stężenia szkodliwych substancji w powietrzu, alarmujące informacje dotyczące kurczenia się lodowców. Klimat się zmienia. Donoszą o tym nie tylko badania naukowców, my również dotykamy tych zmian. Chcąc wesprzeć walkę ze skutkami niekorzystnych zmian klimatu uczniowie klasy IV technikum architektury krajobrazu postanowili zgłębić wiedzę dotyczącą możliwości zatrzymania wody w ogrodach. Dzięki temu w przyszłości będą mogli proponować ciekawe rozwiązania zieleni kierując się względami ekologicznymi, wspierając zatrzymanie wody w otoczeniu. Retencja wody opadowej i ponowne jej wykorzystanie powinno być obowiązkiem, bo nie wolno jej marnować. W okresach suszy można ją wykorzystać chociażby do podlewania rabat. Ogrody deszczowe mają zastosowanie zarówno w ogrodach przydomowych, jak i w zieleni miejskiej. To nasadzenia roślin w gruncie o zwiększonej przepuszczalności, które zbierają wodę opadową z powierzchni znacznie większej niż powierzchnia samego ogrodu. Dzięki temu mniej wody spływa z chodników, placów czy ulic do kanalizacji, co przyczynia się
            do zwiększania ilości wody w krajobrazie, zapobiega obniżaniu poziomu wód gruntowych i lokalnym podtopieniem w trakcie ulewnych deszczy. Mamy nadzieję, że nowa wiedza już niebawem zostanie wykorzystana w terenie i będziemy świadkami powstających ogrodów deszczowych z inicjatywy naszych architektów.

            Autor: Marta Banaś
            21.09.2020

          • INNOWACJA W NASZEJ SZKOLE- ZAJĘCIA ZUMBA FITNESS

          • Program Zumba Fitness to inspirowane kulturą latynoamerykańską zajęcia taneczno-sprawnościowe bazujące na muzyce latynoskiej i międzynarodowej oraz ruchach tanecznych. Stanowią dynamiczny, pasjonujący, radosny i skuteczny program fitness.

            Zalety Zumba Fitness

            To świetna zabawa! Uczestnicy doskonale się bawią przy czym nie zdają sobie sprawy, że jednocześnie ćwiczą.

            Jest to coś innego! Jeśli nie jesteś zwolennikiem standardowego treningu siłowego na siłowni oraz innych form fitness, Zumba jest właśnie dla Ciebie!

            To łatwy i przyjemny trening! Program Zumba jest dedykowany wszystkim. Osoby na każdym poziomie sprawności fizycznej, z różnym doświadczeniem i w każdym wieku mogą rozpocząć treningi bez żadnego przygotowania.

            Przynosi efekty! Program Zumba opiera się na treningu cardio z elementami treningu oporowego/rzeźbiącego sylwetkę; służy wzmocnieniu całego ciała i osiągnięcia większej sprawności fizycznej.

            Fitnessola.pl

            Autor: Aleksandra Trętowicz
            21.09.2020

          • Dary jesieni

          • Kuchnia przyszłości to dania pełne urody, wykwintne i wyśmienite. Tą zasadę zastosowali nasi uczniowie, którzy pod kierunkiem pani Anny Tęczy w łatwy i szybki sposób skomponowali na talerzach dania, w których użyli kwiatów i owoców cukinii, śliwek, grzybów, dyń oraz wiele innych „darów jesieni". Z wymienionych surowców przygotowali przystawkę, danie główne oraz deser. Wszystko po to aby uczniowie z Chorwacji, Francji i Portugalii wybrali dla siebie najsmaczniejsze danie opracowane według przepisu młodzieży z Weryni w ramach projektu Food Redefined. Teraz my oczekujemy na ich propozycje kulinarne. Mamy nadzieję, że te dania będą dla nas inspiracją do testowania różnych smaków, przypraw i technik kulinarnych.

            Autorzy: A.Tęcza, B.Sobowska-Rekut
            21.09.2020

          • Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość

          • W Zespole Szkół Agrotechniczno–Ekonomicznych w Weryni w terminie od 01.09.2020 r. do 30.06.2021 w ramach programu edukacji ekonomicznej będzie  realizowany z Narodowym Bankiem Polskim projekt pn. ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”. 

            Celem głównym projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości kształcenia zawodowego, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, doskonalenie kluczowych umiejętności zawodowych oraz wzmocnienie zdolności do zatrudnienia i samozatrudnienia poprzez: włączenie pracodawców z lokalnego rynku pracy w proces kształcenia zawodowego w zakresie ekonomii i rachunkowości.  

            W projekcie weźmie udział ok. 80 uczniów ZSA-E w Weryni kształcących się w zawodzie technik ekonomista i ok. 80 ósmoklasistów ze szkół podstawowych z terenu powiatu kolbuszowskiego. Łączna, globalna liczba uczestników projektu wyniesie ok. 160 osób.

            W ramach projektu zaplanowano atrakcyjne działania ekonomiczne m.in.: warsztaty, konkursy, spotkania z przedstawicielami różnych podmiotów rynku finansowego, wycieczki, konferencję naukową.

            Poszerzenie horyzontów, wzrost poczucia własnej wartości, zwiększenie pewności siebie, nabycie umiejętności autoprezentacji to tylko niektóre spośród wymiernych korzyści dla uczestników projektu. Poprzez udział w zaplanowanych przedsięwzięciach uczestnicy projektu w sposób kreatywny, przedsiębiorczy i ciekawy spędzą dodatkowy czas, poświęcony na warsztaty, konkursy, spotkania z przedsiębiorcami, zajęcia pozalekcyjne o tematyce ekonomicznej.

            Autorzy: Ewa Serafin, Beata Bryk
            18.09.2020

          • 10 września - Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

          • #zatrzymajsamotnosc

            Ponad 50 nastolatków i 130 dorosłych podejmuje każdego dnia próbę samobójczą. Dla 15 z nich będzie to próba zakończona zgonem. Wśród problemów, które stanowią czynniki ryzyka samobójstwa młodzieży – poza zaburzeniami natury psychiatrycznej – wymieniane są: 

            • poczucie osamotnienia,
            • brak wsparcia ze strony najbliższej rodziny,
            • doświadczenie traumatycznego wydarzenia (np. przeżycie wypadku komunikacyjnego, gwałtu),
            • choroby somatyczne (takie jak np. nowotwory, cukrzyca typu 1, astma o ciężkim przebiegu),
            • problemy w środowisku szkolnym (np. trudności w kontaktach z rówieśnikami, doświadczanie szykowania z ich strony, ale i problemy z przyswajaniem szkolnego materiału),
            • korzystanie z substancji psychoaktywnych (spożywanie alkoholu, przyjmowanie narkotyków lub dopalaczy),
            • obniżona samoocena,
            • utrata rodzica albo innej bliskiej osoby,
            • niski status socjoekonomiczny,
            • wcześniejsze podejmowanie prób samobójczych.

            Młodzież często informuje o swoich zamiarach kogoś z otoczenia – zwykle rodziców, koleżanki, nauczycieli. Nie można bagatelizować takich deklaracji. Osobie, która mówi o planach odebrania sobie życia, zdecydowanie trzeba pomóc. Istnieją pewne sygnały, które sugerują konieczność wizyty u specjalisty. Są to: 

            • mniejsze zainteresowanie lub całkowita utrata zainteresowania tematyką, która wcześniej stanowiła pasję (np. porzucenie zajęć sportowych, lekcji gry na gitarze, czytania książek),
            • unikanie przebywania z innymi ludźmi, odizolowywanie się,
            • rzucanie co jakiś czas wypowiedzi, takich jak np. „to już nie ma znaczenia”, „to już nieważne”, „niedługo wszystko przestanie mieć znaczenie”,
            • gorsze wyniki w nauce (szczególnie niepokoić powinna sytuacja, gdzie dotychczas zdolny uczeń nagle zaczyna dostawać w szkole zdecydowanie gorsze stopnie bez wyraźnej przyczyny),
            • wzrost impulsywności (przejawianie zachowań agresywnych w stosunku do innych ludzi i do samego siebie),
            • rozdawanie swoich rzeczy.

            O wysokim ryzyku popełnienia samobójstwa przekonywać może pisanie listów pożegnalnych, zainteresowanie tematyką śmierci, przeglądanie w Internecie stron dotyczących samobójstw, nagła poprawa nastroju po dłuższym okresie nasilonej depresji.

            Pamiętajmy, że samobójstwom można zapobiegać!

            Autor: I.Pogoda, fot. Andżelika Pełka
            Źródło: poradnikzdrowie.pl
            10.09.2020

          • Zdawalność na 100%!

          •        Okręgowa Komisja Egzaminacyjna ujawniła wyniki tegorocznych egzaminów zawodowych w poszczególnych szkołach średnich. O sukcesie mogą mówić uczniowie Szkoły Branżowej I Stopnia i Technikum uczący się w zawodach monter sieci i instalacji sanitarnych, kucharz i technik żywienia i usług gastronomicznych w ZSA-E w Weryni. Otóż, wszyscy nasi uczniowie zdali i otrzymają  świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie.

                            Bez wątpienia jest to mistrzowski wynik. Dowodzi on wysokiego poziomu kształcenia stacjonarnego i zdalnego w Zespole Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni. Jest on efektem ciężkiej pracy zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów zawodowych i satysfakcji w pracy!

            Autorzy: G.Warunek, K.Wachowska
            06.09.2020

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie