• Ekonomiczne gry terenowe

          • Powiew wiatru, krople deszczu i blask słońca towarzyszyły uczestnikom szkolnych "Ekonomicznych gier terenowych”, które odbyły się w naszej szkole, w środę 14 czerwca 2023 r. Dobry humor, radość i energia dopisywały nam wszystkim. Całą zabawę na stanowiskach konkursowych prowadzili nasi koledzy I koleżanki z klasy 2et. Głównym celem przedsięwzięcia było zdobywanie wiedzy ekonomicznej, upowszechnianie rekreacji ruchowej i zachęcenie do kreatywnego myślenia. Przedsięwzięcie możliwe było do  zrealizowania dzięki “Fundacji Serce” w ramach realizacji projektu “Młodzi technicy eksploatacji portów i terminali, ekonomii oraz drogowcy”. Na samym początku uczestnicy mieli do rozwiązania test związany z ekonomią. Natomiast najlepsza zabawa zaczęła się wraz ze startem drużyn w grach terenowych. Zawodnicy musieli jak najszybciej odwiedzić aż 9 punktów kontrolnych rozmieszczonych na terenie naszej szkoły. Zadania konkursowe były dla uczestników prawdziwym wyzwaniem. Każdy zespół  musiał wykazać się wiedzą merytoryczną, a także umiejętnościami w zakresie współpracy w drużynie, wiązania teorii z praktyką oraz radzenia sobie ze stresem.  Przy rozwiązywaniu quizów, zadań, łamigłówek i logicznych zagadek  z dziedziny ekonomii, marketingu, finansów i rachunkowości należało wykazać się dużą kreatywnością oraz refleksem. Za nieprawidłowe wykonanie zadania drużyna musiała udać się do punktu karnego aby odbyć wylosowaną karę. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu oraz sprawiedliwym liczeniem punktów czuwała komisja w składzie Katarzyna Kurdziel, Julia Rząsa oraz Maciej Serafin. Po wyczerpujących fizycznie i umysłowo zawodach, wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni na pyszną pizzę. Na zakończenie tego niezwykłego, pełnego wrażeń dnia w otoczeniu pięknej przyrody odbyło się wręczenie przez Dyrektora nagród, upominków i podziękowań. Zwycięzcami okazali się: Aneta Tylutka, Izabela Opalińska oraz Karol Zieliński. Każdy ze zwycięzców otrzymał nagrodę w postaci talonu do pizzeri "Klan". 

            Organizatorami gier terenowych byli:  p. U. Szklarz,  p. U. Kuna,  p. B. Krzysztofiński,  p. P. Serafin

            Autor: Hubert Micek

            Foto: Hubert Micek oraz Norbert Witkowski z klasy 4ae.

          • Wycieczka do pasieki

          • W ramach projektu „Krok w nowoczesne kształcenie zawodowe’’ realizowanego dzięki programowi Fundacji SERCE Dobry Pomysł 7 czerwca odbyła się wycieczka dydaktyczna do Pasieki Tęcza w Kolbuszowej Górnej. Właścicielem pasieki jest Tomasz Tęcza, który opowiedział nam o maszynach potrzebnych do wyprodukowania miodu, o życiu, funkcjonowaniu i pracy pszczół, pokazał nam również swoje ule oraz łąkę pełną miododajnej facelii. Nasza wycieczka była bardzo interesująca i dzięki niej dowiedzieliśmy się wiele ciekawych informacji. Mogliśmy spróbować pysznych smakowych miodów wyprodukowanych z liofilizowanymi wiśniami, porzeczkami i malinami. Właściciel pasieki opowiedział także o zdrowotnych właściwościach miodu. Miód dobrze wpływa na serce, a zawłaszcza na mózg ponieważ dostarcza potrzebnej mu glukozy. Jest też dobrą substancją słodzącą do herbaty i kawy, ale nie można go dodawać od razu po zaparzeniu.  W temperaturze powyżej 40 0 C traci swoje cenne właściwości i staje się zwykłym słodzikiem.

            Patoka to rodzaj miodu, którego konsystencja jest lejąca. Krupiec jest odwrotnością patoki i jest skarmelizowany. Przykładem miodu, który szybko się krystalizuje jest miód rzepakowy, który po skrystalizowaniu staje się twardy niemal jak kamień.

            Do wydobycia miodu służy miodarka (wirówka do miodu), do której wkłada się ramki (węzy), których komórki są skierowane po skosie do góry. Komórki mają 5,4 mm wielkości,  chyba, że jest to komórka drutowa, która ma 6,4 mm.

            Ul odkładowy zapobiega rojeniu się pszczół, przez które dochodzi do podziału rodziny. Zabiera się kilka ramek i matkę do ula, który wyglądem przypomina małą skrzyneczkę i tam tworzy się nowa rodzina, którą później przekłada się do większego ula. Co ciekawe, to pszczoły decydują co wyjdzie z jaja poprzez pokarm jaki podają larwie.

            W ulu są 3 rodzaje pszczół:

            Matka pszczela (królowa) żyje około 6 lat, jej masa ciała wynosi 200-280 mg. Składa 300 tysięcy jaj na dobę. Przez całe życie żywi się mleczkiem pszczelim.

            Robotnice żyją około 42 dni, przez 3 dni żywią się mleczkiem pszczelim i w poszczególnych dniach swojego życia mają różne zadania:

            -1 dzień życia sprząta komórki

            -2/3 dzień życia wylatuje z ula

            -3/6 dzień życia karmi małe larwy

            -6/16 dzień życia  karmi większe larwy mleczkiem pszczelim, przynosi wodę

            -18/19 dzień życia pilnuje gniazda i broni ula

            Po 21 dniu wylatuje z ula i zbiera nektar do 42 dnia życia. Po 42 dniu wylatuje z ula i umiera.

            Trutnie żyją do 3 miesięcy, ich masa ciała wynosi 280 mg. Trzeba ich karmić i się nim opiekować.

            Pszczoły porozumiewają się przez taniec i szum.

            Pszczoły mogą pomóc w różnych chorobach przykładami jest astma oskrzelowa, którą można wyleczyć nawet w 90% powietrzem z ula lub choroba stawów na co pomaga jad pszczeli.  Apiterapia to metoda leczenia chorób za pomocą produktów pszczelich, czyli m.in. miodu, pyłku, pierzgi.

            Autorzy: Justyna Rębisz, Anna Wróbel

          • Kucharze z Weryni zapukali do Hiltona

          • 6 czerwca uczniowie szkoły branżowej w zawodzie kucharz uczestniczyli w wycieczce programowej do czterogwiazdkowego hotelu Hilton Garden Inn.
            Rzeszowski Hotel należy do światowej sieci hoteli Hilton Worldwide założonej przez Conrada Hiltona w 1919 r. w USA.
            Wszystkie hotele z tej sieci charakteryzują się podwyższonym standardem zarówno wyposażenia jaki i poziomem świadczonych usług.
            Korzystającej z pięknej pogody, na wycieczkę do stolicy Podkarpacia wyruszyliśmy "ciuchcią". Z rzeszowskiego dworca szybkim spacerem przemierzaliśmy rzeszowskie uliczki i o godzinie 11 zameldowaliśmy się w w hollu hotelowym. Tu zostaliśmy przywitani przez Panią Annę Lipiec i menagera hotelu Pana Rafała. Pracownicy Hiltona oprowadzili nas po obiekcie omawiając zasady funkcjonowania hotelu biznesowego.
            Hilton Garden Inn liczy 101 pokoi i 8 sal konferencyjno bankietowych o łącznej powierzchni  438 m2. Stylowe i eleganckie pokoje dla gości w całej sieci hoteli Hiltona wyróżnia wiele udogodnień min. wanna w każdej łazience i komfortowe 120cm) łóżka jednoosobowe.  Goście honorowi mają do wyboru komfortowe apartamenty a niepełnosprawni pokoje Queen.
            Do dyspozycji wszystkich gości jest całodobowy fitness, Restauracja The Garden Grille & Bar, Cigar Room,a dla najmłodszych sala bajkowa. W hotelowym Lobby znajdują się ponadto całodobowy sklep - The Shop a także  bar i cigar room. 
            Dziękujemy bardzo Pani Ani i Panu Rafałowi za przekazanie nam ważnych i ciekawych informacji o hotelu i pracy w zawodzie hotelarza, kelnera, kucharza oraz menagera. Mamy nadzieję, że w przyszłości kucharze z naszej szkoły będą mogli złożyć swoje CV i zrealizować się w pracy w Hilton Garden Inn Rzeszów.
            życzymy również bardzo miłej kadrez hotelowej samych sukcesów i satysfakcji w pracy.

            Autor: M. Chrząstek

          • Złoty Medal Kamila Kopcia

          • Wielki sukces Kamila Kopcia ucznia klasy II, który wywalczył Puchar Polski w trójboju siłowym. W Raszynie dnia 4 czerwca odbyły się zawody w trójboju siłowym, na który składają się trzy konkurencje: przysiad- wynik Kamila to aż 150 kg, wyciskanie na ławce płaskiej- wynik 100 kg oraz martwy ciąg- 175 kg. Osiągnięte rezultaty okazały się najlepsze w kategorii do lat 18 i 75 kg wagi. Złoty medal, wspaniały puchar, duma i radość to trofea, które przywiózł ze sobą Kamil.

            Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych, wspaniałych sukcesów. Warto wspomnieć również o trenerze Kamila, którym jest Mariusz Brito- absolwent naszej szkoły. Obu Panom jeszcze raz gratulujemy.

            Autor: D.Krogulec, A.Kiwak

          • Świadek

          • Od 30 maja przebywa w Polsce znany ewangelizator z Kolumbii – Marino Restrepo, nazwany „Świętym Pawłem na nasz wiek”. Jest to człowiek, który był kompozytorem muzycznym i producentem filmowym w Hollywood, a w 1997 roku został porwany dla okupu przez bojowników z terrorystycznego ugrupowania. Czekając przez sześć miesięcy na wyrok śmierci w amazońskiej dżungli, przeżył tajemnicze spotkanie z Bogiem i głęboką przemianę życia. Od tamtego czasu jeździ po świecie i dzieli się przejmującym świadectwem, zachęcając do „życia w Bożym świetle”. Gościliśmy Go również w naszej szkole. W poniedziałek ( 5 czerwca) podczas spotkania podzielił się świadectwem swego nawrócenia. W dowód wdzięczności za poświęcony czas przedstawicielki uczniów wręczyły gościowi zdjęcie naszej kaplicy. A możliwość rozmowy z nimi po hiszpańsku wprawił gościa w doskonały nastrój.  Na pamiątkę spotkania pozostanie w bibliotece szkolnej jego książka „Z mroku do światła”.

            Autor: W. Cesarz

          • Footballowa 2023

          • 11 czerwca 2023 kolejny raz młodzież naszej szkoły przygotowała catering dla uczestników  imprezy Footballowa Kolbuszowa, która po raz czwarty odbyła się w Weryni. Uczniowie wspólnie z nauczycielkami przygotowali stoisko ze zdrowymi, kolorowymi przekąskami. Przybyli goście częstowali się szotami warzywnymi z dipem koperkowym, koktajlami truskawkowo-bananowymi, truskawkowo-waniliowymi i sałatką owocową . Nasze stoisko jak zawsze cieszyło się zainteresowaniem, a owocowe przekąski natychmiast znikały ze stołów. W rozgrywkach sportowych naszą szkołę reprezentowali uczniowie  Szkoły Branżowej z klasy I i II.

            Autor: A. Tęcza, W. Majewska

          • Edukacja dla bezpieczeństwa- na strzelnicy sportowej

          • W dniach 5, 6, 7 czerwca bieżącego roku, uczniowie klas pierwszych Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni, realizowali zaplanowane na przedmiocie EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA strzelanie sportowe. Strzelanie odbyło się na nowej strzelnicy sportowej w Kolbuszowej, gdzie uczniowie poznali nie tylko zasady wykonywania strzelania, ale również podstawy posługiwania się bronią, pozycje strzeleckie i obsługę karabinka sportowego. Ze względów bezpieczeństwa, pierwsze strzelanie zrealizowano bronią pneumatyczną potocznie zwaną „wiatrówką”. Część uczniów poradziła sobie z tym zadaniem całkiem dobrze biorąc pod uwagę fakt, iż nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z karabinkiem sportowym i samo trafienie w tarczę było dla nich nie lada wyzwaniem.

            Autor: B. Krzysztofiński

          • Podsumowanie działań ekologicznych z projektem MPHD w ZSAE w Weryni

          • W ramach projektu „MP Health Direct”, czyli ,,Kierunek na zdrowie psychiczne i fizyczne” w trakcie roku szkolnego realizowaliśmy zaplanowane działania ekologiczne w kwestiach związanych z ochroną środowiska i zdobywania wiedzy w tym zakresie:

            • w tym celu skorzystaliśmyze stron internetowych, na których wyszukiwaliśmy materiały pomocnicze,uczniowie uczestniczyli również w webinariach,aby ułatwiać wymianę skutecznych praktyk edukacyjnych w tym zakresie
            • dzięki temu wprowadzaliśmy umiejętności ekologiczne wśród uczniów, które wpłyną na gospodarkę niskoemisyjną, oraz mogą mieć charakter ogólny, jak np. zrównoważone rolnictwo, ochrona gleb i powietrza, zmniejszenie wykorzystania energii i ilości odpadów.

            W trakcie trwania projektu w roku szkolnym 2022/23 podjęliśmy następujące działania ekologiczne:

            • zorganizowaliśmy wraz z uczniami Światowy Dzień Sprzątania Świata
              (początkiem października oraz maja),
            • uczniowie brali udział w projekcie ekologicznym „Eko Szkoła” i w konkursach ekologicznych: Powiatowym Konkursie wiedzy o ochronie przyrody na płaskowyżu kolbuszowskim, Olimpiadzie Ekologicznej- etap szkolny, Poznaj świat - w kategorii:  Dary lasu,
            • odbyły się spotkania w ramach projektu Eko Szkoła: na temat wiedzy ekologicznej, na temat ochrona bioróżnorodności leśnej uczestnicy- kl. 4 i szkoła branżowa oraz webinaria pt. Środowisko przyrodnicze globalnie oraz Mroczny sekret Internetu. Odbyło się  spotkanie z Dominiką Lasotą pt. Czy używanie smartfona i telefonu jest ekologiczne?Tydzień edukacji globalnej – Ekologiczna gra korytarzowa – Szkoła ponad granicami, Pomóżmy ptakom przetrwać zimę, Światowy dzień wody, Ziemia jako system społeczno-przyrodniczy. Cała szkoła na rzecz środowiska tj. Zajęcia w terenie- Dzień Ziemi -Splątani ze światem, Łąka kwietna oraz posadowienie domków dla owadów, My i natura,
            • zachęcaliśmy do „zielonych dojazdów do szkoły” lub pieszo i ,,zielonych działań” w ciągu dnia, w trakcie „Tygodnia mobilności” i poza nim,
            • wybieraliśmy ekologiczne środki transportu w trakcie mobilności,
            • uczniowie zbierali i oddawali do recyklingu: zakrętki, zużyte baterie, zużyty sprzęt elektroniczny,
            • zachęcaliśmy do spędzania wolnego czasu na łonie natury, bez urządzeń cyfrowych,
            • zachęcaliśmy do zmniejszenia zużycia energii poprzez umieszczenie specjalnej plakietki przypominającej o oszczędzaniu jej przy włącznikach światłaoraz zamieściliśmy plakaty informacyjne na tablicy ogłoszeń,
            • przy kranach z bieżącą wodą umieściliśmy specjalne plakietki przypominające o oszczędzaniu wodyoraz zamieściliśmy plakaty informacyjne na tablicy ogłoszeń,
            •  sukcesywnie wprowadzaliśmy centralizację wydruku tj. (wydruk dwustronny) oraz gromadziliśmy większość dokumentów potrzebnych do realizacji projektu i w pracy nauczyciela w formie elektronicznej i w folderach na Dysku Google,
            •  promowaliśmy zdrową żywność ekologiczną, regionalną, sezonową
              i nieprzetworzoną przez styl slow food, wegetarianizm i weganizm,
            • wprowadziliśmy styl Zero Waste, czyli oszczędniejsze i lepsze gospodarowanie tym, co mamy i możliwie jak największego ograniczenia odpadów.

            Jednym z działań długoterminowych w szkole, zaraz po odnowieniu terenu wokół szkoły, było wykonanienaturalnego kompostownika na bioodpady, z którego powstały kompost będzie wykorzystywany do zasilania posadzonego już wcześniej ekologicznego tam sadu.W wykonaniu kompostownika pomógł pracownik szkoły pan „złota rączka” natomiast w jego osadzeniu i pięknym wykończeniu pomogły uczennice z klasy
            I technikum architektury krajobrazu Zuzanna Bajor, Aleksandra Chmielowiec, Patrycja Chęcińska oraz Karolina Mytych pod opieką p. Irminy Piłat i Agnieszki Biestek.

            Uczniowie chętnie podejmują działania ekologiczne na terenie naszej szkoły i najbliższego otoczenia. Zbierając nakrętki wspierają również akcję zbiórki środków na wózek inwalidzki dla chorego dziecka.

            Wspomniane ruchy i style żywieniowe mają również na celu wspieranie regionalnych producentów żywności oraz niebagatelny wpływ zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i domowe budżety.

            Wprowadzone działaniaekologiczne przynoszą  zaplanowanekorzyści wynikające ze zmniejszenia zużycia energii elektrycznej, cieplnej, wody, żywności i mniejszego zużycia papieru. Realizacja tych działań obejmuje najbardziej efektywne i skuteczne, z punktu widzenia ekologicznego, zmniejszenie śladu węglowego.

             

          • Portugalia jest już naszym wspomnieniem

          • W piątek rano  wyruszyliśmy autokarem do miejscowości uzdrowiskowej Caldas da Rainha, znajdującej się w środkowej Portugalii. Miejscowość została ufundowana w 1485 przez królową Eleonorę de Viseu, żonę króla Jana II Doskonałego i na jej cześć nazwana. Caldas da Rainha oznacza Ciepłe Źródła Królowej. Gdy już byliśmy na miejscu przywitało nas piękne miejsce, pełne natury, zwierząt i uroczych widoków. Później zwiedzaliśmy miasto i wyruszyliśmy na zakupy, aby kupić jeszcze kilka pamiątek. Po powrocie do hotelu pakowaliśmy się na podróż i przygotowywaliśmy swoje outfity na uroczysta kolację z widokiem na cudowny Ocean. Gdy już nadszedł czas naszej podróży do restauracji zastanawialiśmy jak to miejsce będzie wyglądać i czy kolacja w tym miejscu będzie nam smakować. Po dotarciu przywitało nas piękne słońce  i cudowny widok na Ocean. Wyruszyliśmy wiec na plażę, aby upamiętnić to miejsce na zdjęciach. Zebraliśmy również kilka muszelek na pamiątkę. Później udaliśmy się na kolację, która okazała się bardzo pyszna i elegancka. Po kolacji udaliśmy się do hotelu, aby pożegnać się z kolegami z zagranicy. Ostatni dzień naszego pobytu w tym cudownym kraju długo pozostanie w naszej pamięci.

            Autorzy: K. Sikora, J. Pyra, M. Kopeć

          • Praktyki zawodowe 2023

          • My już wiemy, że doświadczenie zawodowe to jedna z najważniejszych informacji w CV dla potencjalnego pracodawcy! Samo wykształcenie nie wyróżnia nas jako kandydata na rynku pracy. Pracodawcy zarówno krajowi jak i zagraniczni  oczekują doświadczenia zawodowego. Kształcąc się w Technikum i Szkole Branżowej I Stopnia mamy możliwość zdobywania go  realizując zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe u pracodawców. My uczniowie Technikum kształcący się w zawodach: technik architektury krajobrazu, technik ekonomista, technik eksploatacji portów i terminali, technik żywienia i usług gastronomicznych podczas  miesięcznych praktyk zawodowych w maju  2023 r.  zdobywaliśmy cenne doświadczenie zawodowe.  Mogliśmy  sprawdzić się w różnych branżach, na różnych stanowiskach i przekonać się co umiemy, a czego jeszcze musimy się nauczyć. Mieliśmy  szansę na skonfrontowanie własnej wiedzy i umiejętności z wymaganiami stawianymi przez konkretnych pracodawców na konkretnych stanowiskach. Dodatkowo poznaliśmy kulturę firmy, dowiedzieliśmy się, jak działają przedsiębiorstwa. Podczas praktyk mogliśmy  „czerpać wiedzę garściami” od  przełożonych i współpracowników, a także uzyskać pomoc od najlepszych specjalistów. Zobaczyliśmy jak wygląda realna praca, pielęgnacja ogrodu, obsługa klienta, planowanie, organizacja czy zarządzanie w podmiocie gospodarczym. Praktyki zawodowe to świetny sposób poszerzania wiedzy o rynku pracy, podwyższania kwalifikacji, a przede wszystkim zwiększenia szans na wymarzoną pracę.

            Składamy  serdeczne podziękowania wszystkim pracodawcom za umożliwienie nam odbycia praktyk zawodowych  maju 2023r.

             

             Autorzy: Katarzyna i Krzysztof Gola

          • Ekologiczne gospodarstwo rolne

          • W dniu 02.06.2023 r.  siedmioro uczniów z naszej  szkoły kształcących się w technikum miało możliwość uczestniczyć w wyjeździe do  ekologicznego gospodarstwa rolnego Pana Witolda Popka w Pawłowie. Gospodarstwo położone jest w gminie Adamówka w powiecie przeworskim. Uczestniczyliśmy w wykładzie oraz zwiedzaniu gospodarstwa. Podczas wykładów właściciel przedstawił nam historię założenia gospodarstwa ekologicznego i opowiedział o  jego funkcjonowaniu. Dowiedzieliśmy się, że gospodarstwo specjalizuje się w uprawie owoców jagodowych, nie prowadzi  natomiast produkcji zwierzęcej. Powierzchnia gospodarstwa to 8,89 ha na której uprawiane są truskawki, maliny, dynie oleiste, ogórki i mieszanki  traw. Gospodarstwo świadczy również usługi agroturystyczne. Wiodącym tematem wykładu było wyeksponowanie zalet wprowadzania  ściółek pomiędzy rzędy roślin. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane  w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wycieczka była dla nas cennym doświadczeniem. Nie tylko zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci i oprowadzeni po gospodarstwie oraz plantacjach ale też mogliśmy zdobyć i poszerzyć swoją wiedzę.

            Autorzy: A. Lubera, A. Buczek

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie