• Szkoła i las wokół nas

          • Zespół Szkół Agrotechniczno- Ekonomicznych w Weryni  położony jest w środkowej części Kotliny Sandomierskiej, na wschód od miasta powiatowego Kolbuszowa w województwie podkarpackim. Przyrodniczo i historycznie jest to teren o szczególnych walorach krajobrazowych. W otoczeniu szkoły jest secesyjny pałac Tyszkiewiczów wzniesiony w latach 1900–1905 z parkiem dworskim z połowy XIX wieku o powierzchni 25 ha wraz z licznymi stawami i starym drzewostanem.  Przy szkole znajduje się neogotycka kaplica dworska wzniesiona w 1873 roku, której fundatorem był Zdzisław Tyszkiewicz.

            Powietrze jest czystsze, a olejki eteryczne wydzielane przez drzewa mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. W dodatku żywa zieleń i panująca  cisza działają na człowieka uspokajająco. Droga do szkoły prowadzi przez ciekawe fragmenty lasu. Wzdłuż której można spotkać wiele interesujących roślin takich jak: bluszcz pospolity, konwalię majową, zawilca gajowego, przylaszczkę pospolitą, knieć błotną i wiele innych. Spacerując w ciszy i spokoju można spotkać wpatrujące się w nas jelenie, pasące się sarny czy skaczącego zająca, a pieszą wędrówkę umili nam śpiew wielu gatunków ptaków.

            Autor: B. Twardowska

          • Moja firma

          • W ramach realizacji projektu ,, Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”  od połowy lutego do końca marca 2021 r. odbywały się zajęcia pozalekcyjne pt. ,,Zakładam i prowadzę własną firmę”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.  W działaniu projektowym uczestniczyli uczniowie klasy  drugiej kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista.  Zajęcia w wymiarze łącznie 21 godzin lekcyjnych w formie online poprowadziła pani Ewa Serafin.  Głównym założeniem zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu było zapoznanie uczniów szkoły średniej z procedurą zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.  Uczniowie dowiedzieli się, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej daje szerokie szanse rozwoju, pozwala na zdobycie doświadczenia zawodowego poprzez możliwość wykonywania pracy w różnych dziedzinach.

            Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie należy jednak do najłatwiejszej pracy i wiąże się z czynnościami takimi jak: zarządzanie firmą, opracowywanie planów marketingowych, gospodarowanie finansami, przestrzeganie obowiązującego prawa czy prowadzenie właściwej dokumentacji. Zajęcia projektowe miały formę wykładów oraz warsztatów, podczas których uczniowie sporządzali

            w 5 grupach dokumenty w ramach biznesplanu.

            Na początku ekonomiści dowiedzieli się czym jest biznesplan własnej działalności gospodarczej po co i kiedy należy go przygotować. Każda grupa wybrała określony rodzaj działalności gospodarczej, dla której następnie sporządzała poszczególne elementy tego właśnie biznesplanu. Nie lada wyzwaniem było nie tylko nazwanie firmy i określenie jej przedmiotu działalności, ale także  sporządzenie analizy SWOT, opracowanie struktury organizacyjnej, przygotowanie  reklamy, bilansu czy rachunku zysków i strat.

            Uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć pozalekcyjnych mieli możliwość  współpracy, korelacji pomiędzy sobą i nauczycielem, a przede wszystkim możliwość działania praktycznego. W efekcie tych wszystkich czynności każda grupa opracowała swój biznesplan, który na końcowych zajęciach uczniowie prezentowali. Należy dodać, że było mnóstwo emocji, głównie radości, przy ich przedstawianiu. Na pewno był to doskonały cykl lekcji pokazujący jak w praktyce założyć i prowadzić własną firmę. Uczestnicy projektu  mają świadomość, że prowadzenie własnej firmy nie jest działaniem nieosiągalnym - wręcz przeciwnie - przekonali się oni, że  założenie  i prowadzenie firmy może być szansą na zorganizowanie sobie i innym osobom zatrudnienia, może być szansą na własny rozwój i realizację pasji czy zainteresowań zawodowych, a także  nawiązywaniem i rozwojem współpracy z innymi podmiotami. Prowadzenie firmy wiąże się z umiejętnością wykorzystania zdobywanej w szkole wiedzy, kreatywności i pomysłowości z odpowiedzialnością sumiennością  i elastycznym kreatywnym  działaniem.  Założenie firmy z pewnością jest  wyzwaniem, ale to ,,do otwartych świat należy” – tak spuentowali udział w zajęciach pozalekcyjnych uczestnicy. Kto wie może niektórzy swoje biznesplany przełożą na realia i założą własne firmy. 

            Ewa Serafin, Beata Bryk

            Sprawdzony przez K. Wachowska

          • Podróż w przyszłość

          • W dzisiejszym świecie dalekie podróże są wstrzymane, ale te w przyszłość jednak NIE! Przekonaliśmy się o tym, czytając prace finałowe XII Powiatowego Konkursu Poezji i Prozy „Podróż w przyszłość”. Przenosiliśmy się do pięknych miast, na odludne wyspy, do świata pełnego fantazji. Po drodze mijaliśmy kosmitów, wróżki, podwójne lustra, zegary. Uczniowie przedstawiali swoje ciekawe sny i  prawdziwe marzenia. Było pięknie – dziękujemy.

            Konkurs organizowany jest z dużym powodzeniem przez Zespół Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej, jednak tegoroczny odbył się dość nietypowo, bo w formie zdalnej. Młodzież przesyłała swoje teksty nigdzie dotąd niepublikowane na temat przyszłości, a  specjalnie powołane  przez organizatorów  jury kierowało najlepsze prace do finału.  Mógł to być  wiersz  lub utwór pisany prozą w jednym egzemplarzu. W tym roku utwory nie były recytowane, ani odczytywane.  Jury konkursu  oceniało oryginalność ujęcia tematu, pomysłowość formy i kompozycję,  a także poziom językowy  prac.

            Najlepsi okazali się:

            kategoria PROZA -  szkoły podstawowe

            I miejsce: Gabriela Kretowicz ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce
            II miejsce: Alicja Matejek z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
            III miejsce: Sylwia Lewandowska i Bartłomiej Bogacz z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu

            Wyróżnienia: Karolina Bąba i Klaudia Margańska z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego
            w Mechowcu

            kategoria PROZA -  szkoły ponadpodstawowe

            I miejsce:  Magdalena Surowiec  z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
            II miejsce: Martyna Ragan z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
            III miejsce: Weronika Fitał z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni

            Wyróżnienie: Lidia Tylutka i Amelia Bebło  ( LO Kolbuszowa) Natalia Wit i Wiktoria Cholewa (ZSA-E w Weryni)

            kategoria POEZJA -  szkoły podstawowe

            I miejsce: Judyta Jagodzińska z Zespołu Szkół w Dzikowcu
            II miejsce: Wiktoria Ofiara z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
            III miejsce: Patrycja Reguła ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce

            Wyróżnienia: Milena Byczek i Kacper Pacyna z Zespołu  Szkolno-Przedszkolnego
            w Mechowcu

            kategoria POEZJA -  szkoły ponadpodstawowe


            II miejsce: Ewelina Buczek z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni

            Wyróżnienie: Magdalena Drałus (LO)

            Dziękujemy wszystkim i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.

             

            Katarzyna Wachowska

             

            PRACE KONKURSOWE

            Podróż w nieznane

            A gdyby tak wyjechać z Polski

            Gdzie kraj morski

            Gdzie język nieznany

            Gdzie smak nie ten sam co u mamy

             

            A gdyby tak horyzont i morska flaga

            Gdzie skalista wnęka

            Gdzie dom dalej niż bliżej

            Mego serca

             

            Z podróżami dosyć

            Lecz czuję niedosyt

            Ustatkować się trzeba

            A wspomnienia ulecą do nieba

             

            Nie będę sama

            Przez męża kochana

            W chatce na plaży

            Tak mi się marzy

             

             

            PODRÓŻ W PRZYSZŁOŚĆ

             

            Chętnie bym w przyszłość pojechała.

            Tak na chwilę, zerknąć tylko,

            co się tam dzieje.

            Mama się ze mnie śmieje.

             

            To niemożliwe, być może

            tylko jasnowidz lub święty

            zna tajemnicę przyszłości.

            Ja nie rozumiem tych zawiłości.

             

            Mam ochotę, to uruchamiam

            swoją wyobraźnię i jadę!

            Będzie to podróż ,,Last minute”’

            i krótka, jak błysk słońca w lutym.

             

            I już.

            Rozglądam się wokół ciekawie.

            Jestem uroczą, lecz dorosłą już damą.

            Spaceruję po parku z tatą i mamą.

             

            Widzę też dzieci, jak uczą się przyrody:

            obserwują drzewa, kwiaty, owady na łące.

            Śmieją się, rozmawiają, palcem pokazują.

            Całkiem tak zwyczajnie się zachowują.

             

            Teraz patrzę w górę.

            Widzę  dwa bociany;

            stoją w swoim gnieździe i głośno klekoczą.

            Nieopodal w stawie głupie żaby rechoczą.

             

            Nudziło mi się trochę i stwierdziłam, że pojadę do miasteczka.

            Spotkałam przyjaciółki, młode, lecz dojrzałe,

            więc zaprosiłam je na kawałek ciasta,

            do pobliskiego miasta.

             

            Porozmawiałyśmy razem.

            Są bardzo szczęśliwe, wesołe i zamężne.

            Ale wieczór się powoli zbliża,

            i do domu trzeba wracać, bo już późna godzina.

             

            Wracam do mieszkania i podsumowuję:

            cieszę się bardzo, że świat jest jeszcze w miarę normalny.

            Nagle - pojawiam się w rzeczywistości

            i problemy  rozwiązuję, nie szukam nowości.

             

             

             

             

             

             

             

             

             

          • Biegaj, skakaj, lataj, pływaj - po prostu żyj aktywnie

          • Pod pojęciem sprawności fizycznej rozumiemy siłę, szybkość, wytrzymałość, a także reakcje organizmu na różnorodny wysiłek  fizyczny. Aktywność fizyczna pozwala uniknąć wielu chorób, zwiększa wydolność organizmu, wydajność w pracy, pozwala zachować zdrowie psychiczne.

            Każdy człowiek już od lat  młodzieńczych aż po dorosłe życie  decyduje o swojej sprawności i aktywności codziennej. Korzyści z podejmowania aktywności fizycznej są oczywiste i stanowią podstawę zdrowego stylu życia. Jej optymalny poziom stymuluje rozwój, zabezpiecza potrzeby ruchowe, poprawia elastyczność mięśni i stawów, wzmacnia wydolność serca.  Utrzymanie sprawności na wysokim poziomie poprawia jakość życia, wygląd zewnętrzny oraz stan psychiczny człowieka. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna nie tylko pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów, ale wpływa na lepsze samopoczucie i zmniejsza ryzyko występowania  wielu chorób. Żyjemy w czasach, gdy wiele prac wykonuje się w pozycji siedzącej. Coraz więcej osób propaguje wygodny tryb życia w komforcie cywilizacyjnym (np. oglądanie telewizji, gry komputerowe), zamiast aktywnie spędzać czas, uprawiać sport czy  rekreację ruchową. Co przyczynia się do nieprawidłowości rozwojowych zwiększonej podatności na zachorowania, wady postawy, nerwice, otyłość, cukrzycę,  i wiele innych tzw.” chorób cywilizacyjnych”. Ponadto niedobór ruchu przyspiesza procesy starzenia się, upośledza czynności narządów, zmniejsza wydolność i sprawność fizyczną. Wiemy że każde dziecko aby należycie się rozwijało powinno być aktywne fizycznie przez parę godzin dziennie i w miarę możliwości powinien to być ruch urozmaicony. Wraz z wiekiem, różnicują się zainteresowania a w szczególności różne stają się potrzeby dziewcząt i chłopców. Dziewczęta interesują się elementami fitness,  najlepiej, gdy trening odbywa się z towarzyszeniem muzyki, a chłopcy interesują się bardziej sportami siłowymi. Ruch i aktywność fizyczna poprawia ogólne samopoczucie, ma zbawienny wpływ na przedłużenie życia ludzkiego i uczynienia go przyjemnym i zdrowym.

            Ćwiczenia powinny stać się nawykiem i być nieodłącznym elementem naszego codziennego stylu życia.  Jeżeli jesteś osobą początkująca, zacznij od 3-4 lekkich treningów w ciągu tygodnia. Może to być bieganie, jazda na rowerze lub rolkach, nordic walking, fitness, taniec czy trening w siłowni. Jeśli nie masz w pobliżu żadnej siłowni, ćwiczenia możesz wykonywać w domu. Doskonale sprawdza się również pływanie. Ten rodzaj aktywności świetnie dotlenia i uodparnia organizm, poprawia kondycję, a także zapobiega i koryguje wady postawy. Jeżeli decydujesz się na aktywność fizyczną, musisz wziąć pod uwagę kilka aspektów. Należy wybrać taki rodzaj aktywności, który sprawia Ci przyjemność i dostosowana jest do Twojej obecnej kondycji fizycznej. Jeżeli nie lubisz biegać, nie zmuszaj się. Wykonuj ćwiczenia, które sprawiają Ci radość, intensywność dostosuj do swoich możliwości, ale pamiętaj liczy się systematyczność.

            Tylko regularna aktywność fizyczna da satysfakcjonujące efekty, więc do dzieła.

            Autorzy: D.Krogulec, A.Kiwak

          • Kształcimy zawodowców!

          • Jak mówi stare polskie przysłowie: "Bez pracy nie ma kołaczy". Cóż to oznacza? Z pewnością to, że aby osiągnąć upragniony cel należy sumiennie pracować. To właśnie praca jest kluczem do sukcesu i spełniania marzeń.

            Doskonale wiedzą o tym uczniowie ZSA-E w Weryni, którzy nowy rok kalendarzowy rozpoczęli bardzo intensywnie i pracowicie. Już w styczniu przystąpili do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Niewątpliwie towarzyszył temu stres, nad którym młodzież potrafiła zapanować i zdobywaną przez lata nauki w technikum wiedzę umiejętnie przelała na papier. Z dumą prezentujemy wyniki jakie osiągnęli.

            Z pewnością imponującym sukcesem jest uzyskanie przez młodych ekonomistów 100% zdawalności z części pisemnej i 87% z praktycznej z kwalifikacji AU.35 Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji, a z kolejnej kwalifikacji AU.36 Prowadzenie rachunkowości z części pisemnej i praktycznej ponad 95%, co świadczy o gruntownym przygotowaniu młodzieży do egzaminów.

            Ponad 92% architektów krajobrazu wykazało się w części pisemnej i praktycznej zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami w ramach kwalifikacji RL.22 Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu.

            Na takim samym poziomie kształtuje się wiedza uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych, którzy potwierdzali swoje zdolności kulinarne zdając egzamin z kwalifikacji TG.16 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych.

            Wysokie wyniki procentowe uzyskiwane przez uczniów weryńskiego technikum są bez wątpienia efektem połączenia wiedzy z umiejętnościami praktycznymi.

            Uzyskanie Dyplomu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe otwiera  młodzieży drogę do rynku pracy nie tylko w Polsce lecz także w krajach Unii Europejskiej.

            Czym są kwalifikacje zawodowe? Kwalifikacje zawodowe – inaczej kwalifikacje rynkowe – powstają w odpowiedzi na potrzeby rynku i określają wymogi umiejętności potrzebnych do pracy na danym stanowisku. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, kwalifikacje w zawodzie to zestawy oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, pozwalające na samodzielne wykonywanie zadań zawodowych.

            Autor: Iwona Pogoda

          • Szkoła branżowa - masz fach w ręku

          •       W każdej szkole młodzież powinna być pouczona o obowiązkach praktycznego życia. Każdy uczeń powinien zdobywać wiedzę o pewnych gałęziach pracy fizycznej, za pomocą których, w razie potrzeby, może uzyskać środki do życia. Jest to niezbędne, nie tylko jako zabezpieczenie przed zmiennymi kolejami życia, ale także wpływa na rozwój fizyczny, umysłowy i moralny. Nawet gdyby było pewne, że nikt nigdy nie będzie musiał uciec się do ręcznej pracy dla jego wsparcia, nadal należy go nauczyć pracy.  
                 Warto zastanowić się nad swoją przyszłością i wybrać to, co cię interesuje. Oczywiście przy wyborze trzeba też zwrócić uwagę, jakie jest zapotrzebowanie na rynku pracy. A przecież lepiej być dobrym mechanikiem, niż miernym studentem. Wiele firm woli wykształconego zawodowca niż właściciela marnego dyplomu słabej uczelni. Urzędy i agencje pracy coraz częściej informują, że brakuje osób z konkretnym, zawodowym wykształceniem.  

                 Dziś najważniejsze są kompetencje uniwersalne i elastyczność umożliwiająca adaptację do wymagań na stanowisku pracy. Ludzi z papierkiem jest wielu, ale nic  nie zastąpi praktyki i konkretnych umiejętności. Szybki wzrost gospodarczy ostatnich lat zwiększył znacznie popyt na pracowników fizycznych z konkretnymi zawodami. Przez wiele ostatnich lat młodzi wyjeżdżali za granicę, bo otrzymywali lepiej płatne posady. W Polsce zaczęło brakować fachowców, a to wymusiło wzrost wynagrodzenia i przez to zwiększyła się atrakcyjność zawodowców. Obecny absolwent szkoły branżowej jeśli chce pracować - pracę znajduje. Może przebierać w ofertach pracy. a nie jak dawniej kiedy o jedno miejsce pracy ubiegało się kilkudziesięciu kandydatów. Czasy się zmieniły. Dzisiaj coraz częściej kandydat stawia warunki. To on wybiera firmę, z którą chce się związać na dłużej. Jest pewny siebie, bo najczęściej ma dobry fach w ręku.
                 Szkołę branżową powinni wybierać ci, którzy chcą zdobyć szybko konkretny zawód, wiedzą na pewno, że chcą pracować.  To też szkoła dla osób, które chcą mniej się uczyć, bowiem w  szkole branżowej będą miały łatwiej, ale jest to szkoła niekoniecznie dla najsłabszych uczniów. W szkole branżowej uczniowie uczą się jednego języka obcego, nie mają przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym, a nacisk kładziony jest na kształcenie zawodowe. Zajęcia praktyczne w pierwszej klasie szkoły branżowej to jeden dzień, w drugiej klasie dwa dni, a w trzeciej klasie – aż trzy dni. Uczniowie są bardzo dobrze przygotowani zawodowo.
                 Nie zawsze  w pracy potrzeba asów ze znajomością trzech języków, bo taki pracownik ma duże ambicje i wymagania. Pożądani są specjaliści, których firma może wyszkolić, solidni, niekoniecznie z dyplomem uczelni wyższej. Okazuje się, że wykształcenie wyższe nie zawsze gwarantuje pracę,  dobrą posadę i większe wynagrodzenie. Wykwalifikowani pracownicy fizyczni byli w mijającym roku na pierwszym miejscu najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce. Na liście pożądanych przez pracodawców specjalistów z zawodowym dyplomem byli też uczniowie naszej szkoły. Oni nie mają trudności w znalezieniu pracy. Pracodawcy czekają na naszych absolwentów. Co więcej, wielu z nich łączy naukę z pracą, bo po praktykach zawodowych często zostają i dorabiają w weekendy. Zawodowiec może więcej! 

            Stanisław Olszówka
            7.04.2021 r.

             

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie