• List Ministra Edukacji i Nauki

          • Warszawa, 24 czerwca 2021 r.

            Szanowni Państwo,

            Dyrektorzy i Nauczyciele,

            Drodzy Uczniowie i Rodzice,

             

            dobiegają końca zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym 2020/2021. Nauczyciele i uczniowie wkrótce rozpoczną długo wyczekiwany czas letniego wypoczynku.

            Za nami niezwykle trudne i pod wieloma względami nietypowe miesiące pracy. Wysokie statystyki zachorowań i niebezpieczeństwo związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa sprawiły, że przez większość roku szkolnego młodzi ludzie uczyli się w sposób zdalny. Byli pozbawieni bezpośredniego kontaktu ze swoimi nauczycielami, wychowawcami oraz rówieśnikami. 

            Wiemy, że ze skutkami zdalnej edukacji będziemy mierzyć się w kolejnych latach. Jesteśmy świadomi zarówno mniejszej efektywności procesu kształcenia na odległość, jak również jego negatywnego wpływu na kondycję fizyczną i psychiczną dzieci i młodzieży. Dlatego też przygotowaliśmy kompleksowy program wsparcia uczniów po długotrwałym okresie nauki zdalnej i przeznaczyliśmy na jego realizację dodatkowe środki finansowe.

            Wiosną przeciw COVID-19 zaszczepiła się większość nauczycieli. Na początku czerwca ruszyła rejestracja na szczepienie dzieci, które ukończyły 12. rok życia. Po zakończeniu wakacji szczepienia będą mogły być realizowane także na terenie placówek oświatowych. Szczegółowe informacje w tej sprawie będziemy przekazywać do szkół w okresie wakacyjnym.

            Mamy nadzieję, że dzięki postępującej akcji szczepień uda nam się w przyszłości uniknąć ponownego zamknięcia szkół i placówek oraz przenoszenia edukacji na tryb zdalny. Okres kształcenia na odległość pokazał dobitnie, że bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem nie zastąpią nawet najnowocześniejsze technologie.

            Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim dyrektorom szkół i nauczycielom za całoroczną pracę, trud oraz zaangażowanie. Dziękuję, że w tym trudnym czasie byli Państwo blisko swoich uczniów, oferowali pomoc i wsparcie w najróżniejszych sytuacjach. Życzę Państwu przede wszystkim spokoju i wytchnienia od codziennych obowiązków.

            Gratuluję uczniom sukcesów w nauce i innych dziedzinach szkolnej aktywności. Mijający rok był dla Was prawdziwą próbą charakteru. Wszyscy mierzyliście się z wyzwaniami zdalnej nauki. Jestem przekonany, że praca, którą włożyliście w swoją edukację, wyda w przyszłości wspaniałe owoce. Życzę Wam, aby wakacje były czasem poznawania i odkrywania nowych miejsc, a także zawierania trwałych przyjaźni i znajomości.

            Serdecznie pozdrawiam również społeczność szkół polskich i polonijnych na całym świecie. Dziękuję nauczycielom i wychowawcom za podtrzymywanie oraz pielęgnowanie polskości wśród młodych Polaków dorastających poza granicami kraju. Słowa wdzięczności kieruję także do uczniów, dziękując za trud doskonalenia języka polskiego i zdobywania wiedzy o Polsce.

            Wszystkim życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji!

             

            Z wyrazami szacunku

            Przemysław Czarnek

            Minister Edukacji i Nauki

          • Pracowite jak mróweczki

          • 21 czerwca 2021 r. uczennice ZSA-E w Weryni kształcące się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych: Wiktoria Cholewa, Agnieszka Dziewic, Gabriela Cisło, Natalia Kołodziej, Amelia Ozga, Patrycja Tabaka, Wiktoria Węglarz, Paulina Wilk i Natalia Wit  reprezentowały szkołę, podczas odsłonięcia muralu przedstawiającego wizerunek patrona Szkoły Podstawowej w Weryni - kapitana Józefa Batorego.

            Aby uczcić jego pamięć zorganizowano uroczystości, które rozpoczęła modlitwa w miejscowym kościele. Następnie zaproszeni goście udali się do budynku szkoły na akademię.

            Na zakończenie imprezy czekał na wszystkich poczęstunek wykonany i serwowany przez wspomniane wcześniej uczennice. Chłodne napoje pomogły się orzeźwić uczestnikom spotkania, zakąski pobudziły delikatnie  apetyt, natomiast słodkie ciasto poprawiło nastrój. Dziewczyny uwijały się jak mróweczki przygotowując szwedzki stół, na którym znalazły się zimne zakąski.  Pomimo swojej nazwy, przygotowane specjały rozchodziły się jak ciepłe bułeczki!

            Autor: Agnieszka Biestek

          • Leśny patrol

          • „Tobie została powierzona Ziemia, jak ogród; zarządzaj nią mądrze”

            Św. Franciszek z Asyżu

            Dobiegła końca szkolna akcja Przyjaciele lasu w kategorii „Leśny Patrol" objęta honorowym patronatem Nadleśnictwa Kolbuszowa w ramach, której promowaliśmy wśród uczniów zasady prawidłowego zachowania się w lesie oraz szacunku dla ojczystej przyrody.

            Od 1 kwietnia do 20 czerwca uczniowie naszej szkoły posprzątali około 10 hektarów lasu, przydrożnych rowów i strumyków. Uzbieraliśmy łącznie około 500 litrów różnych śmieci, które następnie zostały posegregowane i oddane do zakładów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami w poszczególnych gminach powiatu kolbuszowskiego.

            Jak możemy sami zadbać o las?

            • Pamiętaj, aby w lesie zachować ciszę.
            • Nie pal w lesie ogniska!
            • Nie wyrzucaj śmieci w lesie! i zwracaj uwagę innym śmiecącym – nielegalne śmiecenie jest wykroczeniem i podlega karze grzywny do 5.000 zł!
            • Nie niszcz roślin, mrowisk, ani gniazd zwierząt.
            • W lesie spaceruj tylko wydeptanymi ścieżkami.
            • Kiedy zbierasz grzyby nie wyrywaj ich całych z ziemi, wykręć tak, aby zostawić grzybnię.

            Organizatorzy:

            Członkowie Koła Ekologicznego wraz z opiekunem

          • "Czereśniowe love"

          • Dobiega końca nasza przygoda. Posadziliśmy drzewka czereśniowe. Z wielką radością i niecierpliwością na czas kiedy będziemy kiedy będziemy delektować się owocami naszej pracy. Wydawać się może, że to koniec pracy. W okresie upałów młode posadzone drzewka potrzebują naszej pomocy, trzeba je podlewać. Doglądamy naszego dzieła i starannie się nim zajmujemy. Po wakacjach wrócimy i nasze czereśnie będą większe, ale nadal zależne od nas. Teraz "Czereśniowe love" życzy Wam owocnych w czereśnie wakacji.

            Zespół "Czereśniowe love"

          • Architekci w „akcji”

          • Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, uczniowie obliczają już dni do upragnionych wakacji. Jednak zanim to nastąpi, nasi architekci na zajęciach praktycznych  dzielnie i niestrudzenie przygotowują otoczenie szkoły do letniego czasu. Są to prace porządkowe, pielęgnacyjne oraz upiększające. Zobaczcie jak się prezentują.

            Autor: A.Puzio-Jędruszewska

          • Wyjazd do Hiszpanii

          • W niedzielę 27 czerwca grupa 15 uczniów  technikum i szkoły branżowej w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik architektury krajobrazu oraz  kucharz wraz z nauczycielami wyjadą na trzytygodniowy staż zawodowy do Walencji w Hiszpanii. Wyjazd jest finansowany z Unii Europejskiej w ramach programu PO WER. Przez 21 dni uczniowie będą realizować założenia projektu "Nasza szkoła Twoją szansą na sukces" tzn. doskonalić umiejętności zawodowe, językowe i poznawać kulturę tego pięknego kraju. Życzymy im udanego wyjazdu!

            Autor: B.Sobowska-Rekut

          • Na wakacje najlepsza książka

          • Zbliżają się wakacje. Jest wiele pomysłów na spędzanie wolnego czasu, a jednym z nich jest czytanie książek. Galeria zdjęć niech Was zainspiruje to wyboru tego typu rozrywki.
            Polecam. B.Sobowska-Rekut

            Mówi się, że żadna inna rozrywka nie jest w stanie przynieść człowiekowi tyle radości, ile może jej dać dobra i pasjonująca książka. Cóż, trudno jest mi nie zgodzić się z tym stwierdzeniem... Czytanie książek od zawsze bowiem było moją największą pasją, a zaczęło się to bardzo wcześnie - wtedy, gdy mogłem jeszcze na palcach jednej ręki policzyć, ile mam lat. Od tego momentu zacząłem sobie cenić każdą chwilę spędzoną z książką w dłoniach. Powieściowi bohaterowie, ich niezwykłe przygody, a zwłaszcza wartka akcja pochłaniały mnie całego i sprawiały przyjemność niemalże za każdym razem. Teraz, gdy ukończyłem już szkołę średnią, moje zainteresowanie czytaniem jest ciągle tak samo żywe i silne. Przez cały ten czas uzbierałem w swoim pokoju całą moc książek (możliwe, że jest ich ponad tysiąc!) i nigdy nie zamieniłbym żadnej z nich na jakiekolwiek inne atrakcje czy kosztowności. Niewątpliwie są one dla mnie największą wartością. Czytanie książek rzeczywiście może być dla człowieka zajęciem zarówno przyjemnym, jak i pożytecznym. W jaki sposób mogę Was do tego przekonać? Zapewne już nieraz słyszeliście i dobrze wiecie o tym, że książki (o ile często się po nie sięga) poszerzają naszą wiedzę, uczą skupienia, poprawiają koncentrację, a także rozwijają nasze uczucia. W tym miejscu jednakże chciałbym dodać coś od siebie, tzn. przekazać Wam garść własnych odczuć i doświadczeń związanych właśnie z czytaniem. To parę krótkich i zwięzłych punktów - powodów, dla których uwielbiam spędzać swój czas z książką. Myślę, że każdy z Was znajdzie wśród nich choćby jeden powód, aby również zacząć swoją przygodę z czytaniem.
            1. ,,Książki to są twoi najlepsi przyjaciele, nie wyśmieją, nie zdradzą, a nauczą wiele,, Jan Rak. Z natury jestem nieśmiałym chłopakiem - więc tym bardziej zgadzam się z ludźmi, którzy twierdzą, że książki potrafią nieraz dać więcej radości i satysfakcji niż nawet towarzystwo drugiego człowieka. Książek nie muszę bowiem pytać o zdanie, nie muszę ich namawiać, by spędzać z nimi czas, nigdy mi nie odmówią. Mieć takich przyjaciół to skarb.
            2. ,,A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał, kiedy tylko możesz,, Mikołaj Rej. Przywykłem do tego, aby każdą swoją wolną chwilę poświęcać właśnie czytaniu. Nie ma takiej okazji w życiu, dla której nie byłoby warto sięgnąć po książkę. Nawet jeśli czasem nie chcę zbyt długo czytać, lepiej wolę przewertować mniejszą liczbę stron, ale zrobić to z przyjemnością. W czytaniu właśnie najbardziej liczą się dobre chęci...
            3. ,,Książki czytamy dlatego, ażeby rzeczywistość lepiej poznać,, Adolf Dygasiński. Wprawdzie rację mają ci, którzy mówią, że jeśli nie doświadczysz czegoś na własnej skórze, to nigdy nie będziesz wiedział, w jaki sposób z czymś takim można się zmierzyć. Mimo wszystko, ja wiem swoje... Może książki nie nauczą mnie obycia, ale przynajmniej na tyle uformują mój charakter, że żadne życiowe wyzwania nie będą dla mnie trudnością.
            4. ,,Czytamy, aby wiedzieć, że nie jesteśmy sami,, Clive Staples Lewis. Czytanie książek to w dużej mierze również identyfikowanie się z literackimi bohaterami, którzy - podobnie jak i my - przeżywają swoje wzloty i upadki, cieszą się z sukcesów i przełykają gorzki smak porażek. Nieraz w ich odbiciu odnajdujemy samych siebie i nasze własne codzienne sprawy. Nawet jeśli nie znajdziemy w nich rozwiązania na nasze problemy, to przynajmniej będziemy wiedzieć, że nie tylko nam jest nieraz tak trudno...
            5. ,,Jedynie czytaniem krzepi się duszę,, Wolter. Nie samym czytaniem człowiek żyje... W międzyczasie, gdy odkładam książkę na półkę, potrafię zająć się również innymi - mniej lub bardziej - pożytecznymi sprawami. Jednakże każdy bibliofil dobrze o tym wie, że książka jest dobra na wszystko. Nic poza książka nie potrafi mnie tak szybko przyprawić o dobry nastrój. To nie tylko najlepszy pochłaniacz czasu, ale także doskonały pogromca wszelkich trosk i bolączek.
            6. ,,Czytanie to najlepszy sposób uczenia się. Czytanie jest najlepszą nauką,, Aleksander Puszkin. Jestem w pełni przekonany, że gdybym nie nauczył się tak szybko czytać bez składania liter (już w wieku trzech i pół lat!), to na pewno nie zafascynowałbym się wtedy czytaniem książek. Mało tego, dzięki wytrwałemu czytaniu w równie szybkim tempie opanowałem niemal całą ortografię. Tak bez wkuwania regułek, uczenia się wyjątków na pamięć... - cóż to jest za osiągnięcie!
            7. ,,Nie ma książki tak złej, żeby nie przyniosła jakiego pożytku,, Pliniusz Młodszy. Jako wytrawny ulubieniec książek różnej treści, absolutnie nie muszę przymuszać siebie do czytania, nawet jeśli to nie jest moja ulubiona powieść kryminalna czy tomik wierszy. Każda taka ,,inna,, książka to dobra okazja, żeby czytać jeszcze z większą uwagą i zainteresowaniem. Im więcej emocji wkładam w czytanie danej książki - nawet z pozoru nudnej, tym coraz bardziej ją doceniam.
            8. ,,Czytaniem odganiacie matkę wszystkich grzechów - próżnowanie,, Piotr SkargaZ reguły jestem typem, który bardzo nie lubi się nudzić - by czuć się dobrze, co rusz szukam sobie jakiegoś zajęcia. A nawet jeśli nie wpadnie mi do głowy żaden pomysł, to zawsze znajdzie się coś do czytania. Przecież lepiej jest już zbijać bąki z książką w ręku niż bez niej.
            9. ,,Bo jeśli raz przywykliśmy do tego, aby radość i pociechę czerpać z książek, to już się bez nich nie potrafimy obejść,, Astrid Lindgren. Nieraz przekonuję się o tym, że dobra książka potrafi uzależnić bardziej niż mocna kawa. Miałem już bowiem do czynienia z wieloma takimi powieściami, które tak mnie fascynowały, że dosłownie nie mogłem się od nich oderwać. A kiedy kończyłem je czytać, to równie mocno chciałem sięgać po kolejną i kolejną... bez końca.
            10. ,,Ten jest najszczęśliwszy z ludzi, któremu nic zapału do książek nie ostudzi,, Jan Kasprowicz. Z pasji, której poświęca się niemal całe życie, nie da się w żaden sposób zrezygnować. Mimo wszystko, w ostatnim czasie, gdy nie sposób było odgonić się od szkolnych obowiązków, nie miałem okazji aż tak wiele czytać. Klasa maturalna w szczególności była takim czasem, gdy na rzecz powtórek do egzaminów trochę musiałem zrezygnować ze swoich zainteresowań, w tym także z czytania książek. Mam jednak nadzieję, że teraz - w trakcie moich ,,najdłuższych wakacji w życiu,, - z miłą chęcią powrócę do swojej oddanej pasji. Aż chciałoby się rzec: ,,Moje drogie tomiszcza, nadchodzę!,,.

            Autor: K. Świątek (Absolwent szkoły)

          • Wyjście na kręgle

          • Jeszcze kilka dni i kolejny rok szkolny przejdzie do historii. To rok wielu wspólnych działań, którym nie przeszkodził nawet okres zdalnego nauczania. Za chwilę wakacje, na które wszyscy czekają skreślając kolejne dni z kalendarza. By podsumować ten rok i poczuć powiew wakacji uczniowie klasy 2z udali się na wycieczkę do kręgielni La Zizanie Bowling Club w Kolbuszowej.  Po dobrej zabawie padł wniosek przyjęty jednogłośnie, by w przyszłym roku to powtórzyć. Ta wspólna zabawa jest dobrym początkiem wakacyjnego ładowania akumulatorów na kolejny rok szkolny.  

            Autor: W.Cesarz

          • Przygotowujemy się do wyjazdu do Niemiec

          • Stare porzekadło mówi, że podróże kształcą, ale nasi uczniowie już przed wyjazdem dowiadują się wiele na temat kraju do którego pojadą na praktyki zagraniczne. Tym razem grupa uczniów jedzie do Niemiec i już przed wylotem wiedzą czego mogą się tam spodziewać. W ramach przygotowania do praktyk zagranicznych realizowanych w ramach programu Erasmus „Europejskie Praktyki Zawodowe” uczniowie kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych uczestniczyli w szkoleniu prowadzonym przez panią Wiolettę Majewską. Głównym celem szkolenia było przypomnienie i utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych ze sporządzaniem potraw i przygotowaniem sali konsumenckiej do obsługi gości. Realizując założone cele uczestnicy przygotowywali potrawy, które można znaleźć w kuchni niemieckiej, a były to: Pichelsteiner czyli gulasz po niemiecku, Apfelstrudel, niemieckie placuszki serowe, sałatka ziemniaczana, Berliner Luft.

            Po kuchni danego narodu widać jego osobowość i temperament. Przykłady potraw z kuchni niemieckiej bardzo uczniom smakowały a już niedługo sprawdzą jak te same potrawy smakują po przygotowaniu ich przez kucharzy niemieckich. Smacznego

             

            Berliner Luft

             

            Składniki:

            Maliny – 250 g
            Sok jabłkowy – 250 ml
            Cukier – 150 g
            Cukier waniliowy – 1 opakowanie
            Jaja - 4 szt.
            Cytryna – 1 szt.
            Żelatyna – 3 płaskie łyżeczki

            Wykonanie:

            1. Żelatyne rozpuszczamy w wodzie przez 10 min.
            2. Oddziel jajka i ubij żółtka z 125g cukru na pianę.
            3. Zetrzeć na drobnych oczkach skórkę  cytryny i wymieszać z masą z żółtek razem z sokiem cytryny.
            4. W rondelku rozgrzej sok jabłkowy, następnie wyciśnij żelatynę i rozpuść ją w soku jabłkowym.
            5. Po ostygnięciu dodaj sok jabłkowy do mieszanki z żółtkami.
            6. Włóż śmietankę do lodówki na 45 minut, aż lekko się zetnie. Następnie ponownie zamieszaj, aż będzie gładka.
            7. Białka ubić na sztywno, skropić cukrem waniliowym.
            8. Białka włożyć luźno  do śmietanki.
            9. Pierścienie startowe położyć na talerzu i równomiernie wlać Berliner Luft Creme.
            10. Włożyć deser do lodówki na kolejne 75 minut.
            11. Odłożyć 8 malin a resztę zetrzeć z 25 g cukru.
            12. Rozprowadź równomiernie puree malinowe na talerzach , następnie poluzuj i zdejmij krążki startowe.
            13. Udekoruj deser malinami.

             

             

            Pichelsteiner czyli gulasz po niemiecku

            Składniki

            mięso wieprzowe
            500 gramów
            cebula 2 sztuki
            marchew 4 sztuki
            seler 1 sztuka
            kapusta 1 sztuka
            ziemniaki 750 gramów
            bulion 0.5 litra
            Liść laurowy  1 sztuka
            sól 1 szczypta
            p
            ieprz czarny 1 szczypta

            Sposób przygotowania:

            1. Mięso umyj dokładnie i pokrój w grubą kostkę.
            2. Warzywa umyj i posiekaj, również dość grubo, oprócz cebuli, którą pokrój w piórka. Na patelni rozgrzej tłuszcz, wrzuć cebulę. Zeszklij, ale nie przyrumieniaj i dodaj pokrojone w kostkę mięso. Podduś przez ok. 5 minut.
            3. Przełóż zawartość patelni do garnka, podlej bulionem i przypraw. Duś na wolnym ogniu aż do miękkości ok. 70-90 minut. Dopraw do smaku

             

             

             

            Apfelstrudel

            Składniki:

            Ciasto:

            250g mąki pszennej typu 550
            1 jajko
            szczypta soli
            1 łyżka miękkiego masła
            1 łyżka octu
            100ml mleka

            Nadzienie:

            ok. 1,5kg jabłek (powinny być kwaśne)
            100g rodzynek
            3 łyżki rumu
            100g cukru
            70g bułki tartej
            50g masła

            Dodatkowo:

            ok. 200g masła
            olej
            jako dodatek: cukier puder, sos waniliowy, lody waniliowe, bita śmietana

            Sposób przygotowania:

            1. Mąkę wsypać do miski. Dodać jajko, sól, miękkie masło, ocet i lekko ciepłe mleko. Zagnieść ciasto. Kolejno przełożyć na blat posypany lekko mąką i zagniatać ciasto ok. 10min. (w razie potrzeby podsypać lekko mąką), aż ciasto będzie sprężyste, jednolite i nieklejące. (W przypadku strudla powinno zrezygnować się z zagniatania ciasta robotem kuchennym i zrobić to ręcznie. W rękach mamy wyczucie, czy ciasto ma odpowiednią konsystencję. Ciasto na początku jest lekko klejące, ale z czasem wyrabiania staje się miękkie, gładkie, elastyczne i nieklejące).
            2. Z ciasto uformować kulę. Obtoczyć ją w oleju i przełożyć do miski wysmarowanej olejem. Przykryć miskę ściereczką i pozostawić na 30 minut.
            3. W tym czasie przygotować nadzienie. Rodzynki wymieszać z cukrem i rumem. Odstawić na bok.
            4. 50g masła roztopić, dodać bułkę tartą i przysmażyć na złoty kolor. Odstawić do ostygnięcia.
            5. Jabłka umyć, obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne i pokroić na jak najcieńsze plasterki. Jabłka wymieszać z rodzynkami w rumie i cukrze.
            6. 200g masła roztopić. (Najlepiej trzymać garnek na najmniejszym ogniu, aby było ciągle płynne lub gdy zacznie zastygać lekko je podgrzać).
            7. Po 30min. ciasto podzielić na pół. Połowę ciasta wyłożyć na posypaną mąką ściereczkę i rozwałkować jak najcieniej, a kolejno rozciągnąć w rękach, tyle ile się da ;) (Ręce włożyć pod ciasto i delikatnie rozciągać w każdą stronę, zaczynając od środka. U mnie rozciągnięte ciasto miało wymiar 50x 47cm). Przez ciasto musi być widoczny wzór ściereczki. (Jeśli by się zdarzyło, że zrobi nam się gdzieś niechcący dziura, to najlepiej odciąć z brzegu kawałek ciasta i dokładnie ją zakleić, a nie zagniatać i wałkować od początku). Gdyby brzegi były grubsze od reszty ciasta, można je obciąć lub rozwałkować wałkiem.
            8. Ciasto posmarować cienko roztopionym masłem, używając pędzelka.
            9. Na cieście rozłożyć połowę bułki tartej, pozostawiając ok. 3cm odstęp od brzegów. Na bułkę wyłożyć połowę jabłek, uważając, aby jabłka były w miarę suche. (Jeśli jabłka będą suche, wtedy upieczone ciasto będzie chrupiące. W przeciwnym wypadku niepotrzebnie namoknie).
            10. Krótsze boki ciasta należy założyć na nadzienie.
            11. Następnie zwinąć ciasto w roladę, wzdłuż dłuższego boku. (Można pomóc sobie ściereczką przy zwijaniu).
            12. Ciasto przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia złączeniem do dołu. Posmarować z góry cienko roztopionym masłem.
            13. Piec w nagrzanym piekarniku ok. 45 minut w temperaturze 200°C. (Strudel musi się dobrze zarumienić. Najlepiej obserwować go po 30 minutach pieczenia). Strudel wyciągnąć i ponownie posmarować roztopionym masłem.
            14. W czasie pieczenia przygotować w ten sam sposób drugie ciasto.
            15. Upieczonego strudla pozostawić na ok. 30 minut, następnie pokroić w dość grube kawałki i podawać na ciepło z ulubionym  dodatkiem. (Gdy ostygnie, można go jeść również na zimno lub ponownie podgrzać).

            Smacznego.

            Uwaga: Składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mleko należy lekko podgrzać.

             

            Niemieckie placuszki serowe

            Składniki:

            300g twarogu
            800g ziemniaków
            6-8 łyżek mąki pszennej
            2 jajka
            4 łyżki cukru
            skórka otarta z jednej cytryny
            1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
            masło klarowane do smażenia lub olej
            konfitura lub dżem

            Przygotowanie

            1. Ziemniaki obieramy i gotujemy w lekko osolonej wodzie. Ugotowane należy odparować i przestudzić.
              Następnie jeszcze ciepłe przeciskamy przez praskę.
            2. Dodajemy twaróg, cukier, proszek do pieczenia, jajko, mąkę oraz skórkę z cytryny i zagniatamy w misce jednolite ciasto. Kiedy ciasto będzie wyrobione, wilgotnymi dłońmi odrywamy po kawałku i formujemy małe placuszki, lekko je spłaszczając.
            3. Smażymy na sklarowanym maśle na rumiano z obu stron. Po usmażeniu osączamy z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.

             

             

          • Szkolenie gastronomiczne

          • Kładziemy duży nacisk na umiejętności zawodowe. Uczniowie na zajęciach poznają nie tylko tajniki sztuki kulinarnej  kuchni polskiej ale również  kuchni z różnych stron świata. 16 czerwca uczennice klasy pierwszej w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych uczestniczyły w szkoleniu, którego celem było ćwiczenie umiejętności sporządzania efektownych dekoracji i potraw kuchni azjatyckiej. Dziewczyny uczyły się sporządzać sajgonki i sushi. Ponadto przygotowały dekoracje w formie galaretek 3d. Wszystkie kwiaty wykonywane były tak samo, ale każdy był inny i niepowtarzalny. Mamy nadzieję, że to szkolenie zainspiruje nasze uczennice do rozwijania pomysłowości i zainteresować kulinarnych.

            Autorzy: A. Tęcza, B. Sobowska-Rekut

          • „Granice mojego języka są granicami mojego świata”  Ludwig Wittgenstein

          • W dzisiejszym zglobalizowanym świecie znajomość języków obcych jest wręcz niezbędnym minimum do świadomego funkcjonowania, gdyż zapewnia szeroki dostęp do informacji, rynków pracy oraz innych dziedzin życia. Mając świadomość znaczenia języków obcych, podjęliśmy współpracę z Centrum Kształcenia Językowego „The Point” z Krakowa, które od 1993 roku inicjuje i realizuje nowatorskie projekty w zakresie kształcenia językowego. W ostatnim tygodniu maja wzięliśmy udział w prelekcji dotyczącej korzyści wynikających z posiadania kompetencji językowych oraz w krótkim quizie. Uczniowie ZSA-E w Weryni walczyli do ostatniej sekundy, a wyzwanie nie było łatwe, bo oprócz samej teorii musieli wykazać się także sprytem i  czasami właśnie sekundy decydowały o zajętym miejscu. Z niecierpliwością czekamy na wyniki tych  zmagań!

            Pamiętajmy, że ucząc się języków obcych przekraczamy wszystkie granice, jak słusznie stwierdził Wittgenstein.  Nauka języka obcego pozytywnie wpływa na nasz rozwój umysłowy, bo wówczas ćwiczymy pamięć i koncentrację, poszerzamy horyzonty, kształtujemy świadomość społeczną oraz kulturową.  Ważną korzyścią jest również pewność siebie, którą uzyskujemy wraz z pogłębianiem swoich umiejętności językowych. Jednocześnie stajemy się wtedy otwarci na świat, nie mamy trudności z komunikowaniem się z otoczeniem i wyrażaniem siebie, możemy podróżować i przekraczać z łatwością również te granice realne, fizyczne.

            Edukacja językowa to także świetna inwestycja w przyszłość. Dlatego warto uczyć się języków, bo biegłe posługiwanie się kilkoma innymi  językami sprawia, iż nasze perspektywy zawodowe stają się zdecydowanie większe.

             

            Autorzy: Joanna Godzisz, Katarzyna Wachowska

          • Wiosenne obrazy

          • Dzisiaj wszyscy robimy setki zdjęć. Każdy ma cały czas przy sobie aparat, który jest wbudowany w smartfon. Nieustannie pojawiają się osoby, sytuacje

            i obrazy, którym warto zrobić zdjęcie. Z tych powodów zorganizowany został dla uczniów konkurs fotograficzny pt. „Wiosenne obrazy”. Wiosna to bardzo wdzięczny temat fotografii i dlatego konkurs cieszył się dużym powodzeniem. Mobilizował nie tylko do robienia zdjęć ale również do spacerów, które po zdalnej nauce są niezwykle korzystne dla naszego zdrowia
            i samopoczucia. Każdy uczestnik mógł zgłosić do konkursu trzy zdjęcia. Jury oceniając przysłane prace zwracała uwagę na jakość zdjęć, stronę artystyczną pracy i oryginalność pomysłów, koncepcji. Konkurs został przygotowany
            w ramach działalności koła fotograficznego, które rozpoczęło swoją działalność w naszej szkole. W kolejnym roku szkolnym będą organizowane kolejne fotograficzne zmagania. Laureatami konkursu zostali:

            I miejsce: Agata Snopek (klasa 2bc)

            II miejsce: Małgorzata Dziuba (klasa 3km)

            III miejsce: Kinga Wilczyńska (klasa 3z)

            Wyróżnienie: Aneta Drozd (klasa 2bc)

            Autor: Witold Cesarz

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie