• Ciekawe lekcje plastyki

          • Plastyka w ZSA-E w Weryni - to odkrywanie świata sztuki i współtworzenie jej w swoim miejscu tu i teraz. Takie lekcje nasza młodzież uwielbia, bo może tworzyć, przekazywać emocje na papier i często  zaskakiwać, nie tylko innych, ale tez siebie. Ostatnio uczniowie  zmierzyli się z ARTYSTAMI LEGENDAMI  takimi jak  Hasior, Kantor... ale też  i z tymi  współcześnie tworzącymi, np. z  młodym  artystą  takim jak JR. Realizacji i zdjęć JR nie znajdziemy w muzeum czy w galerii. Miał on tylko jedną wystawę w Galerii Emmanuela Perrotina w paryskiej dzielnicy Marais. Jedynym sposobem na ich znalezienie jest spacer, czy to w Nowym Jorku, czy w Rio de Janeiro, z otwartymi oczami.  Ten znakomity Francuz pracuje głównie na gigantycznych portretach anonimowych ludzi, drukowanych w czerni i bieli. On i jego zespół zwykle przyklejają je na elewacjach budynków mieszkalnych. Podejście JR polega na narzuceniu swoich zdjęć oczom opinii publicznej. Artystę często cytuje się mówiąc: „Miasto jest skansenem”. Im więcej czasu mija, tym bardziej jego projekty rosną. Jego twórczość można podsumować takim hasłem: Jestem właścicielem największej galerii sztuki na świecie: ściany świata. Zwracam uwagę tych, którzy zwykle nie odwiedzają muzeów

            W tym właśnie duchu tworzyli artyści z ZSA- E w Weryni. Nasladując JR pokazali ciekawe ujęcia, miejsca, osoby, które zachwycają - sami zobaczcie!

            Oto prace uczniów klas 1 ZAS-A w Weryni.
            Galeria miejsca uczniów ZSA-E w Weryni

            Katarzyna Cesarz  nauczyciel plastyki

          • Słodka pasja

          • Nawet nie wiem kiedy minęły lata spędzone w technikum. Piszę jako uczennica, której przygoda z ZSA-E w Weryni dobiega końca. Przede mną już tylko egzamin maturalny. Co zapamiętam? Wiele chwil spędzonych ze znajomymi, z którymi dzieliłam radości i smutki. Nasze wspólne lekcje, zajęcia praktyczne, staże zawodowe, wycieczki, warsztaty, czy konkursy. Trzeba przyznać, że było tego całkiem sporo! Na zakończenie edukacji na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych chciałabym krótko opowiedzieć o mojej pasji do wypieków.

            Od małego lubiłam piec ciasta, ciasteczka i inne przysmaki. Stąd też wybór szkoły i zawodu - trzeba przyznać, że bardzo trafny! Nie zawsze moje słodkości były udane, ale nie poddawałam się. Czytałam, a przede wszystkim oglądałam filmiki, dzięki którym poznawałam słodkie tajemnice cukiernictwa oraz poszerzałam wiedzę o nowe trendy. Również w szkole mogłam liczyć na rady i wskazówki od doświadczonych nauczycielek przedmiotów zawodowych, którym serdecznie dziękuję za możliwość przeżycia kulinarnej przygody. Najbardziej rozkochałam się w tortach, a szczególnie tych, dekorowanych w stylu angielskim. Na zdjęciach możecie zobaczyć kilka moich propozycji, ale myślę, że to dopiero początek!

            Autor: Wiktoria Rojek

          • Wirtualne spotkania na żywo

          • Uczniowie uczący się w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych, biorąc udział w lekcjach zdalnie, czerpią wiedzę nie tylko przekazywaną przez nauczycieli, ale i bezpośrednio od specjalistów z branży. Nasi monterzy biorą udział w cyklu webinariów dla szkół organizowanych przez firmę Geberit. W pierwszym  webinarium na temat „Systemy wodociągowe i ogrzewania podłogowego Volex” eksperci z firmy Geberit zapoznali naszych uczniów z nowoczesnym systemem rur przeznaczonych do wody pitnej, instalacji centralnego ogrzewania i ogrzewania podłogowego. System ten może być wykorzystywany do wszystkich standardowych prac hydraulicznych w nowych budynkach i projektach renowacyjnych.

            Drugie webinarium na temat „Systemy kanalizacyjne PE” odbyło się 21.04.2021 r. Eksperci opowiedzieli wtedy o systemie kanalizacyjnym, który nadaje się do wielu zastosowań w zakresie kanalizacji wewnętrznej, kanalizacji zewnętrznej odprowadzania wody z budynków, odwadniania dachów, w przemyśle, w obiektach handlowych lub laboratoryjnych, do układania w ziemi, w betonie lub przy budowie mostów. Takie webinaria dają solidną dawkę specjalistycznej wiedzy, dlatego nasi monterzy już zapisują się na kolejne spotkania. Dziękujemy firmie Geberit za możliwość udziału w tym cyklu webinariów.

            Autor: Grzegorz Warunek

          • Rachunkowość w pigułce

          • Ekonomiści znowu szaleją i zaskakują! W III edycji Podkarpackiego Turnieju Szkół Ekonomicznych ,,Rachunkowość w pigułce” stanęli na podium! Naszą szkołę reprezentował zespół z klasy czwartej w składzie: Gabriela Drałus, Konrad Świątek i Patrycja Żądło, a opiekunem uczniów była pani Ewa Serafin.

            Tegoroczny turniej odbył się z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych i przebiegał w następującej kolejności: I etap - szkolny, II etap - część teoretyczna i część praktyczna (finał turnieju).

            W konkursie wzięło udział 120 uczniów z województwa podkarpackiego, z czego do II etapu-teoretycznego przystąpiło tylko 36 uczniów z 12 szkół (zespoły trzyosobowe reprezentujące daną szkołę), a do finału (II etap-praktyczny) zakwalifikowało się jedynie 18 uczniów z 6 szkół ponadpodstawowych, w tym reprezentanci naszej szkoły.

            Podczas finału zespół naszych ekonomistów zajął ex aequo 3 miejsce wraz z  Zespołem Szkół Ekonomicznych z Brzozowa. Wówczas uczniowie z tych dwóch drużyn wzięli udział w dogrywce, w wyniku której nasz zespół zajął 4 miejsce. Tak naprawdę niewiele zabrakło naszym reprezentantom, były to różnice dosłownie minimalne.

            Ekonomiści z czwartej klasy wykazali się fachową wiedzą z zakresu rachunkowości, precyzją, umiejętnością korelacji wiedzy teoretycznej z praktyczną oraz zdolnością pracy zarówno indywidualnej, jak i grupowej. W trakcie konkursu wykazali się także umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach stresowych, bo musieli odpowiednio gospodarować czasem itp.

            Jesteśmy bardzo dumni Drodzy Uczniowie z efektów Waszej pracy i serdecznie gratulujemy!

            Życzymy sukcesów w kolejnych przedsięwzięciach ekonomicznych. Może konkurs był dla Was inspiracją do kontynuacji przygody z rachunkowością?

            Autorzy: Ewa Serafin, Katarzyna Wachowska

          • Sleeveface - ubierz się w książkę wiosna 2021

          • Wielkie brawo za pomysły, aranżację tła i zaangażowanie!

            Prezentujemy ciekawą sesję zdjęciową naszych uczniów z książką tle. Młodzież w niekonwencjonalny sposób zareklamowała książkę i wykazała się kreatywnośćią mając do dyskozycji jedynie wyobraźnie i aparat.

            Gratulujemy wszystkim uczestnikom!

            I miejsce zajęli: Maria Bembenek, Alicja Czachor, Weronika Fitał, Barbara Guźda, Paulina Kowal, Sylwia Michałek, Patrycja Ozga, Kinga Płaza, Gabriela Skiba, Emilia Stąpor, Konrad Świątek, Kinga Tabor, Kinga Wilczyńska, Natalia Wit, Patrycja Żądło

            Autor: Bogusława Sobowska-Rekut

          • PRZYJACIELE LASU - TO  MY -  JA I TY

          • Często na lekcjach powtarzam słowa - „Ja jestem z pokolenia które wie, a Wy jesteście z pokolenia które jeszcze może zmienić oblicze naszej Ziemi, więc razem możemy dla niej zrobić więcej”.

            W myśl tych słów każdego roku w Zespole Szkół Agrotechniczno Ekonomicznych w Weryni prowadzimy wspólnie edukację ekologiczną, w czym mocno sprzyja nam położenie szkoły, która jest z trzech stron otoczona lasem i przylega do historycznego parku, ze wspaniałym drzewostanem otaczającym pałac hr. Jerzego Tyszkiewicza. Od wielu lat współpracujemy z Nadleśnictwem Kolbuszowa. Owocem naszej współpracy są różnorodne akcje ekologiczne mające na celu poznawanie przyrody bliższej i dalszej.

            W tym roku szkolnym pod honorowym patronatem Nadleśnictwa prowadzimy akcję ekologiczną PRZYJACIEL LASU w ramach, której realizujemy różne działania poszerzające wiedzę o lesie, właściwe zachowania w lesie oraz kształtujemy wrażliwość i szacunek dla ojczystej przyrody.

            W ramach akcji "Pomagamy ptakom przetrwać zimę" przeprowadziliśmy lekcje online jak dokarmiamy ptaki zimą, żeby im pomóc, a nie zaszkodzić. Przypomnieliśmy o przestrzeganiu kilku zasad:

            • kiedy rozpoczynać dokarmianie ptaków,
            • nie przerywać dokarmiania,
            • systematycznie oczyszczać karmnik,
            • umieścić karmnik tak, żeby nie mogły dostać się do niego drapieżniki polujące na ptaki.

             

            Zdziwienie wywołał fakt, że przepis na kule dla ptaków jest zupełnie nieskomplikowany. Do ich wyrobu wystarczy zaopatrzyć się w smalec i ziarno oczywiście z zastrzeżeniem, żeby smalec nie był dodatkowo solony, bo może ptakom zaszkodzić. Gotowe kule uczniowie mieli okazję zawiesić na obejściu szkoły i obserwować pierwszych skrzydlatych gości przylatujących, żeby dziobnąć trochę ptasich rarytasów oraz  prowadzili dokarmianie i obserwacje ptaków w przydomowych ptasich stołówkach. Podglądanie ptaków przy karmniku było okazją  do spotkania z nimi, nauczenia się rozpoznawania pospolitych gatunków. Jako, że z nastaniem chłodów i śniegu ptasie bractwo licznie odwiedzało miejsca, w których młodzież wykładała im pokarm.

             

            Kilka obserwacji naszych uczniów.

             

            Podczas dokarmiania ptaków i moich obserwacji udało mi się zauważyć różnego rodzaju ptaki m.in sikorki, bażanty i Mazurki. Ptaki karmiłam zbożem pszenżyto , orzechami włoskimi i laskowymi, kulami tłuszczowymi i mieszanką zakupioną z przeznaczeniem dla ptaków

            Natalia

            Dokarmiałam tłuszczem zwierzęcym (słonina)  oraz ziarnami słonecznika. Najczęściej przylatywały sikorki. Każdego dnia rankiem odwiedzały moją stołówkę

            Amelia

            Do mnie przylatywały mazurki, wróble sikorki oraz rudziki, najciekawsze było to, że miały jakiś zorganizowany sposób przylatywania do karmika. Miałam wrażenie jakby stały w kolejce, a gdy, któryś ptak podleciał z boku była wielka wrzawa. W przyszłym roku powieszę 2 karmniki i zobaczę jak będą się zachowywać. Przystępując do akcji nie wiedziałam ile sprawi mi to radości. Polecam koleżanki i koledzy.

            Patrycja

            Za trud włożony w dokarmianie ptaków wszystkim uczniom serdecznie dziękujemy i zaczynamy koleją akcję ekologiczną LEŚNY PATROL , na zdjęcia i sprawozdania czekamy do 10 czerwca.

            Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych

          • Zaproszenie do udziału w konkursie

          • Pięć lat temu zrealizowaliśmy Projekt "ŚWIĘTE SŁOWA STEFANA KARDYNAŁA WYSZYŃSKIEGO", przed rokiem szykowaliśmy się do drugiej jego edycji, ale niestety wybuch pandemii pokrzyżował nam te plany. Teraz jednak uznaliśmy, że przybliżanie i głębsze poznawanie wspaniałej postaci Prymasa Tysiąclecia zdaje się być bardzo potrzebne, szczególnie, gdy Uchwałą Sejmu i Senatu RP prymas Stefan Wyszyński został patronem 2021 roku, roku. A zatem gorąco i serdecznie pragniemy zaprosić Państwa do II-giej edycji tego Konkursu, którego tematem jest przygotowanie pracy plastycznej w formie PLAKATU promującego jedną, wybraną (z podanych przez Organizatora) myśli Kardynała Stefana Wyszyńskiego.DO DNIA 15 MAJA czekamy i przyjmować będziemy ZGŁOSZENIA wraz z PRACAMI. W załączeniu przesyłamy Regulamin, Kartę zgłoszeniową do ww. Projektu i Wykaz cytatów do wyboru. Więcej konkursowych szczegółów jest dostępnych na naszej stronie internetowej www.fundacjabowarto.pl.

            Szczegółowych informacji udzielają ks. Paweł Pratko i Witold Cesarz

          • Życie z pasją

          • „Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu; dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nadaje.” (Stanisław Staszic)

            Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że każdy ma talent. Nawet uczeń, który nieprzerwanie wpatruje się w okno zamiast rozwiązywać zadanie z matematyki. Cóż… w  żaden sposób nie jest on w stanie odszukać prawidłowych odpowiedzi w plątaninie liczb. Jednak np. doskonale zna polskie i łacińskie nazwy większości ptaków latających wokół szkoły.

            Co powinien zrobić nauczyciel gdy zauważy talent?

            Powszechnie wiadomo, że na co dzień  nauczyciel jest zobowiązany do realizowania programu z nauczanego przedmiotu, zdążania z omawianiem wszystkich zaplanowanych tematów, myślenia o każdej osobie widniejącej w dzienniku. Oczywiście program opracowany dla danej klasy należy zrealizować i to nie z tłumaczeniem, że kiedyś w życiu może się przydać, ale dlatego, że po prostu pewną bazę wiedzy ogólnej każdy powinien posiadać, aby w pełni rozumieć otaczający świat i prawa nim rządzące.

            Chyba każdy człowiek, bez względu na wiek lubi, gdy mu w życiu coś dobrze wychodzi, ponieważ bardzo fajnie jest mieć poczucie spełnienia, kontroli nad przynajmniej małym fragmentem rzeczywistości, a właśnie to nam daje poznawanie własnych talentów.  Jeżeli pomożemy uczniom odkryć w czym są mocni, będzie nam o wiele łatwiej wyzwolić u nich motywację do nauki i działania. Zatem satysfakcja wzajemna gwarantowana!

            Czym są pasje i zainteresowania?

            Pasje człowieka pozwalają na bezinteresowne angażowanie się w dodatkowe działania oraz pokonywanie napotykanych trudności. Są źródłem motywacji do podejmowania różnych form aktywności. Zainteresowania stanowią ważny czynnik rozwoju uzdolnień człowieka, gdyż napędzają jego pracowitość i kształtują emocjonalną odporność na porażki.

            W swoich zamiłowaniach staramy się być coraz lepsi i dążymy do osiągania celów. Motywacja płynie z nas samych. W pasji jest pewna fascynacja, która pozwala na tworzenie swojej przestrzeni. Zainteresowania łączą ludzi, którzy patrzą z zamiłowaniem w tym samym kierunku. Pozwalają także przetrwać trudności, ciężkie chwile, a nawet traumatyczne przeżycia. Mogą być swoistą odskocznią od problemów. Pasją można zarażać innych, a kluczem do wytrwania w niej jest dobrowolność.

            Jak szkoła wspiera w odkrywaniu talentu?

            Szkoła pomaga w rozwijaniu zainteresowań poprzez organizowanie różnorodnych działań. Jednym z zadań nauczyciela jest odkrywanie potencjału drzemiącego w młodzieży oraz umiejętne podsycanie i pielęgnowanie rozbudzonych zdolności. Każdy uczeń powinien osiągać sukces w dziedzinie, która jest mu najbliższa. Nie koniecznie musi to być związane z umiejętnościami szkolnymi. Uczniowie mający problemy dydaktyczne, doświadczają obniżenia samooceny i poczucia własnej wartości, a również często nieakceptacji ze strony rówieśników. Może to dotyczyć osób wrażliwych, o ukrytych zdolnościach, które nie są na tyle śmiałe i otwarte, aby skonfrontować się z oceną grupy rówieśniczej. Rolą nauczyciela jest zachęcanie uczniów do działań oraz pomoc w realizacji marzeń, a w konsekwencji w wybraniu właściwej drogi życiowej.

            W ZSA-E w Weryni zakładamy, że każdy uczeń naszej szkoły jest zdolny i gotowy do rozwoju na miarę swoich możliwości. Promowanie ucznia z uzdolnieniami ma na celu  wspieranie indywidualnego rozwoju. Szkoła oferuje cały wachlarz zajęć dodatkowych, spośród których każdy kto tylko zechce, znajdzie dla siebie coś ciekawego.

            Jakie pasje i zainteresowania rozwijamy?

            Kulinarne – najczęściej w formie warsztatowej prawdziwi pasjonaci jak i amatorzy dietetyki, rzeźbienia w warzywach i owocach, zdrowego odżywiania, gotowania czy pieczenia uczą się nowych umiejętności i poszerzają wiedzę kulinarną. A wszystko to w atmosferze wyśmienitej zabawy, połączonej z degustacją.

            Ekonomiczne – poprzez udział w licznych projektach, przedsięwzięciach, warsztatach, konkursach, czy olimpiadach uczniowie dowiadują się o tym, że są częścią mechanizmów gospodarki rynkowej, odkrywają ekonomię i rachunkowość jako ciekawe i zagadkowe nauki oraz poznają praktyczne aspekty wykorzystania wiedzy na przykładach z otaczającego świata.

            Ekologiczne -  dbając o wizerunek bliższej i dalszej okolicy, w trosce o środowisko ulegające stopniowo degradacji, w duchu poszanowania natury młodzież z Weryni bierze udział w licznych akcjach podnoszących świadomość ekologiczną, w tym m.in. w sprzątaniu świata.

            Językowe – dedykowane dla młodzieży, która chce opanować swobodne posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie. Dzięki stażom zagranicznym uczniowie w praktyce rozwijają mówienie, przełamują barierę językową, zyskują pewność siebie podczas komunikowania się w języku obcym. Natomiast kursy językowe oraz konsultacje odpowiednio przygotowują do ważnych egzaminów.

            Florystyczne – warsztaty pobudzają kreatywność, rozwijają twórcze i oryginalne myślenie, uczą projektowania dekoracji roślinnych, aranżowania florystycznego wystroju wnętrz oraz otwartej przestrzeni, rozbudzają wrażliwość na piękno świata roślin i kształtują postawę kierowania się estetyką w życiu codziennym.

            Muzyczne – wychodząc z założenia, że świat muzyki jest dla wszystkich, a dla najzdolniejszych i przedsiębiorczych może stać się zawodem, drogą do sukcesu, sławy i dostatniego życia umożliwiamy uczniom rozwijanie zdolności wokalnych oraz grę na instrumentach muzycznych, będących na wyposażeniu szkoły.

            Plastyczne – zajęcia gromadzą młodzież, która czuje potrzebę rozmowy o sztuce i malarstwie, chce dzielić się swoimi pomysłami oraz pracami artystycznymi, pragnie poznać podstawy widzenia i myślenia plastycznego, komponowania, rysunku postaci, martwej natury, podstaw perspektywy, posługiwania się podstawowymi, lecz różnymi narzędziami z wykorzystaniem rozmaitych technik.

            Fotograficzne - jak robić ładne i ciekawe zdjęcia? co powoduje, że zdjęcie jest interesujące, że wracamy do niego oraz oglądamy z zaciekawieniem? jak zostać świadomym fotografem? w jaki sposób obrazem zastąpić słowa? jak zapisywać wspomnienia i emocje? Na te i wiele innych pytań uczniowie otrzymują odpowiedzi uczestnicząc w kółku fotograficznym.

            Dziennikarskie – celem zajęć jest przekazanie młodzieży wiedzy na temat pisania i publikowania tekstów dziennikarskich w Internecie i prasie. To tutaj młodzi poznają smak pracy dziennikarskiej przeprowadzając swoje pierwsze wywiady, pobudzając wyobraźnię i twórcze myślenie.

            Aktorskie - nauką bycia tu i teraz zajmują się pasjonaci gry aktorskiej. Wierząc że najszlachetniejszą formą aktorstwa jest prawda, która rodzi się z rozpoznawania uczuć, trenują ukazywanie emocji.

            Motoryzacyjne - turnieje motoryzacyjne w Weryni dla młodszych i starszych uczniów z całego powiatu szczycą się wieloletnią tradycją i są doskonałą formą kształcenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wpływają na pożądane zachowania w rzeczywistym życiu, popularyzują znajomość przepisów o ruchu drogowym, promują kulturę i bezpieczeństwo podczas korzystania z drogi, a także edukują z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

            Sportowe, turystyczne – zajęcia pozalekcyjne są odpowiedzią na zapotrzebowanie uczniów na aktywność fizyczną. Zapewniają wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości i mocy. Inspirują do aktywności twórczej, pracy nad sobą, przełamywania osobistych barier psychicznych. Przygotowują organizm do wysiłku oraz kształtują nawyk czynnego wypoczynku.

            Wolontariat - mówiąc o wolontariacie, najczęściej myślimy o niezarobkowej pracy  na rzecz innych. Okazuje się jednak, że młodzież z ZSA-E w Weryni często przyznaje, że największą korzyść z pomagania czerpie ona sama zgodnie z sentencją: „Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi.” (św. Jan Paweł II)

            Na zakończenie wypada przypomnieć, że zajęcia dodatkowe często przeradzają się w pasje, które potrafią być doskonałym towarzyszem człowieka na całe życie.

            Autorzy: M. Laube-Skowrońska, I. Pogoda

          • OGÓLNOPOLSKI KONKURS EKO-ART

          • Jesteś kreatywny i masz dobre pomysły? Temat ochrony środowiska nie jest Ci obojętny? Chcesz by Twoje pomysły dotarły do milionów odbiorców?

            Stwórz plakat, który w oryginalny sposób zasygnalizuje ekologiczny problem, z jakim zmaga się współczesny świat, lub zaproponuje jego rozwiązanie.

            Przygotuj projekt graficzny o tematyce ekologicznej, w formie plakatu. Możesz go wykonać za pomocą graficznych programów komputerowych lub metodami tradycyjnymi. W celu zgłoszenia do konkursu należy przesłać plik w formie JPG lub PDF, w rozmiarze nie większym niż 20 MB. Dlatego prace wykonane metodami tradycyjnymi należy wcześniej utrwalić w formie cyfrowej (skan lub fotografia), a ich oryginały zachować do czasu zakończenia konkursu.

            Jury przy wyborze najlepszych prac weźmie pod uwagę ich: innowacyjność, kreatywność, potencjał oddziaływania na odbiorców, potencjał eksploatacji w mediach, oryginalność, estetyka oraz styl wykonania pracy konkursowej

            Zgłoszenia do konkursu przyjmuje p. Małgorzata Król za pośrednictwem dziennika elektronicznego do 30.04.2021 r.

            Pracę konkursową należy wykonać do 10.06.2021 r.

            Więcej informacji na stronie: www.eko-czynni.pl

            Autor: M. Król

          • Szkoła i las wokół nas

          • Zespół Szkół Agrotechniczno- Ekonomicznych w Weryni  położony jest w środkowej części Kotliny Sandomierskiej, na wschód od miasta powiatowego Kolbuszowa w województwie podkarpackim. Przyrodniczo i historycznie jest to teren o szczególnych walorach krajobrazowych. W otoczeniu szkoły jest secesyjny pałac Tyszkiewiczów wzniesiony w latach 1900–1905 z parkiem dworskim z połowy XIX wieku o powierzchni 25 ha wraz z licznymi stawami i starym drzewostanem.  Przy szkole znajduje się neogotycka kaplica dworska wzniesiona w 1873 roku, której fundatorem był Zdzisław Tyszkiewicz.

            Powietrze jest czystsze, a olejki eteryczne wydzielane przez drzewa mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. W dodatku żywa zieleń i panująca  cisza działają na człowieka uspokajająco. Droga do szkoły prowadzi przez ciekawe fragmenty lasu. Wzdłuż której można spotkać wiele interesujących roślin takich jak: bluszcz pospolity, konwalię majową, zawilca gajowego, przylaszczkę pospolitą, knieć błotną i wiele innych. Spacerując w ciszy i spokoju można spotkać wpatrujące się w nas jelenie, pasące się sarny czy skaczącego zająca, a pieszą wędrówkę umili nam śpiew wielu gatunków ptaków.

            Autor: B. Twardowska

          • Moja firma

          • W ramach realizacji projektu ,, Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”  od połowy lutego do końca marca 2021 r. odbywały się zajęcia pozalekcyjne pt. ,,Zakładam i prowadzę własną firmę”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.  W działaniu projektowym uczestniczyli uczniowie klasy  drugiej kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista.  Zajęcia w wymiarze łącznie 21 godzin lekcyjnych w formie online poprowadziła pani Ewa Serafin.  Głównym założeniem zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu było zapoznanie uczniów szkoły średniej z procedurą zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.  Uczniowie dowiedzieli się, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej daje szerokie szanse rozwoju, pozwala na zdobycie doświadczenia zawodowego poprzez możliwość wykonywania pracy w różnych dziedzinach.

            Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie należy jednak do najłatwiejszej pracy i wiąże się z czynnościami takimi jak: zarządzanie firmą, opracowywanie planów marketingowych, gospodarowanie finansami, przestrzeganie obowiązującego prawa czy prowadzenie właściwej dokumentacji. Zajęcia projektowe miały formę wykładów oraz warsztatów, podczas których uczniowie sporządzali

            w 5 grupach dokumenty w ramach biznesplanu.

            Na początku ekonomiści dowiedzieli się czym jest biznesplan własnej działalności gospodarczej po co i kiedy należy go przygotować. Każda grupa wybrała określony rodzaj działalności gospodarczej, dla której następnie sporządzała poszczególne elementy tego właśnie biznesplanu. Nie lada wyzwaniem było nie tylko nazwanie firmy i określenie jej przedmiotu działalności, ale także  sporządzenie analizy SWOT, opracowanie struktury organizacyjnej, przygotowanie  reklamy, bilansu czy rachunku zysków i strat.

            Uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć pozalekcyjnych mieli możliwość  współpracy, korelacji pomiędzy sobą i nauczycielem, a przede wszystkim możliwość działania praktycznego. W efekcie tych wszystkich czynności każda grupa opracowała swój biznesplan, który na końcowych zajęciach uczniowie prezentowali. Należy dodać, że było mnóstwo emocji, głównie radości, przy ich przedstawianiu. Na pewno był to doskonały cykl lekcji pokazujący jak w praktyce założyć i prowadzić własną firmę. Uczestnicy projektu  mają świadomość, że prowadzenie własnej firmy nie jest działaniem nieosiągalnym - wręcz przeciwnie - przekonali się oni, że  założenie  i prowadzenie firmy może być szansą na zorganizowanie sobie i innym osobom zatrudnienia, może być szansą na własny rozwój i realizację pasji czy zainteresowań zawodowych, a także  nawiązywaniem i rozwojem współpracy z innymi podmiotami. Prowadzenie firmy wiąże się z umiejętnością wykorzystania zdobywanej w szkole wiedzy, kreatywności i pomysłowości z odpowiedzialnością sumiennością  i elastycznym kreatywnym  działaniem.  Założenie firmy z pewnością jest  wyzwaniem, ale to ,,do otwartych świat należy” – tak spuentowali udział w zajęciach pozalekcyjnych uczestnicy. Kto wie może niektórzy swoje biznesplany przełożą na realia i założą własne firmy. 

            Ewa Serafin, Beata Bryk

            Sprawdzony przez K. Wachowska

          • Podróż w przyszłość

          • W dzisiejszym świecie dalekie podróże są wstrzymane, ale te w przyszłość jednak NIE! Przekonaliśmy się o tym, czytając prace finałowe XII Powiatowego Konkursu Poezji i Prozy „Podróż w przyszłość”. Przenosiliśmy się do pięknych miast, na odludne wyspy, do świata pełnego fantazji. Po drodze mijaliśmy kosmitów, wróżki, podwójne lustra, zegary. Uczniowie przedstawiali swoje ciekawe sny i  prawdziwe marzenia. Było pięknie – dziękujemy.

            Konkurs organizowany jest z dużym powodzeniem przez Zespół Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej, jednak tegoroczny odbył się dość nietypowo, bo w formie zdalnej. Młodzież przesyłała swoje teksty nigdzie dotąd niepublikowane na temat przyszłości, a  specjalnie powołane  przez organizatorów  jury kierowało najlepsze prace do finału.  Mógł to być  wiersz  lub utwór pisany prozą w jednym egzemplarzu. W tym roku utwory nie były recytowane, ani odczytywane.  Jury konkursu  oceniało oryginalność ujęcia tematu, pomysłowość formy i kompozycję,  a także poziom językowy  prac.

            Najlepsi okazali się:

            kategoria PROZA -  szkoły podstawowe

            I miejsce: Gabriela Kretowicz ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce
            II miejsce: Alicja Matejek z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
            III miejsce: Sylwia Lewandowska i Bartłomiej Bogacz z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu

            Wyróżnienia: Karolina Bąba i Klaudia Margańska z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego
            w Mechowcu

            kategoria PROZA -  szkoły ponadpodstawowe

            I miejsce:  Magdalena Surowiec  z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
            II miejsce: Martyna Ragan z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
            III miejsce: Weronika Fitał z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni

            Wyróżnienie: Lidia Tylutka i Amelia Bebło  ( LO Kolbuszowa) Natalia Wit i Wiktoria Cholewa (ZSA-E w Weryni)

            kategoria POEZJA -  szkoły podstawowe

            I miejsce: Judyta Jagodzińska z Zespołu Szkół w Dzikowcu
            II miejsce: Wiktoria Ofiara z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
            III miejsce: Patrycja Reguła ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce

            Wyróżnienia: Milena Byczek i Kacper Pacyna z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego
            w Mechowcu

            kategoria POEZJA -  szkoły ponadpodstawowe


            II miejsce: Ewelina Buczek z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni

            Wyróżnienie: Magdalena Drałus (LO)

            Dziękujemy wszystkim i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.

             

            Katarzyna Wachowska

             

            PRACE KONKURSOWE

            Podróż w nieznane

            A gdyby tak wyjechać z Polski

            Gdzie kraj morski

            Gdzie język nieznany

            Gdzie smak nie ten sam co u mamy

             

            A gdyby tak horyzont i morska flaga

            Gdzie skalista wnęka

            Gdzie dom dalej niż bliżej

            Mego serca

             

            Z podróżami dosyć

            Lecz czuję niedosyt

            Ustatkować się trzeba

            A wspomnienia ulecą do nieba

             

            Nie będę sama

            Przez męża kochana

            W chatce na plaży

            Tak mi się marzy

             

             

            PODRÓŻ W PRZYSZŁOŚĆ

             

            Chętnie bym w przyszłość pojechała.

            Tak na chwilę, zerknąć tylko,

            co się tam dzieje.

            Mama się ze mnie śmieje.

             

            To niemożliwe, być może

            tylko jasnowidz lub święty

            zna tajemnicę przyszłości.

            Ja nie rozumiem tych zawiłości.

             

            Mam ochotę, to uruchamiam

            swoją wyobraźnię i jadę!

            Będzie to podróż ,,Last minute”’

            i krótka, jak błysk słońca w lutym.

             

            I już.

            Rozglądam się wokół ciekawie.

            Jestem uroczą, lecz dorosłą już damą.

            Spaceruję po parku z tatą i mamą.

             

            Widzę też dzieci, jak uczą się przyrody:

            obserwują drzewa, kwiaty, owady na łące.

            Śmieją się, rozmawiają, palcem pokazują.

            Całkiem tak zwyczajnie się zachowują.

             

            Teraz patrzę w górę.

            Widzę  dwa bociany;

            stoją w swoim gnieździe i głośno klekoczą.

            Nieopodal w stawie głupie żaby rechoczą.

             

            Nudziło mi się trochę i stwierdziłam, że pojadę do miasteczka.

            Spotkałam przyjaciółki, młode, lecz dojrzałe,

            więc zaprosiłam je na kawałek ciasta,

            do pobliskiego miasta.

             

            Porozmawiałyśmy razem.

            Są bardzo szczęśliwe, wesołe i zamężne.

            Ale wieczór się powoli zbliża,

            i do domu trzeba wracać, bo już późna godzina.

             

            Wracam do mieszkania i podsumowuję:

            cieszę się bardzo, że świat jest jeszcze w miarę normalny.

            Nagle - pojawiam się w rzeczywistości

            i problemy  rozwiązuję, nie szukam nowości.

             

             

             

             

             

             

             

             

             

          • Biegaj, skakaj, lataj, pływaj - po prostu żyj aktywnie

          • Pod pojęciem sprawności fizycznej rozumiemy siłę, szybkość, wytrzymałość, a także reakcje organizmu na różnorodny wysiłek  fizyczny. Aktywność fizyczna pozwala uniknąć wielu chorób, zwiększa wydolność organizmu, wydajność w pracy, pozwala zachować zdrowie psychiczne.

            Każdy człowiek już od lat  młodzieńczych aż po dorosłe życie  decyduje o swojej sprawności i aktywności codziennej. Korzyści z podejmowania aktywności fizycznej są oczywiste i stanowią podstawę zdrowego stylu życia. Jej optymalny poziom stymuluje rozwój, zabezpiecza potrzeby ruchowe, poprawia elastyczność mięśni i stawów, wzmacnia wydolność serca.  Utrzymanie sprawności na wysokim poziomie poprawia jakość życia, wygląd zewnętrzny oraz stan psychiczny człowieka. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna nie tylko pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów, ale wpływa na lepsze samopoczucie i zmniejsza ryzyko występowania  wielu chorób. Żyjemy w czasach, gdy wiele prac wykonuje się w pozycji siedzącej. Coraz więcej osób propaguje wygodny tryb życia w komforcie cywilizacyjnym (np. oglądanie telewizji, gry komputerowe), zamiast aktywnie spędzać czas, uprawiać sport czy  rekreację ruchową. Co przyczynia się do nieprawidłowości rozwojowych zwiększonej podatności na zachorowania, wady postawy, nerwice, otyłość, cukrzycę,  i wiele innych tzw.” chorób cywilizacyjnych”. Ponadto niedobór ruchu przyspiesza procesy starzenia się, upośledza czynności narządów, zmniejsza wydolność i sprawność fizyczną. Wiemy że każde dziecko aby należycie się rozwijało powinno być aktywne fizycznie przez parę godzin dziennie i w miarę możliwości powinien to być ruch urozmaicony. Wraz z wiekiem, różnicują się zainteresowania a w szczególności różne stają się potrzeby dziewcząt i chłopców. Dziewczęta interesują się elementami fitness,  najlepiej, gdy trening odbywa się z towarzyszeniem muzyki, a chłopcy interesują się bardziej sportami siłowymi. Ruch i aktywność fizyczna poprawia ogólne samopoczucie, ma zbawienny wpływ na przedłużenie życia ludzkiego i uczynienia go przyjemnym i zdrowym.

            Ćwiczenia powinny stać się nawykiem i być nieodłącznym elementem naszego codziennego stylu życia.  Jeżeli jesteś osobą początkująca, zacznij od 3-4 lekkich treningów w ciągu tygodnia. Może to być bieganie, jazda na rowerze lub rolkach, nordic walking, fitness, taniec czy trening w siłowni. Jeśli nie masz w pobliżu żadnej siłowni, ćwiczenia możesz wykonywać w domu. Doskonale sprawdza się również pływanie. Ten rodzaj aktywności świetnie dotlenia i uodparnia organizm, poprawia kondycję, a także zapobiega i koryguje wady postawy. Jeżeli decydujesz się na aktywność fizyczną, musisz wziąć pod uwagę kilka aspektów. Należy wybrać taki rodzaj aktywności, który sprawia Ci przyjemność i dostosowana jest do Twojej obecnej kondycji fizycznej. Jeżeli nie lubisz biegać, nie zmuszaj się. Wykonuj ćwiczenia, które sprawiają Ci radość, intensywność dostosuj do swoich możliwości, ale pamiętaj liczy się systematyczność.

            Tylko regularna aktywność fizyczna da satysfakcjonujące efekty, więc do dzieła.

            Autorzy: D.Krogulec, A.Kiwak

          • Kształcimy zawodowców!

          • Jak mówi stare polskie przysłowie: "Bez pracy nie ma kołaczy". Cóż to oznacza? Z pewnością to, że aby osiągnąć upragniony cel należy sumiennie pracować. To właśnie praca jest kluczem do sukcesu i spełniania marzeń.

            Doskonale wiedzą o tym uczniowie ZSA-E w Weryni, którzy nowy rok kalendarzowy rozpoczęli bardzo intensywnie i pracowicie. Już w styczniu przystąpili do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Niewątpliwie towarzyszył temu stres, nad którym młodzież potrafiła zapanować i zdobywaną przez lata nauki w technikum wiedzę umiejętnie przelała na papier. Z dumą prezentujemy wyniki jakie osiągnęli.

            Z pewnością imponującym sukcesem jest uzyskanie przez młodych ekonomistów 100% zdawalności z części pisemnej i 87% z praktycznej z kwalifikacji AU.35 Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji, a z kolejnej kwalifikacji AU.36 Prowadzenie rachunkowości z części pisemnej i praktycznej ponad 95%, co świadczy o gruntownym przygotowaniu młodzieży do egzaminów.

            Ponad 92% architektów krajobrazu wykazało się w części pisemnej i praktycznej zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami w ramach kwalifikacji RL.22 Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu.

            Na takim samym poziomie kształtuje się wiedza uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych, którzy potwierdzali swoje zdolności kulinarne zdając egzamin z kwalifikacji TG.16 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych.

            Wysokie wyniki procentowe uzyskiwane przez uczniów weryńskiego technikum są bez wątpienia efektem połączenia wiedzy z umiejętnościami praktycznymi.

            Uzyskanie Dyplomu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe otwiera  młodzieży drogę do rynku pracy nie tylko w Polsce lecz także w krajach Unii Europejskiej.

            Czym są kwalifikacje zawodowe? Kwalifikacje zawodowe – inaczej kwalifikacje rynkowe – powstają w odpowiedzi na potrzeby rynku i określają wymogi umiejętności potrzebnych do pracy na danym stanowisku. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, kwalifikacje w zawodzie to zestawy oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, pozwalające na samodzielne wykonywanie zadań zawodowych.

            Autor: Iwona Pogoda

          • Szkoła branżowa - masz fach w ręku

          •       W każdej szkole młodzież powinna być pouczona o obowiązkach praktycznego życia. Każdy uczeń powinien zdobywać wiedzę o pewnych gałęziach pracy fizycznej, za pomocą których, w razie potrzeby, może uzyskać środki do życia. Jest to niezbędne, nie tylko jako zabezpieczenie przed zmiennymi kolejami życia, ale także wpływa na rozwój fizyczny, umysłowy i moralny. Nawet gdyby było pewne, że nikt nigdy nie będzie musiał uciec się do ręcznej pracy dla jego wsparcia, nadal należy go nauczyć pracy.  
                 Warto zastanowić się nad swoją przyszłością i wybrać to, co cię interesuje. Oczywiście przy wyborze trzeba też zwrócić uwagę, jakie jest zapotrzebowanie na rynku pracy. A przecież lepiej być dobrym mechanikiem, niż miernym studentem. Wiele firm woli wykształconego zawodowca niż właściciela marnego dyplomu słabej uczelni. Urzędy i agencje pracy coraz częściej informują, że brakuje osób z konkretnym, zawodowym wykształceniem.  

                 Dziś najważniejsze są kompetencje uniwersalne i elastyczność umożliwiająca adaptację do wymagań na stanowisku pracy. Ludzi z papierkiem jest wielu, ale nic  nie zastąpi praktyki i konkretnych umiejętności. Szybki wzrost gospodarczy ostatnich lat zwiększył znacznie popyt na pracowników fizycznych z konkretnymi zawodami. Przez wiele ostatnich lat młodzi wyjeżdżali za granicę, bo otrzymywali lepiej płatne posady. W Polsce zaczęło brakować fachowców, a to wymusiło wzrost wynagrodzenia i przez to zwiększyła się atrakcyjność zawodowców. Obecny absolwent szkoły branżowej jeśli chce pracować - pracę znajduje. Może przebierać w ofertach pracy. a nie jak dawniej kiedy o jedno miejsce pracy ubiegało się kilkudziesięciu kandydatów. Czasy się zmieniły. Dzisiaj coraz częściej kandydat stawia warunki. To on wybiera firmę, z którą chce się związać na dłużej. Jest pewny siebie, bo najczęściej ma dobry fach w ręku.
                 Szkołę branżową powinni wybierać ci, którzy chcą zdobyć szybko konkretny zawód, wiedzą na pewno, że chcą pracować.  To też szkoła dla osób, które chcą mniej się uczyć, bowiem w  szkole branżowej będą miały łatwiej, ale jest to szkoła niekoniecznie dla najsłabszych uczniów. W szkole branżowej uczniowie uczą się jednego języka obcego, nie mają przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym, a nacisk kładziony jest na kształcenie zawodowe. Zajęcia praktyczne w pierwszej klasie szkoły branżowej to jeden dzień, w drugiej klasie dwa dni, a w trzeciej klasie – aż trzy dni. Uczniowie są bardzo dobrze przygotowani zawodowo.
                 Nie zawsze  w pracy potrzeba asów ze znajomością trzech języków, bo taki pracownik ma duże ambicje i wymagania. Pożądani są specjaliści, których firma może wyszkolić, solidni, niekoniecznie z dyplomem uczelni wyższej. Okazuje się, że wykształcenie wyższe nie zawsze gwarantuje pracę,  dobrą posadę i większe wynagrodzenie. Wykwalifikowani pracownicy fizyczni byli w mijającym roku na pierwszym miejscu najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce. Na liście pożądanych przez pracodawców specjalistów z zawodowym dyplomem byli też uczniowie naszej szkoły. Oni nie mają trudności w znalezieniu pracy. Pracodawcy czekają na naszych absolwentów. Co więcej, wielu z nich łączy naukę z pracą, bo po praktykach zawodowych często zostają i dorabiają w weekendy. Zawodowiec może więcej! 

            Stanisław Olszówka
            7.04.2021 r.

             

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie