• Wspomnienia z Turcji i upowszechnianie

• Wspomnienia z Turcji i upowszechnianie.

Emilia Skóra

Niedawno miałam okazję zwiedzenia największego miasta w Turcji - Stambułu. Było to dla mnie bardzo ekscytujące doświadczenie. Kocham podróżować, więc było to dla mnie wielką przyjemnością. Mieszkaliśmy w hotelu z widokiem na morze. Zwiedziliśmy wiele pięknych i charakterystycznych dla Turcji miejsc. Przewodnik oprowadzał nas po półwyspie i opowiadał historię tego pięknego miejsca. Mieliśmy okazję wejść do Meczetu. Poznaliśmy tamtejszą kulturę, zwyczaje, tradycje. W wielu miejscach można zobaczyć policjantów z bronią nawet spacerujących na ulicy. Przed wejściem do galerii czy innych większych miejsc trzeba przechodzić przez bramki przy których stoi ochronna. Ponadto skosztowaliśmy tamtejszych tradycyjnych dań i przysmaków. Byliśmy  również w tamtejszej szkole sportowej gdzie poznaliśmy nowych znajomych.

Izabela Rembisz

W ostatnim czasie miałam możliwość uczestniczyć w tygodniowym wyjeździe do Turcji. Nasz hotel znajdował się w mieście Stambuł, który jest największym i najludniejszym miastem w Turcji. Uczestniczyliśmy w zajęciach w szkole, dzięki którym umocniliśmy nasze relacje w grupie, a także poznaliśmy uczniów z tutejszej szkoły. Codziennie mieliśmy okazję spróbować lokalnej kuchni i tradycyjnych dań. Zwiedziliśmy wiele miejsc, które są charakterystyczne dla tego miasta, takie jak muzea czy najsłynniejsze pomniki.

Emilia Dragan

Przez tydzień miałam możliwość poznania tradycji i kultury, które nadają niezwykłą atmosferę Stambułowi. Pierwsze trzy dni spędziłam w szkole Toki Atakent Spor Lisesi. Poznałam w niej wiele osób, z którymi nawiązałam bardzo dobre relacje koleżeńskie. Uczniowie pokazali mi jak wyglądają lekcje i jakie obowiązują zasady w ich szkole. Wspólnie wybraliśmy się na wycieczkę na półwysep Hagia Sophia. Pani przewodnik opowiadała nam ciekawostki na temat kościoła zwanego ,, Hagia Sophia”,  mieliśmy również możliwość podziwiania tego pięknego,niezwykłego meczetu w środku. W czasie wolnym wybraliśmy się na bazar, gdzie zakupiliśmy pamiątki. Późnym wieczorem był rejs statkiem po Bosforze w czasie, którego podziwialiśmy to niezwykle piękne miasto nocą. W ostatnim dniu w szkole odbyły się rozgrywki sportowe i otrzymaliśmy certyfikaty. Ten miło spędzony czas pozostanie ze mną na długo. W przyszłości chętnie odwiedziłabym Stambuł jeszcze raz.

Aleksandra Karkut

26 lutego 2023 roku wyjechałam do Turcji w ramach projektu MPHD. Spędziłam tam tydzień, wystarczająco, aby poznać tamtejszą kulturę.Zwiedziliśmy atrakcje takie jak muzeum miniatur, park linowy, spacerowaliśmy i podziwialiśmy morskie widoki, odwiedziliśmy również Hagia Sophia jest to meczet w Stambule, a w przeszłości kolejno świątynia chrześcijańska, płynęliśmy statkiem po morzu. Najbardziej podobał mi się rejs statkiem w trakcie, którego doskonale się bawiliśmy, kiedy muzyka leciała w tle my tańczyliśmy na środku pokładu, świetnie się wtedy bawiłam. Cieszę się, że udało mi się z tego programu skorzystać.

Wspomnienia z Turcji – Natalia Wargacka

Mobilność do Turcji bardzo mi się podobała. Wspominam ten wyjazd bardzo dobrze jako pełen ciekawych przygód. Ludzie tam byli bardzo mili i przyjaźnie nastawieni. Sam Stambuł i jego obrzeża były bardzo rozbudowane. Z okna naszego pokoju w hotelu mieliśmy widok na morze, co bardzo mi się podobało. Najbardziej jednak podobał mi się dzień, w którym byliśmy w samym sercu Stambułu. Zwiedziliśmy wtedy meczet Hagia-Sophia, pałac Topkapi i płynęliśmy statkiem po cieśninie Bosfor. Mogliśmy wtedy poznać historię Turcji i odwiedzić samą stolicę. Był to dzień wypełniony atrakcjami.  Dania tureckie, mimo moich wątpliwości okazały się być smaczne i ciekawe dla oka. Zauważyłam, że większość z nich była przyprawione na ostro, a napoje to były najczęściej takie jakby kefiry bardzo słone lub napoje gazowane typu coca-cola. Jak wspominałam, było fajnie i  nie było żadnych problemów. Przez tydzień pobytu tam wcale mi się nie nudziło, i gdyby była okazja, pojechałabym tam jeszcze raz.

Kamila Wrońska

Wycieczka do Turcji w ramach mobilności była niezwykle atrakcyjnie zaplanowana i zorganizowana. Każdy dzień obfitował w liczne atrakcje dzięki, którym mogłam mnóstwo zwiedzić i wiele się nauczyć. Turcy okazali się narodem niezwykle miłym, wesołym i radosnym. Była miła atmosfera w szkole „Toki Atakent Spor Lisesi'' gdzie spędzaliśmy czas razem z uczestnikami mobilności i uczniami ze szkoły, poznawaliśmy ich i opowiadaliśmy też trochę o sobie. Poznanie ich szkoły było też ciekawe, bo pierwszy raz widziałam tak dużą szkołę. Będę tęsknić za tamtymi osobami, które poznałam ale może kiedyś w przyszłości zobaczymy się ponownie. Wycieczki, wspólnie spędzony czas były ciekawe i interesujące. Niestety cały ten tydzień minął zbyt szybko i ostatni dzień był zarazem szczęśliwy bo wkrótce powrót do domu ale i smutny bo musiałam pożegnać moich nowych tureckich przyjaciół i piękną Turcję.

W ramach upowszechniania projektu ze środków Erasmus + oraz mobilności została przedstawiona prezentacja z wyjazdu, uczniowie omawiali odmienną niż nasza kulturę, jak również charakterystyczne potrawy i wykonywali smoothie oraz zdrowe posiłki. Działania projektowe były przedstawiane również podczas warsztatów żywieniowych z Doradztwa Zawodowego oraz Dni Otwartych Szkoły.

• Kontakty

• Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa