• Street Law - prawo na co dzień

          • Autorzy: E.Sitarz, A.Kiwak
            21.11.2019 r.
            -----------------------------------
            Uczniowie klasy I technikum  oraz I Szkoły Branżowej uczestniczyli 20.11. 2019 r. w warsztatach, w ramach projektu „Street Law - prawo na co dzień” realizowanego przez konsultantów Uniwersyteckiej Poradni Prawnej w Rzeszowie. Warsztaty prowadziła pani Magdalena Barszcz. Głównym tematem był STALKING - który jest celowym i zaplanowanym działaniem mającym na celu wywołanie niepokoju, lęku, poczucia zagrożenia u ofiary. Stalker prześladuje swoją ofiarę poprzez bardzo częste dzwonienie, wysyłanie wiadomości SMS lub stosuje jeszcze inne metody nękania. Dowiedzieliśmy się, że stalking dotyka bardzo szerokiej grupy osób i niestety jest coraz powszechniejszy. Pani Magdalena uświadomiła nam, że w dużej części jesteśmy za to współodpowiedzialni, gdyż zwracamy na siebie uwagę publikując bez opamiętania swoje zdjęcia na portalach społecznościowych. Dzięki warsztatom wiemy jak chronić się przed stalkerami i gdzie szukać pomocy. Dlatego zgodnie twierdzimy, że takie warsztaty są bardzo potrzebne i powinny odbywać się częściej.

          • Nasza Firma Polsko-Hiszpańsko-Włoska

          • Autorzy: P.Biesiadecka, J.Makocka, E.Tylutka, A.Kiwak
            21.11.2019 r.
            ------------------------
            Środa to kolejny dzień pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch w Polsce. Dzień upłynął nam bardzo pracowicie na nauce sporządzania planów finansowych, rachunków zysków i strat oraz bilansów, czyli dokumentów potrzebnych do ukończenia prac nad rozpoczętymi w poniedziałek projektami. Po przerwie kawowej nadszedł czas na zaprezentowanie rezultatów naszej pracy. Każda grupa  stworzyła dokładny biznes plan dla własnej firmy, a uczniowie z Włoch i Hiszpanii omawiali je z pasją i zaangażowaniem typowym dla południowców. Kilku uczniów ze szkół partnerskich dostało dziś zadanie specjalne - uczyli się mówić po polsku, a efekty mieli okazję przedstawić przed kamerą. Po zakończonych warsztatach w szkole, wszyscy pojechaliśmy do Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Tam nauka przez praktykę czyli warsztaty garncarskie. Lepiliśmy z gliny różne naczynia takie jak talerze, miski i dzbanki. Dawało to wszystkim ogromną radość i bardzo zainteresowało uczniów ze szkół zagranicznych. Następnie zwiedzaliśmy resztę obiektu. Widzieliśmy stary kościół i szkołę gdzie dowiedzieliśmy się jak dawniej wyglądały lekcje i jak karano niegrzeczne dzieci. Kary były bardzo surowe jak np. klęczenie na grochu, bicie linijką lub wskaźnikiem. Widzieliśmy również dawne domy Lasowiaków, sprzęty oraz zabawki. Dzień był pełen wrażeń, a atrakcje wszystkim się podobały.

          • Wycieczka do Krakowa

          • Autorzy: K.Majewska, A.Kiwak
            ____________________________

            Gość w dom, Bóg w dom. To staropolskie przysłowie towarzyszy nam jako organizatorom pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch, którzy przyjechali do ZSA-E w ramach projektu ERASMUS+ ROBOPRENEUR. Dlatego właśnie zorganizowaliśmy wycieczkę do Krakowa - najbardziej atrakcyjnego spośród miast południowej Polski. 19 listopada wyruszyliśmy do grodu Kraka w wyśmienitych, szampańskich wręcz nastrojach. Z każdym kilometrem coraz łatwiej dogadywaliśmy się z naszymi kolegami z Europy i coraz więcej mogliśmy im powiedzieć o sobie. Po przyjeździe na miejsce ruszyliśmy Traktem Królewskim na Wawel. Historyczna siedziba królów Polskich zrobiła na naszych gościach i na nas wielkie wrażenie. Obejrzeliśmy reprezentacyjne komnaty królewskie, skarbiec, zbrojownię. Następnie udaliśmy się do historycznego centrum Krakowa, gdzie zwiedzaliśmy Sukiennice z wystawą Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku. Obowiązkowym punktem zwiedzania jest również krakowski Rynek z pięknymi zabytkowymi kamieniczkami, Barbakanem oraz Kościołem Mariackim. Wielu z nas odszukało ulicę Bracką, bo tam jak śpiewa poeta, podobno zawsze pada deszcz. Ale wtedy nie padało nie tylko na Brackiej, ale w całym Krakowie. Pogoda nam dopisywała, humory były jeszcze lepsze, więc atmosfera w drodze powrotnej wyśmienita. Nasz autobus zamienił się w salę koncertową, w której królowała międzynarodowa muzyka polsko-hiszpańsko-włoska.    

          • Integracja ekonomiczna po angielsku

          • Autorzy: A.Piątek, M.Dobek, E.Serafin
            _______________________________

            Jeszcze nie tak dawno, bo wiosną tego roku my – ekonomiści, wtedy uczniowie klasy pierwszej i drugiej Technikum uczestniczyliśmy w projekcie Robopreneur poza granicami naszego kraju – w  Portugalii.

            Na początku tygodnia, w poniedziałkowy poranek w murach naszej szkoły, to my serdecznie powitaliśmy poznanych już wcześniej kolegów i koleżanki ze szkół w Hiszpanii i Włoch. Już na samym początku atmosfera była bardzo gorąca, goście z zagranicy jak i my byliśmy pełni wrażeń i mieliśmy ogrom wspomnień.

            Kiedy już zostaliśmy podzielni na cztero i pięcioosobowe grupy, rozpoczęliśmy zwiedzanie naszej szkoły oraz obiektów wokół niej. Emocji nie brakowało zwłaszcza, że komunikacja prowadzona była w języku angielskim. Jednak my jako gospodarze całej imprezy ekonomicznej zostaliśmy bardzo dobrze przygotowani i stanęliśmy na wysokości zadania.

            Punktem centralnym poniedziałkowego spotkania były przygotowane przez nas i nauczycieli ekonomistów oraz anglistów warsztaty pod nazwą ,,Economy today and in the future”. Najpierw ekonomiści Edyta i Mateusz – nasi koledzy z klasy trzeciej, dokonali prezentacji zawodu technik ekonomista – oczywiści całość była prowadzona w języku angielskim. Zaciekawienie wśród uczniów z Hiszpanii i Włoch wzbudziły zaprezentowane zdjęcia z organizowanych w naszej szkole przedsięwzięć ekonomicznych.  A było się czym chwalić – bo faktycznie w tym zawodzie dużo ciekawego i inspirującego się dzieje. Następnie Marcelina i Dawid – również ekonomiści z klasy trzeciej przedstawili w formie multimedialnej procedurę uruchomienia własnej działalności gospodarczej. Po części wstępnej przystąpiliśmy do sporządzania biznes planu naszej, wspólnej polsko – hiszpańsko – włoskiej działalności gospodarczej. Pomysłów było bardzo dużo na uruchomienie takiego właśnie biznesu.

            Kiedy już wybraliśmy nazwę naszej firmy, jej formę organizacyjno – prawną to przyszedł czas na opracowanie unikatowego loga, które będzie wizytówką tej działalności. Nasi uczniowie wraz z kolegami i koleżankami z południowo – zachodniej części naszego kontynentu wykazali się w tym punkcie dużą wyobraźnią i kreatywnością. Wszystkie pomysły były bardzo oryginalne i ciekawe. Kolejnym krokiem w tworzeniu biznesplanu była analiza SWOT dla naszej firmy. Tutaj mieliśmy szerokie pole do popisu w  zakresie nie tylko naszej wiedzy ekonomicznej ,ale także językowej. Struktura organizacyjna firmy również została zaprezentowana w bardzo szerokim spektrum, ponieważ każdy chciał mieć w swoim personelu nie tylko prezesa, kierownika i pracowników, ale także specjalistów w danej dziedzinie np. finansowo – księgowej czy kadrowo – płacowej. Ostatnim celem poniedziałkowych warsztatów ekonomicznych była reklama produktu, towaru czy usługi, które chcielibyśmy wprowadzić na rynek. Na tym punkcie nasze ,,Economics workshops” zakończyliśmy, zmęczeni ale bardzo zadowoleni z efektów wspólnej pracy. Już niebawem, bo w środę będziemy z równie dużym zaangażowaniem, pełni pomysłów i entuzjazmu kontynuować bizneplan naszej międzynarodowej firmy.

            Zwieńczeniem tego dnia była wspólna kolacja w jednej z lokalnych restauracji, podczas której wszyscy po pracochłonnym lecz ekscytującym dniu mieliśmy okazję do wspólnej integracji.

          • Projekt „Otwarta Firma” w naszej szkole

          • Autorzy: E.Sitarz, W.Rudna, B.Bryk
            _____________________________

            W ubiegłym tygodniu, jak co roku w naszej szkole zorganizowany był Światowy Tydzień Przedsiębiorczości pod nazwą Otwarta Firma” . W ramach warsztatów odwiedzi nas przedstawiciele różnych instytucji z terenu powiatu kolbuszowskiego, którzy przekazali nam swoją wiedzę m. in. z zakresu funkcjonowania banku, praw i obowiązków konsumenta, płacenia podatków oraz pozyskania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Informacje te z pewnością wykorzystamy w dorosłym życiu, kiedy to nasza kariera zawodowa zacznie się rozwijać.

             

            Uczestnicy programu “Otwarta Firma”, którzy nas odwiedzili:

            • Pani Bożena Olszowy, pracownik Podkarpackiego Banku Spółdzielczego wprowadziła nas w świat życia bankowego. Wytłumaczyła nam jak założyć konto bankowe oraz opowiedziała jakie korzyści daje jego posiadanie. Dowiedzieliśmy się również co nie co o kredytach, lokatach oraz o ogólnym funkcjonowaniu banku. Pani Bożena zaprezentowała nam także ofertę swojej placówki.
            • Pan Jan Wlazło, Powiatowy Rzecznik Konsumentów zapoznał nas z problematyką konsumencką. Poszerzył naszą wiedzę w temacie praw i obowiązków konsumenta oraz obowiązków spoczywających na rzeczniku konsumenckim. Zapoznał nas też z terminami takimi jak gwarancja czy reklamacja.
            • Pan Jan Kochanowicz i Pan Andrzej Sudoł, przedstawiciele Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej przedstawili nam rolę podatków. Uświadomili nam z czego wynika obowiązek ich płacenia, a także na co są przeznaczane. Mieliśmy także okazję obejrzenia prezentacji na temat podatków. 
            • Nasz starszy kolega Krzysztof Ptaś, pracownik Santander Bank Polska, absolwent ZSA-E w Weryni przedstawił nam różnice między pożyczką, a kredytem. Dowiedzieliśmy się również czym jest leasing. Krzysiek przedstawił nam też ofertę swojej placówki. Na zakończenie wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali drobne gadżety.
            • Pani Izabela Karkut, pan Dariusz Paśko oraz pan Tomasz Malinowski, przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy w Kolbuszowej przekazali nam przydatne informacje na temat pomocy, którą oferuje nam PUP. Wiemy już jak uzyskać dofinansowanie na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej oraz z jakiś świadczeń może skorzystać osoba bezrobotna - zarejestrowana w urzędzie.

             

            Tegoroczne spotkania były bardzo interesujące. Zaproszeni goście wypowiadali się w sposób jasny i zrozumiały. Wszyscy uczniowie, którzy brali udział w spotkaniach zgodnie twierdzą, że tego typu projekty powinny odbywać się częściej, gdyż pomagają poszerzać nasze horyzonty - szczególnie ekonomiczne.

            Podsumowując, Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2019 pn. „Otwarta Firma” można uznać za bardzo udany, a wiedza którą zdobyliśmy na pewno zostanie przez nas wykorzystana już niebawem.

             

          • Czy wiesz, że ...

          • Autorzy: A.Fitał, A.Wróbel, A.Kiwak
            18.11.2019 r.
            ------------------------

            Jak co roku od 28 lat obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy. W ramach profilaktyki zdrowotnej w naszej szkole po raz drugi zorganizowaliśmy warsztaty mające na celu zwiększenie świadomości na temat tej choroby, nazywanej epidemią XXI wieku. W Polsce jest około 3,5 miliona osób chorych na cukrzycę,  z czego aż około 1/3 z tych osób – ponad milion – pozostaje niezdiagnozowanych. Przewiduje się, że jeśli nie zmienimy swojego stylu życia w  najbliższym czasie 1 na dziesięciu Polaków będzie cierpiał na tę groźną chorobę. By zadziałać na wyobraźnię i wybory żywieniowe młodego pokolenia uczennice II klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych przedstawiły w formie prezentacji najważniejsze informacje dotyczące zapobiegania i skutków cukrzycy. W trakcie warsztatów uczniowie klas I mogli zobaczyć jak dużo z naszą dietą dostarczamy cukru. Zdziwienie na ich twarzach pojawiło się, gdy zobaczyli, że w małym jogurcie owocowym może być nawet 3 łyżeczki cukru, a mały napój gazowany pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na cukier. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stanowisko, na którym porównywano zawartość węglowodanów prostych w produktach.  Okazało się, że można znaleźć mniej szkodliwą, a równie smaczną alternatywę wśród wielu produktów spożywczych w postaci daktyli, jabłek, marchewek, miodu. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w warsztatach, by na koniec jak najlepiej rozwiązać test na temat cukrzycy. Było o co walczyć – na zwycięzców czekają bony na niepytanie. Zwycięzcy to:
            - Amelia Kuna kl. 1bc, Ozga Patrycja c. Wiesława kl. 1bc, Andżelika Boguń kl. 1ae – bon na niepytanie przez cały wybrany dzień,
            - Szymon Kosiorowski kl.1km, Czajkowska Brygida kl.1d, Marcelina Serafin kl. 1bc – bon na niepytanie na 2 godziny lekcyjne,
            - Aneta Drozd kl.1bc, Patrycja Dudek kl.1bc, Norbert Witkowski kl. 1 ae – bon na niepytanie na 1 godzinę lekcyjną.
            Bony można odebrać u pani Anny Fitał.
            Gratulujemy!

             

        • Światowy Dzień Rzucania Palenia
          • Światowy Dzień Rzucania Palenia

          • Autor: I.Pogoda
            _______________________________

            Przewlekłe choroby niezakaźne w tym, te spowodowane paleniem tytoniu i biernym wdychaniem dymu tytoniowego, stanowią od lat najważniejszy problem zdrowotny, społeczny i ekonomiczny w Polsce. Choroby odtytoniowe obejmują 15 nowotworów oraz kilkadziesiąt  chorób układu krążenia, układu  oddechowego i innych narządów. Około 90% chorych na raka płuc to palacze. Mimo to (KANTAR Polska 2019):

            • W dalszym ciągu prawie ¼ społeczeństwa nałogowo pali papierosy.
            • Tak jak w latach ubiegłych, tak i teraz większości palaczy zdarza się palić w obecności osób niepalących. 8% palących Polaków przyznaje, że czasem pali w obecności dzieci, natomiast w obecności kobiet ciężarnych zdarza się zapalić 1% palaczy.
            • 34% Polaków mówi, że w ich domach pali się tytoń!
            • Mimo zakazu reklamy, aż 15% palących zetknęło się z jakąś formą reklamy i marketingu papierosów!

            Przy okazji tego Święta koniecznie należy zaznaczyć, iż nie istnieje bezpieczny poziom zagrożenia biernym paleniem. Jest szczególnie niebezpieczne dla niemowląt, dzieci, kobiet ciężarnych i płodów. Na całym świecie, około 600 tys. osób niepalących zmarło w 2011 roku z powodu narażenia na bierne palenie. 75% zgonów wynikających z biernej ekspozycji na dym tytoniowy dotyczy kobiet i dzieci (Tobacco Atlas 2012). Tym bardziej alarmujące jest, że w  blisko 34% domów Polaków, pali się tytoń (KANTAR Polska 2019).

             

            W tym szczególnym dniu zachęcamy wszystkie osoby palące do zastanowienia się nad najważniejszą wartością jaką jest zdrowie własne i innych oraz do podjęcia próby rzucenia palenia – nie tylko na ten dzień, ale na całe życie. Szczególnie, że w ciągu ostatniego roku tylko 16% palących podjęło próbę zaprzestania palenia, a tylko 13% palaczy planuje podjąć tą próbę w najbliższym czasie!

             

            Najnowsze wyniki badań dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie palenia tytoniu w Polsce, przeprowadzonych przez KANTAR Polska (2019 r.), na zlecenie GIS, jednoznacznie wskazują na tendencję spadkową odsetka regularnych palaczy – z 31% w 2011 roku do 21% w 2019 roku oraz na wzrost odsetka osób, które nigdy nie paliły. Ponadto, w 2019 roku zauważalny jest spadek odsetka osób, które próbowały rzucić palenie – różnica 7 punktów procentowych w porównaniu z wynikami z 2017 roku (16% wobec 23%).

            Światowy Dzień Rzucania Palenia przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. W Polsce obchodzony jest od 1991 roku. Pomysł akcji narodził się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada (tydzień przed obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Dniem Dziękczynienia) za Dzień Rzucania Palenia.

            źródło: https://wsse.rzeszow.pl

          • Tenis stołowy

          • Autor: M.Laube-Skowrońska
            _________________________

            Podczas tegorocznych zawodów sportowych w tenisie stołowym, organizowanych w ZSA-E w Weryni, naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie: Dominika Majewska, Edyta Tylutka, Zuzanna Żarkowska, Bartłomiej Dziuba, Kamil Micek i Maciej Kozioł. Po długiej walce i rozegranych meczach singla i debla zwycięstwo wywalczyli nasi chłopcy pokonując LO i ZST. Dziewczęta zajęły drugie miejsce. Serdecznie gratulujemy!

          • Ekonomia - jeden zawód, wiele możliwości

          • Autorzy: E.Serafin, A.Kiwak
            -------------------------------------

            W trakcie warsztatów ekonomicznych poprowadzonych przez ekonomistów z klasy trzeciej w naszej szkole, młodsi koledzy i koleżanki ze SP w Cmolasie w ramach doradztwa zawodowego mieli możliwość poznania tajników ekonomii. Podczas koedukacji koleżeńskiej rozwiązywali diagramy z hasłami ekonomicznymi, a także sporządzali dokumenty magazynowe oraz księgowe. W tym celu zapoznali się z obsługą programu magazynowo – sprzedażowego Subiect GT oraz finansowo – księgowego Rachmistrz GT.- sporządzając podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wszyscy uczestniczyli w lekcji bankowej, podczas której pani Bożena Olszowy kierownik Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Kolbuszowej przedstawiła zadania bankowca, a na zajęciach warsztatowych, prezentowała nie tylko profesjonalny strój pracownika banku, ale też techniki liczenia pieniędzy, tester pieniędzy, formy zabezpieczeń banknotów, liczarkę,  banknoty np. rumuńskie, czeskie czy brykiet z banknotów Ósmoklasiści dowiedzieli się jak ważne w kształceniu ekonomicznym jest integrowanie i korelowanie wiadomości teoretycznych z umiejętnościami praktycznym.  Zostali uświadomieni, że technik ekonomista przygotowuje do zawodu, który jest szerokoprofilowy, a to oznacza, że można uzyskać pracę wszędzie tam, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza i niezbędna jest wiedza oraz umiejętności z zakresu finansów i rachunkowości.

            Absolwent szkoły w zawodzie technik ekonomista, który ma potwierdzone kwalifikacje zawodowe może w przyszłości  znaleźć zatrudnienie m.in. w takich jednostkach jak: banki, urzędy skarbowe, biura rachunkowe, firmy konsultingowe czy też pośrednictwa ubezpieczeniowe i finansowe.
            Ponadto uczeń, który ukończy tą specjalizację będzie mógł pracować jako:

            • pracownik działu marketingu, sprzedaży i i publick relations,
            • pracownik działu finansowo – księgowego, jako księgowy,
            • specjalista do spraw kadrowo- płacowych,jako kadrowy,
            • doradca finansowy, giełdowy, podatkowy,
            • specjalista rozliczeń  podatkowych
            • pracownik biurowy, administracji,
            • menager ds. zarządzania, finansów i controllingu,
            • pracownik biura maklerskiego,
            • pracownik działu handlowego, jako handlowiec, akwizytor, magazynier,
            • specjalista ds. obsługi klienta,
            • doradca finansowy i kredytowy oraz inwestycyjny jako doradca klienta,
            • opiekun klienta w banku lub w instytucji finansowej,
            • analityk giełdowy.

            Absolwent technikum w zawodzie technik ekonomista potrafi założyć i prowadzić własną firmę. Do podstawowych zadań wykonywanych przez technika ekonomistę należy m.in. samodzielne organizowanie procesów logistycznych, ewidencjonowanie i analizowanie operacji gospodarczych jak też sporządzanie dokumentów i sprawozdań dotyczących funkcjonowania firm produkcyjnych, handlowych czy usługowych. Ekonomista wykonuje także prace związane z badaniem rynku, planowaniem i sprawozdawczością, polityką zatrudnienia, wynagrodzeniami, księgowością i finansami  podmiotów gospodarczych. Zadaniem ekonomisty jest również wykonywanie typowych prac biurowych.
            Mamy nadzieję, że wiedza oraz doświadczenie zawodowe zdobyte podczas warsztatów ekonomicznych, jak również rozwiązany przez ósmoklasistów test predyspozycji zawodowych ułatwią im podjęcie decyzji odnośnie wyboru dalszej drogi edukacyjnej.

             

          • Narodowe Święto Niepodległości


          • Autor: B.Olszówka
            13.11.2019 r.
            ----------------------------

            Narodowe Święto Niepodległości to najważniejsze dla Polaków święto. Obchodzimy go na pamiątkę odzyskania przez Polskę  niepodległości. Po 123 latach niewoli zadanej nam przez zaborców Rosję Austrię i Prusy odrodziliśmy się na nowo.
            11 listopada jednoczą sie wszyscy Polacy celebrując to wydarzenie  w różny sposób. Zawieszamy flagi narodowe, organizujemy pikniki wojskowe, pochody patriotyczne  akademie i inne uroczystości np. w Rzeszowie  na placu Wolności został odsłonięty pomnik  Józefa Piłsudskiego.
            W naszej szkole 8 listopada z okazji  przypadającej w tym roku 101 rocznicy odzyskania niepodległości uczniowie pierwszej klasy technikum i szkolny zespół "Concordia" zaprezentowali  patriotyczną akademię   upamiętniającą to bardzo ważne w naszej historii wydarzenie.
            W dniu 11 listopada 1918 roku zakończyła się I wojna światowa. Państwa Ententy na zachodnim froncie wojennym  podpisały  z Niemcami rozejm. W tym samym dniu nastąpił  również rozpad  Monarchii Austro - Węgierskiej.  Rosję ogarnęła rewolucja komunistyczna doprowadzając do strasznej wojny domowej. Przed Polakami stanęła szansa na odrodzenie państwa. I tak też się stało chociaż nasi przodkowie musieli jeszcze przez kilka lat włożyć  wiele wysiłku, ofiary, a nawet oddać życie aby odtworzyć terytorium państwa i utrwalić niepodległość.
            11 listopada  zostało uznane świętem narodowym dopiero w 1937 roku.
            W okresie II wojny światowej był zakaz świętowania, chociaż Polacy, żołnierze AK mimo represji starali się przypomnieć okupantowi  o tym dniu poprzez różne patriotyczne napisy np. ,,Jeszcze Polska nie zginęła ...", czy przypinanie kwiatów  w patriotycznych miejscach.
            Po II wojnie światowej  komuniści również zakazali obchodzenia tego święta narodowego i zamienili na  tzw. Narodowe Święto Odrodzenia Polski  w rocznicę narzucenia Polsce Manifestu PKWN tj. 22 lipca. 11 listopad przestał być świętem narodowym.
            Podczas istnienia  Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej  tylko w  czasie  działalności  NSZZ "Solidarność” tj. od 1980 do 1981 roku  można było uroczyście świętować ten dzień i  częściowo udekorować nasze miasta flagami biało-czerwonymi. W okresie stanu wojennego czyli od 1981 roku  był pełny zakaz organizowania wszelkich uroczystości niepodległościowych. W tym okresie  wielu Polaków, tylko  w kościołach mogło brać udział w celebracji tego święta wysłuchując patriotycznych homilii podczas  mszy św.   Po zakończeniu uroczystości religijnej  uczestnicy śpiewali patriotyczne pieśni, a  na nich   w dużych miastach czekały  oddziały ZOMO, które w sposób brutalny, pacyfikowały ludzi śpiewających pieśń „Boże coś Polskę”.  Dopiero wydarzenia polityczne związane z wyborami do parlamentu w 1989 roku wymusiły na władzach uznanie  dnia 11 listopada za Narodowe Święto Niepodległości .

             

             

          • Kto pyta, nie błądzi...

          • Autor: A. Fitał
            12.11.2019 r.
            ---------------------------

            Wiele pytań i wątpliwości mają na pewno ósmoklasiści, których czeka podjęcie ważnej życiowej decyzji – jaki wybrać zawód? By odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto najpierw sprawdzić jaki jest zakres  obowiązków, jakie cechy są ważne w  wykonywaniu danego zawodu oraz gdzie można znaleźć zatrudnienie.  W ubiegły czwartek, ósmoklasistom ze SP w Cmolasie w ramach doradztwa zawodowego uczniowie naszej szkoły  chętnie pospieszyli z pomocą i przedstawili informacje dotyczące zawodów: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik ekonomista.  Podczas warsztatów gastronomicznych uczniowie dowiedzieli się, co takiego kryje się pod nazwą technik żywienia i usług gastronomicznych - cztery wyrazy, a tyle możliwości.  Uczennice klasy II,  kształcące się właśnie w tym zawodzie wyjaśniły, że praca w gastronomii to nie tylko praca w kuchni, a osoby posiadające uprawnienia do wykonywania tego zawodu, mogą pracować jako:

            • kucharz (szef kuchni) w restauracjach, barach, kawiarniach,  w zakładach gastronomicznych zamkniętych jak: stołówki szpitalne i szkolne, w sanatoriach, pensjonatach, domach wczasowych, hotelach,
            • kierownik do spraw żywienia w zakładach gastronomicznych,
            • pracownik  firmy cateringowej,
            • organizator usług cateringowych,
            • doradca w zakresie prawidłowego żywienia,
            • manager do spraw planowania i organizacji usług gastronomicznych,
            • pracownik ruchomej bazy gastronomicznej: morskiej, lotniczej, kolejowej,
            • kelner w restauracjach, kawiarniach, restauracjach hotelowych.

            Podczas krótkich zajęć z obsługi konsumenta, nasi goście świetnie poradzili sobie z przygotowaniem nakryć do różnych propozycji menu. Układanie poprawnych jadłospisów z pomocą starszych koleżanek również nie sprawiało im trudności.  Mamy nadzieję, że wizyta w naszej szkole pomoże młodszym koleżankom i kolegom już wkrótce podjąć decyzję.

          • ,,Kazimierz Skowroński (1907-1974). Nauczyciel, Regionalista, Polityk.

          • Autor: S.Olszówka
            12.11.2019 r.
            ------------------------------

            Wystawa ,,Kazimierz Skowroński (1907-1974). Nauczyciel, Regionalista, Polityk" jest dostępna  w Oddziale Edukacji Kulturalnej i Regionalnej Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Kolbuszowej od 8 listopada 2019 r. do 15 stycznia 2020 r. Organizatorzy wystawy serdecznie zapraszają uczniów i absolwentów Szkół w Weryni do odwiedzenia ekspozycji poświęconej Kazimierzowi Skowrońskiemu. Dr Kazimierz Skowroński był nauczycielem  naszej szkoły. Urodził się 30.05.1907 r. w Kolbuszowej.  Absolwent UJ, doktor filozofii, działacz społeczny i kulturalny, poseł na Sejm PRL II kadencji w latach 1957-61, przyłączył się do koła posłów "Znak". W latach 1953-72 nauczał historii, wiadomości o Polsce i świecie współczesnym oraz języka polskiego w Technikum Rolniczym w Weryni. Obdarzony urokiem osobistym, piękną wymową i wielkim sercem. Działał w regionalnych stowarzyszeniach ziemi kolbuszowskiej oraz Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Publikował liczne prace z dziedziny historii i etnografii w prasie regionalnej. 

            Jako nauczyciel uchodził za orędownika młodzieży, w wielu sprawach uważał, że powinno się: „nie tylko prowadzić śledztwa i karać młodzież, ale wzmóc pracę wychowawczą i dostarczyć młodzieży prawdziwie kulturalnej rozrywki (w miejsce świetlicowej nudy), w postaci nowego zradiofonizowania szkoły, wznowienia filmowych wieczorów, urządzenia kursu tańców, zgaduj-zgaduli, kupna telewizora". 

            Jeden z jego uczniów - prof. Stefan Skiba - wspomina go tak: ,,Kazimierz Skowroński humanista, nauczyciel języka polskiego i historii, był postacią barwną i bardzo łagodną. Ze swoich przedwojennych czasów uniwersyteckich (krakowskich) przekazywał nam informacje z życia ówczesnej bohemy literackiej, poszerzał informacje o wojennych, a przeznaczanych w zapomnienie poetów, np. K. K. Baczyńskiego. Dla wtajemniczonych uczniów wynajdywał w resztkach biblioteki Tyszkiewiczów książki zakazane np. F. Goetla lub F. Ossendowskiego. Po 1956 roku, w okresie chwilowej odwilży gomułkowskiej, został on posłem sejmu PRL. Tam związał się z grupą intelektualistów tworzących koło poselskie „Znak”. W tym właśnie czasie po każdej debacie sejmowej wracał do Weryni i przedstawiał nam na lekcjach krótkie „sprawozdania sejmowe”. Bardzo to sobie ceniliśmy, chociaż zasypywaliśmy go prowokacyjnie żartobliwymi pytaniami, które niezwykle go gniewały. Ot, co może zrobić uczniowska przekora. O takiej uczniowskiej przekorze w stosunku do dr. Kazimierza Skowrońskiego wspomnę choćby z racji jego propozycji, abyśmy jako uczniowie pisali do „Radia Rzeszów” o zmianę repertuaru muzyki rozrywkowej nadawanej w masowych przekaziorach, grających bardzo agresywnie i głośno, także na kolbuszowskim rynku (zainstalowane głośniki przy zabytkowej studni). Dr Kazimierz zalecał nam, abyśmy proponowali literackie piosenki np. Juliet Greco, Edith Piaf. Z dużą przekorą potwierdziliśmy gotowość pisania „listów do redakcji” proponując słownie - radiowe lansowanie infantylnego szlagieru polskiej gwiazdy tamtych lat Nataszy Zylskiej - „Bajo bongo”. Piosenka ta, była wielkim przebojem końca lat pięćdziesiątych, rytmiczna, jazzująca i odległa muzycznie od masowych „smutów” o junakach z Nowej Huty czy też o lewych i prawych mostach Warszawy. Z racji nie najmądrzejszego i naiwnego tekstu (bajo bongo o bongo baja), dr Kazimierz Skowroński jako polonista nie szanował, a nawet nie tolerował tego „literackiego” tekstu piosenki. Dlatego (a o tym wiedzieliśmy) nasza przekorna propozycja listu do redakcji radiowych spotkała się z jego ostrą reakcją i mocno rozsierdziła polonistę, który nawet nieco się na nas obraził".

            Dr Kazimierz Skowroński zasłabł w październiku 1974 roku podczas wygłaszania odczytu w Powiatowej Bibliotece Publicznej na temat historii kolbuszowskiego cmentarza, po czym zaraz zmarł. Został zapamiętany, jako człowiek wielu dokonań. 

            Więcej:  

            http://cyfrowa.bibliotekakolbuszowa.pl/dlibra/docmetadata?id=205&from=pubindex&dirids=31&lp=11
            https://histmag.org/Przedwojenny-magister-przedwojenny-doktor...-10885

             

          • Ekonomiści pomagają

          • Autorzy: K.Margańska, A.Kiwak
            6.11.2019 r.
            ----------------------------
            Pomaganie innym to bardzo szlachetna i godna polecenia postawa. Pomagamy w różnorodny sposób, ale każda pomoc jest bezcenna. Dlatego w dniach od 28 do 30 października w naszej szkole została zorganizowana akcja charytatywna. Członkowie Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości wraz z opiekunami panią Ewą Serafin i panią Beatą Bryk w ramach Światowego Tygodnia Oszczędzania zorganizowali akcję  pt. „Złoty grosik”. Przedsięwzięcie polegało na całotygodniowej zbiórce monet przez uczniów poszczególnych klas. Najwięcej środków pieniężnych udało się zebrać klasie drugiej w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych, której gratulujemy wygranej. Do zwycięzcy trafi nagroda - dzień bez pytania. Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i trud włożony w zbiórkę pieniążków. Zgromadzone środki zostaną przekazane na Przytulisko dla bezdomnych zwierząt w Kolbuszowej. 

          • Ogłoszenie o rekrutacji do projektu

          • Autor: A.Kwiecień
            _______________

            Ogłoszenie o rekrutacji do projektu „Nasza szkoła Twoją szansą na sukces” o numerze 2019-1-PL01-KA102-063047 w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+  sektor: Kształcenie i szkolenia zawodowe.

            Ogłaszamy rekrutację do projektu „Nasza szkoła Twoją szansą na sukces” dla 13  uczniów, którzy odbędą staż zagraniczny  w Hiszpanii w dniach 10 maja  – 31 maja 2020 r.

            Do projektu zapraszamy uczniów z obecnych klas II i III technikum w zawodzie technik architektury krajobrazu oraz klasy II szkoły branżowej pierwszego stopnia w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych.  Wyjazd na staż zagraniczny poprzedzony będzie szkoleniem językowo-kulturowym oraz pedagogicznym. Nabór rozpoczyna się 30 października 2019 r. i będzie trwał do 14 listopada 2019 r. Udział w projekcie jest bezpłatny i w całości finansowany z funduszy europejskich.

            Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie dostępny jest na stronie internetowej szkoły w zakładce POWER-WET projekt „Nasza szkoła Twoją szansą na sukces”.

            Formularz zgłoszeniowy (załącznik nr 1 do regulaminu rekrutacji) do udziału w projekcie należy składać w terminie od 30 października 2019 r. do 15 listopada 2019 r. w sekretariacie szkoły.

            Szczegółowych informacji udzielają: koordynator projektu Urszula Kuna, Bogusława Sobowska-Rekut i Anna Kwiecień.

             

             

          • Młodzi i odpowiedzialni

          • Autorzy: G.Ofiara, E.Sitarz, I.Pogoda
            _______________________________
            Już od dwóch miesięcy jesteśmy uczniami ZSA-E w Weryni. Wkroczyliśmy w kolejny etap edukacji: ponadgimnazjalnej i ponadpodstawowej. To jeszcze nie dorosłość, choć wielu z nas tak się czuje i właśnie tak chce być traktowanym. Co za tym idzie? Duża odpowiedzialność, w tym karna. Chcąc nas uchronić przed ewentualnymi błędami młodości dyrekcja szkoły zorganizowała spotkanie z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej.  Działania takie przeprowadza się systematycznie co rok i są spójne z realizacją zadań zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym, polegających na udziale szkoły w lokalnych programach profilaktyki związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobieganiem demoralizacji młodzieży. Pani Beata Chmielowiec - młodszy aspirant - przeprowadziła z nami bardzo cenną, a zarazem pouczającą lekcję  na temat bezpieczeństwa szeroko rozumianego (szkoła, dom, Internet, przemoc fizyczna, psychiczna i seksualna), dbałości o zdrowie oraz odpowiedzialności karnej za czyny, które zdarza się popełniać osobom w naszym wieku.  Jesteśmy wdzięczni kolbuszowskim funkcjonariuszom za cenne wskazówki i szczerze wierzymy, że uda nam się ustrzec błędów.

          • Warsztaty akwareli

          • Autor: M.Banaś
            ______________
            Podczas warsztatów zorganizowanych przez technikum architektury krajobrazu młodzi odkrywcy przenieśli się do XIX-wiecznej Anglii. Tam wówczas znana malarka Gertrude Jekyll jako pierwsza zaczęła tworzyć barwne ogrody na wzór swoich płóciennych dzieł. Zielone zakątki aż kipiały od przeplatającej się roślinności, a urzekający zapach otwierających dumnych kwiatów oszałamiał zmysły. Taki też jest zawód architekta krajobrazu, który dostając do ręki kartkę i ołówek przekształca bezbarwne fragmenty krajobrazu w dzieła sztuki. To jedyny taki fach, który łączy w sobie dokładność i precyzję inżyniera, wiedzę botanika, kreatywność i fantazję artysty. Dlatego też na warsztatach uczniowie szkół podstawowych zasmakowali jednego z tych aspektów, przenosząc na papier tajemniczy ogród za pomocą akwareli. Z pomocą starszych kolegów klas trzeciej i czwartej technikum lepili z pianki foamiranowej wymyślne kwiaty, a na arkuszach papieru odzwierciedlali kompozycję składającą się z bujnej kolorowej roślinności, wijącej ścieżki oraz szarych głazów. Zagłębienie się w niezwykły malarski świat było możliwe dzięki pomocy uczennic z klasy IV technikum architektury krajobrazu: Alicji Mokrzyckiej  i Kamili Mazur. Natomiast dekoracje z pianki foamiranowej pomagali tworzyć Krystian Jemioło, Weronika Gdowik i Justyna Bajor z klasy III.

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie