• Dlaczego warto chodzić na lekcje wychowania fizycznego?

          • Odpowiedź na to pytanie jest oczywista, ale  przypomnijmy naszym szanownym czytelnikom dlaczego w-f jest ważny. Warto uczestniczyć w tej lekcji bo to jest Waszym obowiązkiem. Warto być na „wuefie” bo można się wtedy odstresować, zmęczyć a przez to odpocząć - ot taki paradoks aktywności fizycznej.  Warto ćwiczyć na lekcji w-f, bo możecie wówczas rywalizować, pokazać Wasze inne możliwości i umiejętności, warto ćwiczyć bo wtedy pokonujecie własne ograniczenia, stajecie się lepszymi wersjami samych siebie, osiągacie postawione sobie cele, jesteście zdrowsi, zgrabniejsi, zadowoleni z życia. Tylko na tych lekcjach, możecie poznać mnóstwo ciekawych dyscyplin sportowych i wybrać te, które będą Wam odpowiadały - także w przyszłym, dorosłym życiu. W trakcie tych lekcji macie kontakt nie tylko z nauczycielem, ale równocześnie z trenerem, który skoryguje ewentualne błędy w technice ćwiczeń, pochwali gdy dajecie z siebie wszystko i zachęci do dalszego wysiłku.

            Więc czy ktoś jeszcze ma wątpliwości czy warto uczestniczyć w lekcjach w-f?

            Jeśli tak, to jest jeszcze jeden, najważniejszy argument: WSZYSCY LUBIĄ LEKCJE W-F I WCALE NIE MUSZĄ NA NIE CHODZIĆ PO PROSTU  CZCĄ NA TYCH LEKCJACH BYĆ I  ĆWICZYĆ.

            Autor: D.Krogulec, A.Kiwak
            14.05.2021

             

          • Z wirtualną wizytą w Pachino

          • Kolejny dzień naszej wizyty on-line we włoskim Pachino rozpoczął się od prezentacji na temat zajęć pozalekcyjnych realizowanych w Instituto Superiore Michelangelo Bartolo. Uczniowie opowiedzieli nam o kółku teatralnym, filmowym oraz plastycznym. Następnie Włosi zaprezentowali krok po kroku jak przygotować pomysł na dobry start-up. Kolejno uczniowie z Portugalii, Hiszpanii, Włoch oraz z naszej szkoły wspólnie wymyślali swój własny innowacyjny projekt. Powstały bardzo ciekawe prezentacje dotyczące między innymi redukcji smogu w Polsce (Get rid of smog!) czy rozsądnego gospodarowania zasobami wodnymi (Save water!). Uczniowie z Sycylii stworzyli projekt strony internetowej carvellotik.com, która ma na celu pomóc uczniom od razu po szkole średniej  znaleźć ciekawą pracę.

            Autor: Anna Stąpor

          • Sycylia zza ekranu laptopa

          • W środę 12 maja 2021 r. odbyło się spotkanie on-line wraz z uczniami i nauczycielami z Hiszpanii i Portugalii na Sycylii, a dokładnie w nadmorskiej miejscowości Pachino. Ośmiu uczniów naszej szkoły kształcących się w zawodzie technik ekonomista bierze udział w projekcie  Robopreneur, realizowanym w ramach programu Erasmus+. W trakcie dwóch lat trwania projektu odwiedziliśmy Gironę w Hiszpanii, Lisbonę w Portugalii oraz przeprowadzaliśmy tygodniowe warsztaty w naszej szkole w Weryni. Niestety tym razem wszystko odbywało się zza ekranu komputera, choć słońce było iście sycylijskie. Warsztaty rozpoczęły się od wirtualnej wycieczki po szkole Istituto Superiore Michelangelo Bartolo. Uczniowie z Włoch opowiedzieli nam o swojej miejscowości i jej tradycjach oraz zaprosili do wspólnej wirtualnej grupy, w której wszyscy bardzo szybko się zintegrowaliśmy. Spotkanie zakończyło się wykładem naszych rówiesników na temat robotów lego, które są ich specjalizacją. Już nie możemy doczekać się kolejnego dnia!

            Autor: Anna Stąpor

          • Zaproszenie

          • W imieniu Kolbuszowskiego Klubu Nordic Walking zapraszamy uczniów Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni do udziału w II edycji zawodów Podkarpackiego Pucharu Nordic Walking, które odbędę się  dnia 15 maja 2021 r. na Stadionie Sportowym w Weryni.

            Start zawodników godzina 10.30.
            Wpisowe wynosi 30 złotych.

            Prosimy o wcześniejsze przybycie celem zapisania się w Biurze Zawodów.

          • Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych

          • 5. maja w całej Europie obchodzony jest Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych. Obchody zapoczątkowano we Francji na początku lat 90. XX wieku. W Polsce tego dnia przypada również Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Mamy zatem okazję do podwójnej refleksji nad sytuacją osób niepełnosprawnych. Celem obchodów tego święta jest zwrócenie społecznej uwagi na wyzwania, przed którymi stają na co dzień. Dzisiaj, w szczególny sposób, należy głośno mówić o ich prawach do równego uczestnictwa we wszystkich sferach życia społecznego. Niepełnosprawność nie może być przyczyną dyskryminacji żadnego człowieka.

            Autor: I.Pogoda

          • 100. rocznica wybuchu III Powstania Śląskiego

          • W tym roku w dniu 3 maja należy wspomnieć jeszcze jedno ważne wydarzenie w historii naszego państwa, które niewątpliwie miało wpływ na dalsze losy narodu.

            Dnia 3 maja 1921 na zachodnich ziemiach polskich, na Śląsku wybuchło powstanie. Mieszkańcy Śląska nie mogli pogodzić się z myślą, że ziemie te mogą w całości znałeś się z nowy w państwie niemieckim. Mieli dość ponad 100 letnich zaborów i uzależnienia od Niemców. Czy mieli inne wyjście?  Nie. Otóż w marcu 1921 przeprowadzony był na Górnym Śląsku plebiscyt na temat przynależności tych ziem do Polski lub Niemiec. Niemcy w ostatniej chwili przywieźli na Śląsk około 200 tysięcy osób narodowości niemieckiej. Udział w plebiscycie tej dodatkowej ludności przesądził o wyniku plebiscytu na korzyść Niemiec. Państwa zachodnie zdecydowały o przyznaniu tylko skrawka ziem Polsce, czyli niespełna jednej czwartej spornego terytorium. W odpowiedzi na krzywdzące decyzje Wojciech Korfanty ogłosił strajk generalny rozpoczynający III powstanie śląskie. W nocy 3 maja 1921 r czyli 100 lat temu powstańcy polscy opanowali wiele śląskich miast. ,,Z domów wychodziła ludność polska , a dowiedziawszy się ,że Królewska Huta ( dzisiaj Chorzów) pozostaje pod władza powstańców przyłączyła się do pochodu . Miasto zmieniło swoja szatę zewnętrzną. Nazwy ulic, szyldy i napisy przemalowano z niemieckich na polskie. Domy udekorowano polskimi flagami…”

            Powstańcom udało się zaskoczyć Niemców. Od 6 do10 maja przeprowadzili największa ofensywę docierając do Odry i Kędzierzyna.

            III Powstanie Śląskie okazało się zwycięstwem dla Polaków. W jego wyniku powiększono obszar ziem, przyznanych Polsce. Tylko dzięki wielkiej ofierze i determinacji Polaków znaczne i najważniejsze pod względem przemysłowym tereny Górnego Śląska zostały włączone do Polski.  Niestety wielu powstańców poniosło śmierć za Polskę.  Są to  wielcy narodowi bohaterowie, o których należy przypominać kolejnym pokoleniom Polaków.

            ,,Cześć i chwała bohaterom!”

              

            Opracowano na podst:

            https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4291/1/Studia_Podlaskie_4_Snopko_spr.pdf

            https://www.tygodnikprzeglad.pl/mamy-konstytucje/https://drive.google.com/file/d/156mlzbV2-MTkkx8bO5WTQE9CjOF0-rFhttps://docs.google.com/presentation/d/1y7Qws0iEjOAX6m40Y

            https://powstania.slaskie.pl/content/iii-powstanie-slaskie-w-1921-roku

            www.dzieje.pl

            Autor: B.Bogdanowska-Olszówka

          • Obchody 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

          • W historii narodów są ważne daty wspominane przez pokolenia. W życiu naszego narodu mamy wiele takich dat przypominających o niezwykłych zdarzeniach. Jedną z nich jest 3 maja z 1791 roku.

            Była ona pierwszą ustawą zasadniczą w Europie, a drugą na świecie po amerykańskiej.

            Jak napisano w jej wstępie, uchwalono ją „dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolności, dla ocalenia ojczyzny naszej i jej granic". Przyjął ją  na nadzwyczajnej sesji Sejm Wielki obradujący w latach 1788-1792.

            Konstytucja 3 Maja  miała  stać się podstawą naprawy Rzeczpospolitej - w wymiarze ustrojowym i społecznym, miała też umocnić państwo, a przez to uchronić  je przed utratą niepodległości.

            Ten nowoczesny akt proklamował zasady, które i dzisiaj uznawane są za zasady państwa demokratycznego, takie jak zasada zwierzchnictwa narodu, reprezentacji oraz trójpodziału władz.

            Prace nad opracowaniem ustawy prowadzone były w tajemnicy, co było niezwykle istotne, bowiem istnieli potężni i wpływowi przeciwnicy reform obawiający się, że ograniczą ich pozycję polityczną i wpływy w kraju. Głównymi inicjatorami działań byli: Ignacy Potocki i Hugo Kołłątaj, Stanisław Małachowski, Julian Ursyn Niemcewicz, do których dołączył król Stanisław August Poniatowski.

            Uchwaleniu konstytucji sprzyjała także atmosfera patriotycznego pobudzenia, widoczna wśród części szlachty i mieszczan warszawskich, z prezydentem stolicy Janem Dekertem na czele.

            Zwolennicy zmian, obawiający się silnej grupy przeciwników reform, posłużyli się przy uchwalaniu tej ustawy fortelem. Obrady Sejmu zostały zwołane tuż po Wielkanocy, gdy wielu posłów przebywało na urlopach. O konieczności przybycia na obrady poinformowano jedynie zwolenników reform, pomijając ich przeciwników.

            Debata nad konstytucją trwała przez cały dzień 3 maja. Ostatecznie uchwalono ją bez formalnego głosowania, przez aklamację, po tym, jak po sześciu godzinach obrad posłowie poderwani wystąpieniem Michała Zabiełły zaczęli wznosić okrzyki - "Niech żyje konstytucja!"

            Uchwalenie konstytucji uczczono salwami armatnimi. Szczęśliwi obradujący udali się do Katedry św. Jana położonej w pobliżu Zamku Królewskiego, aby w modlitwie dziękować Bogu za rozpoczęcie naprawy państwa. Konstytucja 3 Maja stała się faktem.

            Aby jednak nikt nie kwestionował prawnego trybu uchwalenia Konstytucji, 5 maja odbyło się posiedzenie Sejmu, na którym komisja konstytucyjna złożyła, na wniosek większości posłów, podpisy pod ustawą. Zastosowano też  zgodny z prawem tryb jej  legalizacji.

            "Uznając, iż los nas wszystkich od ugruntowania i wydoskonalenia konstytucyi narodowej jedynie zawisł, długim doświadczeniem poznawszy zadawnione rządy naszego wady, a chcąc korzystać z pory, w jakiej się Europa znajduje, i z tej dogorywającej chwili, która nas samym sobie wróciła, wolni od hańbiących obcej przemocy nakazów, ceniąc drożej nad życie, nad szczęśliwość osobistą egzystencją polityczną, niepodległość zewnętrzną i wolność wewnętrzną narodu, którego los w ręce nasze jest powierzony, chcąc oraz na błogosławieństwo, na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń zasłużyć, mimo przeszkód, które w nas umiejętności sprawować mogą, dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolności, dla ocalenia ojczyzny naszej i jej granic, z największą stałością ducha niniejszą Konstytucyję uchwalamy i tę całkowicie za świętą, za niewzruszoną deklarujemy, dopóki by naród w czasie prawem przepisanym wyraźną swoją wolą nie uznał potrzeby odmienienia w niej jakiego artykułu. Do której to Konstytucyi dalsze ustawy Sejmu teraźniejszego we wszystkim stosować się mają" - napisano w preambule ustawy.

            Konstytucja przekształcała Polskę w monarchię konstytucyjną z dziedzicznością tronu. Zerwano, z elekcyjnością - jednym z elementów "złotej wolności szlacheckiej", co spotkało się z niechęcią sporej części szlachty i magnaterii.

            Zastosowano, wtedy wcale jeszcze nie powszechną, nowoczesną  zasadę trójpodziału władz, która obowiązuje  dziś w systemach demokratycznych. Oddzielono władzę wykonawczą od ustawodawczej i sądowniczej.

            Władzę wykonawczą miał sprawować król i będąca rodzajem rządu Straż Praw.

            Władza ustawodawcza miała spoczywać w rękach parlamentu złożonego z dwóch izb - Sejmu i Senatu, natomiast władzę sądowniczą miały sprawować wolne i niezawisłe sądy.

            Konstytucja zreformowała pozycję mieszczan, jednak tylko w przypadku tzw. miast królewskich. Umożliwiono im szybką nobilitację, co oznaczało, że  bogatsi przedstawiciele mieszczaństwa mieli ułatwioną drogę do otrzymywania szlachectwa. Dopuszczono ich także do uczestniczenia w procesie uchwalania prawa dotyczącego kwestii miejskich, jednak tylko w charakterze doradców i obserwatorów.

            Konstytucja pozytywnie wypowiadała się o chłopach podkreślając, że jest to najliczniejsza część narodu. Chłopi uzyskali zapewnienie opieki prawa i rządu w zakresie umów  zawieranych z panami.  Twórcy ustawy zasadniczej na czele praw postawili zasadę, że wiara katolicka ma być religią panującą zachowując zasadę równouprawnienia innych religii.

            Ustawa majowa obowiązywała niespełna rok. Nie zdążyła na dobre zaistnieć w polskim systemie politycznym, stała się raczej świadectwem woli ratowania ojczyzny, przykładem postawy patriotycznej i obywatelskiej, wreszcie wskazaniem moralnym i duchowym, do którego Polacy odwoływali się w czasach zaborów.

            Jej uchwalenie przyjęto z zaskoczeniem, ale odzew był na tyle pozytywny, że w kraju zaczęły się tworzyć Kluby przyjaciół Konstytucji 3 Maja, uznawane przez niektórych za pierwsze polskie nowoczesne stronnictwo polityczne.

            Środowiska patriotyczne widziały w tej ustawie ogromną szansę dla wzmocnienia i ratowania Polski, natomiast środowiska konserwatywne,   które poczuły, że ich pozycja jest zagrożona, okazywały zaniepokojenie bądź wyraźną niechęć i wrogość głosząc demagogicznie, że zmiana ustroju i zduszenie złotej wolności to jest kres Rzeczpospolitej.

            Konstytucja 3 Maja nie zamykała procesu reform i modernizacji Rzeczpospolitej, ale była próbą otwarcia na dalszą przebudowę kraju.

            Opozycyjna magnateria postanowiła szukać ratunku w Rosji. Z tej chęci powrotu do starego ustroju zrodziła się idea konfederacji targowickiej, która została powołana niespełna rok po uchwaleniu Konstytucji. W granice Rzeczypospolitej wkroczyła blisko 100 tysięczna armia rosyjska, która miała przywracać stary ład i porządek. Polska przegrała wojnę z Rosją, a do niechlubnego spisku targowickiego przystąpił także król Stanisław August Poniatowski.

            W czasie rozbiorów Konstytucja 3 Maja była traktowana, jako symbol dążeń do odzyskania niepodległości. Dla wielu Polaków świętowanie jej uchwalenia było okazją do manifestowania swojego patriotyzmu.

            Manifestacje 3-majowe odbywały się podczas insurekcji kościuszkowskiej, powstania listopadowego i styczniowego, a także hucznie w Galicji w 100-lecie jej uchwalenia.

            Malarz Jan Matejko z okazji jej 100 rocznicy namalował najsłynniejszy obraz ,,reklamujący” w II połowie XIX wieku to znaczące wydarzenie .

            Wielkie uroczystości rocznicowe odbyły się także 3 maja 1918 roku w okupowanej jeszcze przez Niemców Warszawie, na kilka miesięcy przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości.

            W II Rzeczpospolitej rocznica Konstytucji 3 Maja została uznana za święto narodowe uchwałą Sejmu z dnia 29 kwietnia 1919 roku.

            Po wojnie w Polsce Ludowej ostatni raz to święto obchodzono w 1946 roku. Wówczas to duża manifestacja patriotyczna w Krakowie została  rozpędzona przez nową władzę siłą.

            W latach PRL-u na temat konstytucji mówiło się w sposób w miarę pozytywny, uczono o niej w szkole, ale święta nie wolno było obchodzić. Władze dbały, by flagi zawieszone na 1 maja, już następnego dnia były zdejmowane..

            Do kalendarza świąt państwowych rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja została przywrócona 6 kwietnia 1990 roku.

            Przy okazji świętowania 230 rocznicy pierwszej polskiej ustawy zasadniczej należy wspomnieć o innych konstytucjach, które miał naród polski w swojej historii. Były to;

            Konstytucja Księstwa Warszawskiego nadana przez Napoleona w 1807 roku,

            Konstytucja Królestwa Polskiego 1815 roku nadana przez cara Rosji Aleksandra I .

            Ustrój Polski, prawa, wolności i obowiązki obywatela po 1918 roku określały dwie konstytucje; Marcowa z 1921 roku oraz Kwietniowa z 1935 roku.

            Po II wojnie światowej znowu narzucono Polakom konstytucję- stalinowską w 1952 roku.

            Obowiązywała ona aż do uchwalenia tzw. "Małej konstytucji" w 1992 roku. która określała kompetencje najważniejszych organów władzy państwowej w czasie transformacji ustrojowej naszego kraju.

            Obecnie obowiązuje konstytucja uchwalona dnia 2 kwietnia 1997 roku. 

            Autor: B. Bogdanowska-Olszówka

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie