W obecnym roku szkolnym o jeden miesiąc później rozpoczęły się egzaminy maturalne. Dzisiaj egzamin z języka polskiego a w kolejne dni z matematyki i języka obcego. Szkoła została odpowiednio przygotowana aby zapewnić Wam bezpieczeństwo i komfort pracy. Wszystkim maturzystom życzymy tradycyjnego połamania piór!
Aktualności
Matury 2020 - gdy kwitną akacje
- 19
Nauka przez praktykę
- 13
W dniach od 1 do 15 czerwca 2020 roku my uczniowie z klasy 2 w zawodzie technik ekonomista odbywaliśmy swoje pierwsze praktyki zawodowe. Fakt realizowane były one w nieco późniejszym czasie w wyniku obecnej sytuacji - pandemii COVID-19, ale i tak towarzyszył nam stres i różnego rodzaju emocje. Po raz pierwszy przecież pracowaliśmy tak naprawdę! Każdego ranka, jak już dorośli ludzie, zaczynaliśmy pracę w Urzędach Gmin, w Starostwie Powiatowym, w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych, w biurach rachunkowych, w firmach produkcyjnych czy handlowych - każdy według uznania. Podczas tych dwutygodniowych praktyk mogliśmy nabyć bardzo dużo nowych umiejętności oraz praktyczną wiedzę z rachunkowości i ekonomii. W ten sposób mogliśmy poznać realia pracy w danej branży i specyfikę wybranego przez siebie zawodu, a także utrwalić swoją wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć lekcyjnych w szkole. Praktyki te były dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem. Przekonaliśmy się, że są bardzo pomocne w kształtowaniu naszych umiejętności i poszerzaniu wiedzy.
Ewelina, która odbywała swoje praktyki w Urzędzie Gminy Majdan Królewski zauważa, że : Czas, który tam spędziłam był dla mnie skarbnicą nowych doświadczeń. Do moich głównych zadań przydzielonych przez moją opiekunkę należała archiwizacja dokumentów i sporządzanie spisów spraw, podczas których korzystałam z arkusza kalkulacyjnego. Podczas tych dwóch tygodni uświadomiłam sobie, że praca księgowej jest bardzo odpowiedzialna , wymaga dużej wiedzy i umiejętności ale może być bardzo ciekawa i interesująca.
Tomek tak relacjonował swoje wrażenia z realizacji praktyki : Biuro rachunkowe, do którego uczęszczałem było świetne zorganizowane. Pracownicy byli dla mnie mili, chętnie służyli mi pomocą i radą w razie wątpliwości przy wykonywaniu pracy. Moimi głównymi zajęciami było segregowanie i numerowanie dowodów księgowych, prowadzenie rejestrów. Miałem możliwość poznania małej księgowości i pracy na programach finansowo - księgowych.
Dzięki pomocy pracowników udało mi się nabyć dużo przydatnej i praktycznej wiedzy z zakresu rachunkowości. Myślę, że to doświadczenie zostanie ze mną na długo pisze Paweł.
Swoją dwutygodniową praktykę odbywałam w Urzędzie Gminy Niwiska. Nabyłam bardzo dużo nowych i ciekawych umiejętności m.in. sporządzałam spisy do archiwum i metryczki spraw, obsługiwałam fax, centrale telefoniczną i kserokopiarkę, a także adresowałam pocztę. Szczególnie spodobało mi się to, że jednego dnia moja opiekunka postanowiła zabrać mnie na salę, w której odbywały się ważne konferencje i sesje gminne. Czas spędzony w tej placówce minął mi bardzo efektywnie, mogłam nauczyć się wielu nowych rzeczy poprzez praktyczne wykorzystanie umiejętności zdobytych w szkole podkreśla Aleksandra.
Inna uczennica, Ewa, tak wspomina ten czas: Swoją praktykę odbyłam w Zakładzie Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego ORZECH Sp. z o. o. w Kolbuszowej w biurze, w działach: księgowość, kadry i handel. Podczas stażu poznałam jak praktycznie wygląda ta praca np. przyjmowałam zamówienia od klienta i to naprawdę!. Poznałam także nowe dla mnie programy komputerowe takie jak Syriusz Hermes, Skarbnik i Kontrola Kupca. Pracownicy byli bardzo uprzejmi w stosunku do mnie, poświęcali mi bardzo dużo swojego czasu oraz służyli radą i pomocą. Do moich głównych zadań należało wypełnianie dokumentów WZ, faktur zakupu, faktur sprzedaży, wykonywanie list płac. Dzięki praktyce bardzo dużo się nauczyłam oraz nabyłam wiele nowych umiejętności. Uważam, że praktyka w tym zakładzie była świetnie spędzonym czasem, a wiedza i zdobyte doświadczenie powinny w przyszłości przynieść same korzyści.
Jak widać wszystkim bardzo podobały się odbyte praktyki zawodowe. Pogłębiliśmy swoją wiedzę i nabyliśmy umiejętności praktyczne, która powinny zaowocować w dorosłym życiu zawodowym. Kreowaliśmy w sobie nowe cechy osobowości oraz umacnialiśmy te, które już posiadamy m.in. przedsiębiorczość, kreatywność, otwartość, pomysłowość. Kształtowaliśmy umiejętności interpersonalne, które są tak cenne w tym zawodzie. Teraz już wiemy , że praktyki zawodowe są bardzo ważnym etapem w życiu każdego ekonomisty. To właśnie w tym czasie możemy zdobyć praktyczną wiedzę oraz doświadczenie, które są doskonałym, przygotowaniem do przyszłego rynku pracy.Autorzy: Kinga Margańska, Natalia Snopek, Katarzyna Wachowska
TECHNIK RACHUNKOWOŚCI – nowy zawód w ZSA-E w Weryni!
- 1
Technik rachunkowości to nowy, atrakcyjny dla młodzieży zawód, gwarantujący duże perspektywy zatrudnienia w przyszłości, do którego rozpoczęliśmy rekrutację! Kierunek ten zostanie wprowadzony w naszej szkole już od września tego roku.
Ósmoklasisto!
Przy wyborze szkoły średniej kieruj się tym, co będzie najlepsze dla Ciebie w przyszłości. Pomyśl o pracy, którą chciałbyś wykonywać. Pamiętaj, że dobry zawód to najlepsza inwestycja dla Ciebie i Twojej rodziny. Jeżeli interesuje Cię praca w takich podmiotach jak banki, biura rachunkowe czy prywatne przedsiębiorstwa, to koniecznie wybierz kierunek technik rachunkowości! A może w przyszłości założysz własną firmę?
Specjalistyczne kwalifikacje zawodowe uzyskane w trakcie procesu kształcenia, są poszukiwane na rynku pracy i dają możliwość stabilnego zatrudnienia np. w dziale księgowości, finansów, rachunkowości, zarządzania, kadr i płac.
Jest to idealny kierunek dla osób przedsiębiorczych, kreatywnych, które interesują się biznesem, potrafią logicznie myśleć, niestraszne są im wszelkiego rodzaju rozliczenia oraz analizy. W trakcie procesu kształcenia uczniowie są przygotowywani do prowadzenia spraw finansowo-księgowych oraz kadrowo-płacowych w różnych podmiotach gospodarczych z wykorzystaniem księgowych programów komputerowych. Uczniowie poznają procedurę zakładania własnej działalności gospodarczej. Pracownik z umiejętnościami technika rachunkowości jest niezbędny w każdym podmiocie gospodarczym. Absolwent szkoły z dyplomem technik rachunkowości po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji: Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej może uzyskać dodatkowy zawód technik ekonomista.Uczeń, który ukończy szkołę w tym zawodzie może w przyszłości pracować m.in. jako: samodzielny księgowy, bankowiec, doradca finansowy, inwestycyjny lub ubezpieczeniowy czy też asystent menedżera. Technicy rachunkowości znajdują zatrudnienie w biurach rachunkowych, bankach, prywatnych przedsiębiorstwach, firmach ubezpieczeniowych, jednostkach finansów publicznych i innych podmiotach finansowych i księgowych. W trakcie realizowania pracy zawodowej na różnych stanowiskach absolwenci technikum, wykonują czynności zawodowe obejmujące prace finansowe, księgowe, kadrowe i płacowe. Realizują działania planistyczne, analityczne i sprawozdawcze. Prowadzą ewidencję ilościowo-wartościową, podatkową i rachunkową. Do zadań technika rachunkowości należy także dokonywanie rozliczeń z kontrahentami i instytucjami, w tym z Urzędem Skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, naliczanie wynagrodzeń i sporządzanie list płac dla zatrudnionych pracowników. W powyższych pracach nieodzowna jest umiejętność obsługi księgowych programów komputerowych. Zawód ten wymaga od pracownika szerokiego zakresu wiedzy i doświadczenia zawodowego z dziedziny ekonomii, finansów, systemu podatkowego oraz umiejętności analizowania zachodzących zmian ekonomicznych.
Zapraszamy Cię Ósmoklasisto do naszej szkoły. Gwarantujemy wysoki poziom kształcenia z zakresu finansów i rachunkowości, kadr oraz płac, a to wszystko w przyjaznej, ciepłej atmosferze. Jesteśmy szkołą bezpieczną dla ucznia, z tradycjami, z bardzo dobrym zapleczem technicznym i wysoko wykwalifikowaną kadrą nauczycielską, która poprowadzi drogą sukcesu. W naszej szkole będziesz miał możliwość rozwinięcia swoich pasji i zainteresowań, zdobycia dodatkowego doświadczenia zawodowego oraz korzystania z wielu atrakcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia. Wycieczki i warsztaty ekonomiczne, spotkania z przedstawicielami firm i instytucji finansowych oraz bankowych, jednodniowe praktyki zawodowe w tych podmiotach i wiele innych propozycji ekonomicznych możemy realizować z Twoim udziałem. Te wszystkie działania zaplanowaliśmy właśnie dla Was - uczniów, którzy wybiorą zawód – technik rachunkowości w naszej szkole.
Drogi uczniu pamiętaj, że po ukończeniu szkoły średniej w Technikum masz już zawód. Możesz podjąć pracę zawodową, ale także możesz kontynuować naukę na studiach wyższych. Kierunki i specjalizacje idealne dla uczniów, którzy ukończyli Technikum w zawodzie technik rachunkowości to: ekonomia, marketing, zarządzanie, finanse, rachunkowość, kadry, płace i wiele innych. Nawet jeżeli planujesz studiować w przyszłości na kierunku: prawo, to również wykorzystasz wiedzę, którą zdobędziesz w naszej szkole, kształcąc się w tym zawodzie.
Bądź odważny i otwarty na to co nowe! Dokonaj właściwego wyboru!
Serdecznie zapraszamy!
TECHNIK RACHUNKOWOŚCI TO IDEALNY ZAWÓD DLA CIEBIE!
TO TRAFNA INWESTYCJA W PRZYSZŁOŚĆ!!!
Autorzy: B.Bryk, E.Serafin, A.Kiwak
Coś zdrowego i nie tylko :)
- 27
Kiszone rzodkiewki, zdrowe batoniki, zupa z soczewicy, warzywne frytki, kolorowe ciasto z warzywami, grillowany kurczak, babeczki z mięsem, smoothie truskawkowo-twarogowe, pierogi z jagodami, knedle z truskawkami i inne smakołyki przygotowali nasi uczniowie w ramach zdalnego nauczania. Uczniowie kształcący się w zawodzie kucharz i technik żywienia i usług gastronomicznych jak sami twierdzą w czasach pandemii dużo czasu poświęcają na kreatywne przyrządzanie potraw.
Maj i czerwiec to pora roku kiedy w naszych ogródkach jest dużo nowalijek. Dobrym sposobem na zagospodarowanie dużej ilości rzodkiewek jest kiszenie. Rzodkiewki kisimy tak samo jak ogórki, dodając koper, czosnek, chrzan. Kiszone rzodkiewki tracą ostrość i są bardzo smaczne, a do tego możemy je przechowywać w słoikach kilka miesięcy. Warto też zaznaczyć, że wartość odżywicza nie obniża się. Podczas kiszenia powstają cenne dla zdrowia składniki jak kwas mlekowy i acetylocholina. Kiszonki są doskonałym źródłem witaminy C, dodatkowo zakwaszenie środowiska wpływa na zwiększenie trwałości tej witaminy. Powstająca w wyniku fermentacji - acetylocholina działa korzystnie na organizm poprzez usprawnienie perystaltyki jelit oraz mechanizmów przekazywania bodźców nerwowych. Wpływa również na regulację ciśnienia krwi.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i przeczytania przepisów. Mamy nadzieję, że potrawy przygotowane przez naszych uczniów będą inspiracją dla innych do testowania w swoich domach różnych smaków, przypraw i technik kulinarnych. A oto kilka propozycji:
Zdrowe batoniki
Składniki:
30 dag suszonych daktyli,
¾ szklanki orzechów włoskich,
½ szklanki wiórków kokosowych,
2 łyżki ciemnego kakao,
2 czubate łyżki czystego masła orzechowego (najlepiej bez oleju palmowego),
szczypta soli.Sposób wykonania:
Daktyle zalej ciepłą wodą, odstaw na 10 minut, następnie osącz i zmiksuj z wiórkami kokosowymi. Dodaj pozostałe składniki i dokładnie wymieszaj całą masę. Przygotuj blaszkę (pojemnik) o wymiarach 20×20 cm, wyłóż ją papierem do pieczenia, rozsmaruj masę w formie i wstaw do lodówki na minimum 2 godziny. Następnie pokrój na prostokąty.
Kurczak grillowany
Składniki :
800 g fileta z kurczaka,
500 ml soku pomarańczowego,
½ szklanki przyprawy do kurczaka.Sposób wykonania:
Fileta przyprawiamy, zalewamy sokiem z pomarańczy, zostawiamy na 3 godziny. Po tym czasie kurczaka porcjujemy na kotlety lub grubsze paski. Smażymy na grilu elektrycznym lub na patelni grillowej. Podajemy z kasza gryczaną i kolorową sałatką.
Muffinki cebulowe z mięsem
Składniki:
2,5 szklanki mąki pszennej,
1/2 kostki masła,
2 jajka,
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia,
1 szklanka mleka,
1 łyżka oliwy,
szczypta soli,
2 duże cebule,
12 plasterków dowolnej szynki,
10 dag boczku,
10 dag żółtego sera,
pieprz,
ostra papryka,
czubryca.Sposób wykonania:
Do miski przesiej mąkę z proszkiem do pieczenia. Szynkę pokrój w paski, ser oraz boczek w drobną kostkę, cebulę posiekaj. Na patelnię wrzuć boczek, smaż, aż się zarumieni. Na roztopionym tłuszczu zeszklij cebulę, w razie potrzeby dodaj oliwę. Jajko roztrzep z mlekiem, dodaj roztopione i ostudzone masło. Płynne składniki połącz z mąką i dokładnie wymieszaj lub zmiksuj ciasto, dodaj mięso, ser oraz cebulkę. Całość wymieszaj i przypraw. Formę na muffiny posmaruj masłem, nałóż przygotowane ciasto i włóż do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Piecz około 20-25 minut.
Tarta ze szparagami
Składniki:
Na ciasto:
125 g mąki tortowej,
125 g mąki krupczatki,
125 g masła,
1 żółtko,
3 łyżki śmietany,
1 łyżeczka soli,
1,5 łyżeczki oregano,
0,5 łyżeczki proszku do pieczenia.Na nadzienie:
500 g zielonych szparagów,
1 średni pomidor,
5 sztuk suszonych pomidorów,
0,5 czerwonej cebuli,
2 jajka,
150 g śmietany,
łyżeczka soli,
0,5 łyżeczki oregano,
pieprz.Sposób wykonania:
Składniki na ciasto połączyć ze sobą, krótko wyrobić i odstawić na pół godziny do lodówki. Odciąć zdrewniałe końce i główki szparagów, obrać i obgotować 5 minut w osolonej wodzie. Pomidora pokroić w cząstki, cebulę bardzo drobno posiekać. Schłodzone ciasto wyłożyć na formę do tarty i piec przez 20 minut w piekarniku nagrzanym do 1800C. Na podpieczone ciasto ułożyć szparagi, na przemian z pomidorami świeżymi i suszonymi. Jajka wymieszać ze śmietaną, cebulą, solą, pieprzem i oregano. Masę jajeczną wylać na ciasto i piec 30 minut w temp. 1800C.
Autor: A.Tęcza
Pomaganie jest proste!
Dołącz do działań wolontariackich podejmowanych przez ZSA-E w Weryni! Tym razem zachęcamy do akcji charytatywno-ekologicznej, dzięki której wesprzemy otaczającą nas naturę poprzez selektywną segregację odpadów i jednocześnie wspomożemy leczenie i rehabilitację Karolinki. Więcej informacji udziela: M. Laube-Skowrońska.
Autor: I.Pogoda
Konkurs wojewódzki na plakat
Nauczanie języka obcego w czasach pandemii
Nauka języka obcego w czasach pandemii wygląda trzeba przyznać trochę inaczej – ale podstawy są nadal te same. Wszyscy nauczyciele języków obcych zwracają uwagę na: czytanie, słuchanie, mówienie i pisanie, ale wszystko przebiega już w innej formie. Otóż, nie ma już tak dobrze, ze to właśnie Pani wszystko wytłumaczy i podpowie, przetłumaczy i wytłumaczy realnie przy pomocy książki, wykresu, zdań na tablicy, bo wszystko przeniesione zostało do świata wirtualnego. Ale to właśnie Pani musi zadbać, aby lekcje językowe były ciekawe i realizowały materiał.
Od 25 marca br. nasza szkoła realizuje tzw. nauczanie zdalne z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a z maturzystami zaczęło się to nawet wcześniej. Punktem wyjściowym prowadzenia zajęć było sprawdzenie, czy wszyscy uczniowie mają w pełni swobodny dostęp do sieci i sprzętów komputerowych. Pracę z uczniami zaczęłyśmy od poinformowania poszczególnych grup o możliwym trybie pracy (formach kontaktu, rodzajach zadań, terminach i formach wykonania prac, zasadach oceniania oraz możliwościach indywidualnych konsultacji), a z pomocą przyszły nam również wydawnictwa językowe, które udostępniają podręczniki online, dodatkowe materiały do lekcji, ciekawe filmy czy nagrania audio oraz aplikacje do nauki słownictwa.
Należy pamiętać, że język obcy to przecież komunikacja i choć ta w większej skali niż dotychczas przeniosła się do Internetu to podstawy nauki wyglądają tak samo, bo realizowane na lekcjach treści nie wykraczają poza ramy podstawy programowej, jednak staramy się je uatrakcyjniać poprzez właśnie te formy multimedialne. Każdy uczeń naszej szkoły ma możliwość udzielenia odpowiedzi ustnej, uzyskania pomocy w zakresie wyjaśnienia trudnych zagadnień, czy chociażby swobodnego porozmawiania w języku obcym z nauczycielem za pomocą nowoczesnych technologii. Szkoła zapewnia również dostęp do platformy edukacyjnej, dzięki której uczniowie piszą sprawdziany i kartkówki.
Proponujemy krótkie filmy wprowadzające do poszczególnych działów, ciekawe piosenki, które wzbogacają słownictwo, filmy, które tłumaczą gramatyczne konstrukcje. Nasze lekcje są ciekawe i atrakcyjne, czekamy tylko na chęci uczniów!
W zeszłym tygodniu klasy maturalne rozpoczęły konsultacje z języka angielskiego. Absolwenci chętnie biorą w nich udział, utrwalając poznany materiał.
Autorzy: A.Stąpor, K.Wachowska
Dzień Dziecka 2020
Światowy Dzień Bez Tytoniu
31 maja obchodzony jest Światowy Dzień Bez Tytoniu, w tym roku już po raz trzydziesty. Hasło przewodnie tegorocznego dnia to: Ochrona młodzieży przed manipulacjami przemysłu tytoniowego.
Jak przypomina resort zdrowia, dym tytoniowy zawiera około 7 tys. związków chemicznych, z czego 70 rakotwórczych, ale też wiele z nich ma działanie toksyczne wobec układu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Palenie tytoniu jest pojedynczą przyczyną przedwczesnych zgonów z powodu wielu chorób, wśród których są rak płuca, nowotwory głowy i szyi, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca i udary oraz choroby układu oddechowego (przede wszystkim – przewlekła obturacyjna choroba płuc).
Naukowcy są zgodni – zarówno osoby palące papierosy, jak i wapujące (używające papierosów elektronicznych i innych nowatorskich wyrobów tytoniowych - typu „jool”, „vype”, „iqos”), znacznie ciężej przechodzą infekcję koronawirusem - podkreśla MZ.
Palenie wciąż pozostaje największym wyzywaniem zdrowia publicznego w Polsce. Z powodu chorób odtytoniowych umiera rocznie około 70 tysięcy osób, co stanowi 17 proc. wszystkich zgonów w Polsce. Szczególnie drastyczne skutki palenia tytoniu obserwuje się wśród kobiet – nowotwory płuca są najczęstszą nowotworową przyczyną zgonu kobiet. Od kilku lat więcej kobiet umiera w Polsce z powodu raka płuca niż z powodu raka piersi.
Niepokojące są także dane dotyczące młodzieży. Szacuje się, że co drugi nastolatek w Polsce pali. Niemal 60 proc. osób w wieku 15-18 lat przynajmniej raz w życiu sięgnęło po papierosa. Młodzi ludzie z reguły zaczynają palenie w wieku 12-14 lat, ale niektórzy jeszcze wcześniej.
Warto przypomnieć, że od 20 maja wszedł w życie zakaz sprzedaży papierosów mentolowych.
źródło: www.politykazdrowotna.com
Autor: I.Pogoda
Wychowanie fizyczne w czasach pandemii
W trudnym czasie pandemii prowadzenie zajęć lekcyjnych nastręcza wiele trudności niejednemu nauczycielowi. Przed wyzwaniem stanęli nauczyciele wychowania fizycznego, którzy muszą poprowadzić lekcje przez Internet. Najważniejsze pytanie na początku brzmiało: co robić z uczniami na lekcji wychowania fizycznego, gdy szkoła jest zamknięta, a my widzimy się tylko i wyłącznie przez Internet? Przed takim wyzwaniem stanęli także nauczyciele Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni. Nie dali za wygraną i zaproponowali różnorodne zajęciach z wykorzystaniem zasobów Internetu. Choć pewnie każdy użytkownik sieci wie jak przebogaty to zbiór wiedzy, to jednak nie wszystkie propozycje i filmiki są godne uwagi. Dlatego nauczyciele podsyłali uczniom po uprzedniej weryfikacji linki z treningami dla nich, które były ciekawe, odpowiednio trudne i bezpieczne dla każdego ćwiczącego. Największą popularnością wśród naszej młodzieży, głównie dziewcząt, cieszyły się ćwiczenia gimnastyczne, ogólnorozwojowe z elementami jogi lub pilatesu. Są to spokojne ćwiczenia rozciągająco-wzmacniające, które są wskazane dla każdego. Dla bardziej ambitnych i wytrenowanych ciekawą propozycją były treningi z wykorzystaniem sprzętów domowych jako urządzeń gimnastycznych. I nagle okazało się, że właściwie w naszych domach mamy niemal całą siłownię. W tak nietypowy sposób można na przykład wykorzystać krzesło. Każdy w domu je posiada i świetnie nadaje się do ćwiczeń rozciągających, ale i wzmacniających. Inne przyrządy domowe pomagające w treningu to piłki - wszelkiego rodzaju, butelki z wodą jako ciężarki, skakanki, a nawet kij od szczotki - choć z użyciem tego gadżetu radzimy zaczekać, aż mama skończy sprzątać. Mieliśmy też propozycję ćwiczeń dla chłopców, którzy szczególnie chętnie ćwiczyli z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Ten rodzaj treningu nazywa się kalisteniką i jednym z jego elementów są na przykład chętnie wykonywane przez chłopców pompki. W ZSA-E odbywają się również zajęcia korekcyjne dla uczniów ze szczególnymi potrzebami i są one przygotowywane indywidualnie dla każdego z nich.
Poświęcony na prowadzenie tak nietypowych lekcji czas, nie pozostał zmarnowany gdyż uczniowie odsyłali swoim nauczycielom informacje z wykonywanych ćwiczeń lub podawali osiągane wyniki. Nauczyciele wychowania fizycznego przesyłaliśmy uczniom tabele Indeksu Sprawności Fizycznej i uczniowie sami mogli sprawdzać swoją kondycję fizyczną.
Zaproponowaliśmy uczniom również wirtualny spacer po miejscach związanych ze sportem np. Muzeum Sportu w Warszawie. Mimo tych starań i wysiłków w celu uatrakcyjnienia ćwiczeń w domu lub na własnym podwórku to nauczyciele i uczniowie zgodni są co do tego, że pragną wrócić do normalnych zajęć w szkole bo potrzebują kontaktu z drugim człowiekiem, potrzebują rywalizacji i współzawodnictwa. Niestety nie można prowadzić zdalnie gier zespołowych ani pływania, i ci którzy spędzali swój czas właśnie w ten sposób bardzo tęsknią za taką formą aktywności. Tęsknią za wycieczkami w góry, rajdami rowerowymi i spływami kajakowymi, które w normalnych warunkach odbywają się corocznie w naszej szkole.
Więc czekamy na lepsze czasy. Do zobaczenia w szkole.
Autor: Małgorzata Laube-Skowrońska
Harmonogram egzaminu maturalnego
Wiosenne rozważania architektów krajobrazu
- 10
Wiosna w pełni a niedługo nadejdzie lato. Jesteśmy już po „zimnej Zośce”, czyli możemy zaczynać prace w warzywnikach: siejemy i sadzimy do gruntu: pomidory, paprykę, bakłażany, fasolkę, cukinię, dynię oraz ogórki. Ale nie tylko dużo pracy jest przy warzywach, sporo jej też w naszych ogrodach ozdobnych, które niezależnie od powierzchni cieszą oko i rozbudzają zmysły. Czas kwarantanny spowodował, że więcej uwagi możemy poświęcić naszemu otoczeniu. Z uwagą przyjrzeliśmy się drzewom, krzewom, kwiatom oraz trawnikowi. A co z osobami które nie mają swoich ogrodów – albo zaczynają dopiero ich zakładanie? Nie jest ważne jaka jest powierzchnia, ważne jest to ile serca włożymy w nasz „kawałek raju”. Nawet niewielki balkon może stać się oazą spokoju i wytchnienia. Naprawdę niewiele potrzeba, aby zaczarować smutne miejsce w piękną i kolorową przestrzeń. Najbardziej powszechnym sposobem jest posadzenie kwiatów jednorocznych np. petunii, aksamitek, pelargonii w jakieś efektownej donicy. Możemy stworzyć swoją własną kompozycję z kilku roślin, które lubim, lub które przypominają nam beztroskie wakacje u babci. Do tak pięknej aranżacji wystarczy kilka drobiazgów np. fotel, lampiony i na pewno nasz balkon będzie najpiękniejszym miejscem w letnie wieczory, a rankiem na najsmaczniejszą poranną kawę.
A co w przypadku ogrodów już zaadoptowanych lub dopiero w fazie projektu? Architekci krajobrazu z Zespołu Szkół z Weryni nie boją się wyzwań i z prawdziwie ułańską fantazją przycinają, dosadzają, wybierają, wykopują i projektują. To jest nasz ogród, nasza oaza spokoju, miejsce relaksu i spotkań z przyjaciółmi. Z dala od hałasu, wśród chłodu drzew, kolorowych krzewów, pięknie pachnących kwiatów. Każdy dzień spędzony w ogrodzie daje nam nowe doświadczenia, spostrzeżenia, a niejednokrotnie radość tworzenia.
Jeśli jednak nie mamy odwagi lub zastanawiamy się jak poradzić sobie z naszym ogrodem – postarajmy się poszukać pomocy. I tutaj na pewno z pomocą przyjdą nam osoby, które zajmują się roślinami ozdobnymi. A może będzie to uczeń lub absolwent Technikum z Weryni, który jest architektem krajobrazu. Wyuczonym w swoim zawodzie, mającym wiedzę, pasję i talent do tworzenia pięknych miejsc. Szkoła przygotowuje swoich uczniów do wykonywania zawodu, także poprzez organizację praktyk. Uczniowie naszej szkoły w okresie maja – wyjątkowo w tym roku będzie to czerwiec, odbywają praktyki w szkółkach roślin ozdobnych. Nabywają wiedzy praktycznej, która jest wykorzystywana w późniejszych pracach we własnym ogrodzie lub przy upiększaniu terenu naszej szkoły. Mają możliwość zapoznać się z nowymi odmianami roślin, doszkolić oraz poszerzyć wiedzę o już poznanych. Wiedza zarówno teoretyczna jak i praktyczna zawsze pomaga przyszłemu ogrodnikowi wybrać rośliny do swoich ogrodów, stworzyć kompozycję, doradzić komuś, kto zaczyna swoją przygodę z ogrodem. Trudno jest w gąszczu roślin wybrać te odpowiednie na stanowisko jakie mamy w ogrodzie, z uwzględnieniem warunków glebowych, a także naszych upodobań estetycznych. To właśnie uczniowie naszej szkoły dzięki praktykom zawodowym oraz zajęciom w szkole od podstaw zapoznają się z tajnikami sztuki ogrodowej, która nie zawsze jest łatwa ale na pewno efekty ich pracy są imponujące. Zaczynamy od drobnych kompozycji w donicach, poprzez projekty koncepcyjne rabat sezonowych lub wieloletnich, kończąc na projektach ogrodów.
Jeśli więc marzycie o pięknym balkonie, cudownym ogrodzie, szeleszczącym trawą dającym ukojenie drzewom, o których pisał Jonasz Kofta:
„Pamiętajcie o ogrodach.
Przecież stamtąd przyszliście.
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście”A jeżeli nie wiecie od czego zacząć to podejdźcie do fachowców – może spotkacie tam naszych uczniów lub absolwentów i poproście o poradę. Na pewno pomogą i rozwieją Wasze wątpliwości jak pięknie stworzyć Wasz przyjazny azyl dla ciała i ducha.
Autor: A.Puzio-Jędruszewska
"Zdalna szkoła" - program Ministerstwa Cyfryzacji. Nowe komputery dla ZSA-E w Weryni do nauki zdalnej.
Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej kupiło laptopy dla uczniów dzięki środkom finansowym otrzymanym z projektu “Zdalna szkoła - wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. Informujemy, że nasza szkoła otrzyma sprzęt komputerowy, który zostanie przekazany najbardziej potrzebującym uczniom, aby mogli w pełni realizować zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rekrutacja 2020/2021
Informujemy, że rozpoczynamy rekrutację do klas pierwszych na rok szkolny 2020/2021. Szczegółowe informacje dotyczące kierunków kształcenia znajdują się na naszej stronie internetowej w zakładce REKRUTACJA. Złożenie podania do naszej szkoły może odbyć się na trzy sposoby:
1. Kandydat wypełnia formularz podania on-line, który znajduje się w zakładce REKRUTACJA (FORMULARZ PODANIA). Po jego wypełnieniu wystarczy tylko kliknąć w przycisk ZATWIERDŹ.
2. Kandydat pobiera plik formularza podania z zakładki REKRUTACJA (FORMULARZ PODANIA). Po jego wypełnieniu i podpisaniu, skanuje go lub wykonuje zdjęcie dokumentu i przesyła na adres e-mailowy: rekrutacja.zsae@zswerynia.pl
3. Kandydat pobiera plik formularza podania z zakładki REKRUTACJA (FORMULARZ PODANIA). Po jego wypełnieniu i podpisaniu może złożyć go osobiście w sekretariacie szkoły lub przesłać pocztą tradycyjną na adres: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni, Werynia 501, 36-100 Kolbuszowa
Konkurs o św. Janie Pawle II
Dokładnie 100 lat temu, czyli 18 maja 1920 roku urodził się w Wadowicach Karol Wojtyła. Wszyscy wiedzą jakiej godności dostąpił. Został papieżem Janem Pawłem II. Jest największym z rodu Polaków. Miał wielki wpływ na historię Polski, Europy, świata. Niemalże w każdym mieście Polski jest ulica nazwana jego imieniem podobnie jak i wiele szkół, szpitali, instytucji publicznych. Karol Wojtyła pisał poezje, sztuki teatralne, które są prezentowane na scenach. O Janie Pawle II zrealizowano wiele filmów fabularnych i dokumentalnych. Współcześni artyści tworzą muzykę do jego poezji i na jego cześć. Jego biografię filmową pt. „Karol Wojtyła – nasz Papież” można zobaczyć:
https://www.youtube.com/watch?v=HHOX03Pmd5s
Jan Paweł II był człowiekiem niezwykłym, który krzewił wiarę katolicką mówiąc o Jezusie Chrystusie na całym świecie. Aby upamiętnić tą wspaniałą postać ogłaszamy konkurs skierowany do wszystkich uczniów naszej szkoły pt. „Św. Jan Paweł II żył wśród nas". Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału. Porozmawiajcie w domu z rodzicami, babciami, dziadkami i spiszcie ich wspomnienia ze spotkań z papieżem podczas jego wielu pielgrzymek do Polski. Być może ktoś z Waszych bliskich osobiście spotkał się z tym świętym człowiekiem, rozmawiał z nim, a w domach pozostały pamiątki, zdjęcia, flagi, bilety, książki, itp. Pokażcie te skarby innym biorąc udział w konkursie w następujących kategoriach:
a) plastycznej - wykonanie pracy plastycznej w dowolnym formacie i w dowolnej technice na temat życia Jana Pawła II. Zdjęcie z wykonanej pracy prześlecie na podany niżej adres,
b) literackiej - napisanie utworu poetyckiego, opowiadania, wspomnień, - ilość stron max - 5, trzcionka 12, Arial,
c) wykonanie folderu, w którym zamieścicie collage (kolaż) zdjęć o Janie Pawle II i pamiątek rodzinnych.
Przy wykonywaniu pracy możecie korzystać z dowolnych źródeł tj. książek, broszur, czasopism, stron www. Zawsze należy podać tytuł źródła, z którego korzystaliście.
Termin wykonania: 03.06.2020 r.
Dla zwycięzców przewidziano nagrody. W październiku zorganizujemy wystawę Waszych prac, z okazji Dnia Papieskiego. Zapraszamy!
Adres, na który należy wysłać w wersji elektronicznej prace: bernadeta.olszowka@zswerynia.pl
Organizatorzy: Bernadeta Olszówka, Witold Cesarz, Szkolne Koło Caritas
„Ponieważ żyli prawem wilka historia o nich głucho milczy" - Zbigniew Herbert
W każdym roku szkolnym z okazji Narodowego Święta Żołnierzy Wyklętych organizujemy konkurs pt. "Żołnierze wyklęci - przywróćmy ich naszej pamięci". Celem konkursu jest upamiętnienie niezwykłych ludzi, bohaterów podziemia niepodległościowego, którzy po II wojnie światowej nie podporządkowali się władzy komunistycznej. Oddali życie za wolność Polski. Chcieli prawdziwej wolnej ojczyzny, a nie zniewolonej przez Związek Radziecki. Nie poszli na współpracę z komunistami, którzy podjęli wszelkie działania aby wymazać z pamięci historycznej narodu takie nazwiska jak Witold Pilecki, Łukasz Ciepliński, Józef Batory i tysiące innych. Obecnie, po tylu latach ich nieobecności w pamięci narodu, wracają. Dlatego takie konkursy popularyzujące ich bohaterstwo, organizowane wśród młodzieży są niezbędne. W marcu kolejny raz przeprowadzono taki konkurs. Uczniowie wykonali 20 prac przedstawiając w dowolnej technice plastycznej problematykę żołnierzy wyklętych. Często w pracach pojawia się motyw wilka, który stał sie symbolem tych bohaterów.
Wyniki konkursu plastycznego:
I miejsce - Aleksandra Durak
II miejsce - Wiktoria Łuszcz
III miejsce - Emilia Micek i Agnieszka Borowiakwyróżnienia: Justyna Bajor, Wiktoria Serafin, Natalia Wit, Małgorzata Pełka, Karolina Żądło, Magdalena Wiącek, Emilia Skóra, Aneta Drozd, Norbert Witkowski.
Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy za udział.
Autor: B.Olszówka
Kulinarna odsłona zdalnego nauczania
- 19
Uczniowie kształcący się w Weryni w zawodach kucharz oraz technik żywienia i usług gastronomicznych twierdzą, że coraz lepiej odnajdują się w nowym sposobie nauczania. Oprócz rozmów z nauczycielami, testów, zadań, prezentacji nie zapominają o tym co lubią najbardziej – czyli o rozwijaniu swoich kulinarnych umiejętności. Młodzież zgodnie twierdzi, że obecna sytuacja ma również dobre strony. Uczniowie spędzają więcej czasu na wyszukiwaniu przepisów, gotowaniu, a także nietuzinkowym serwowaniu najbliższym własnoręcznie przyrządzonych potraw. Często sięgają też po sprawdzone przepisy swoich babć oraz starają się sporządzać dania z domowych zapasów, dostępnych w spiżarni czy w zamrażalniku.
Zapraszamy do zapoznania się ze sprawdzonymi przepisami oraz zdjęciami, nadesłanymi przez naszych uczniów. Serdecznie dziękujemy i zachęcamy do współpracy! Znajdziecie nas na facebooku pod nazwą Przepiśnik Werynia.
Ciasteczka maślane
Składniki:
120 g masła, schłodzonego
3 łyżki cukru pudru
150 g mąki pszennej
kilka kropel ekstraktu lub aromatu waniliowego lub Waszego ulubionego
Wykonanie:
Wszystkie składniki szybko zagnieść i wyrobić; można również zmiksować w malakserze. Uformować kulę, spłaszczyć, owinąć folią spożywczą, schłodzić w lodówce przez około 30 minut. Z ciasta formować kuleczki mniejsze od orzecha włoskiego, układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Spłaszczać widelcem, nadając jednocześnie wzorek ciasteczkom. Piec około 15 w temperaturze 200ºC lub do zrumienienia.
Ciasteczka owsiane
Składniki:
2 szklanki płatków owsianych
1 szklanka łuskanych ziaren słonecznika
4 łyżki nasion chia
1/2 szklanka mąki pszennej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1/2 szklanki cukru
125 g margaryny
2 jajka
Wykonanie:
Margarynę rozpuszczamy w rondelku i odstawiamy aby wystygła. Jajka wbijamy do miseczki, mieszamy widelcem. Słonecznik prażymy na suchej patelni , studzimy. W misce mieszamy płatki owsiane, prażony słonecznik, mąkę wymieszaną z proszkiem i sodą, oraz cukier. Dodajemy płynną margarynę oraz rozkłócone widelcem jajka, całość mieszamy (najlepiej łyżką). Łyżką nabieramy porcję masy, układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia (ciasto jest bardzo klejące). Ciasteczka układamy w niewielkich odstępach gdyż tylko trochę zwiększą objętość. Pieczemy ok. 20 minut w 180 stopniach aż będą złote.
Ciasto marchewkowe
Składniki:
1,5 szklanki startej marchewki (ok.3-4 marchewki)
1,5 szklanki mąki
4 jajka
1 szklanka oleju
1 szklanka cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 płaska łyżeczka sody
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka przyprawy do piernika (można pominąć)
1 łyżka cukru wanilinowego
1 szklanka pokrojonych orzechów włoskich
pół łyżeczki soli
Wykonanie:
Marchewkę trzemy na tarce o drobnych lub dużych oczkach. Orzechy włoskie kroimy lub łamiemy na małe kawałki. Jajka ubijamy mikserem z cukrem i cukrem wanilinowym przez ok. 3 minuty. Zaczynamy powoli dolewać olej – ciasto w trakcie mieszania wchłonie cały. Ciągle ubijając, stopniowo dodajemy mąkę wymieszaną z solą, proszkiem i sodą. Ciasto powinno być gęste. Dodajemy cynamon oraz ewentualnie przyprawę do piernika. Na końcu wsypujemy odciśniętą marchewkę i orzechy, i mieszamy ostatni raz. Piekarnik nastawiamy na 180°C. Formę (najlepiej tortownicę o średnicy 26cm, może być z kominem) natłuszczamy lub wykładamy papierem do pieczenia. Wlewamy ciasto i pieczemy je ok. 45-55 min. (najlepiej sprawdzać patyczkiem). Posypać cukrem pudrem.
Gofry
Składniki:
ok.0,8-1 k g mąki pszennej
ok. 750 ml mleka
40 g cukru waniliowego
200 g cukru pudru
250 g margaryny
150 g proszku do pieczenia
4 jajka
dżem truskawkowy lub porzeczkowy
500 ml śmietanki kremówki 30% lub w sprayu
50 ml oleju do smarowania gofrownicy
owoce
Wykonanie:
Jajka umyć, wyparzyć, wybić, zmiksować. Dodać cukier puder, połowę mleka, proszek do pieczenia, cukier waniliowy i wymieszać dokładnie. Dodać część mąki, i wymieszać. Dodać roztopioną, lekko schłodzoną margarynę. Gęstość ciasta regulować mąką i mlekiem. Ciasto ma mieć konsystencję kwaśnej, gęstej śmietany. Gofrownicy rozgrzać, posmarować olejem, piec gofry na złoty kolor. Schłodzoną kremówkę ubić na sztywno, dosłodzić jedną łyżką cukru. Schłodzone gofry smarować dżemem i udekorować kremówką, można podawać z ulubionymi, świeżymi owocami.
Czekoladowe babeczki z wiśniami
Składniki:
500 g wiśni (świeżych lub mrożonych)
100 g masła
150 g czekolady deserowej
150 ml mleka
2 jajka
250 g mąki pszennej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
150 g cukru
2 łyżki kakao
Wykonanie:
Piekarnik nagrzać do 180 stopni C. Formę na muffiny wyłożyć 12 papilotkami. Wiśnie wydrylować. Mrożone wiśnie wcześniej rozmrozić. W małym garnku na małym ogniu roztopić masło z dodatkiem połamanej na kosteczki czekolady, co chwilę zamieszać, nie podgrzewać za bardzo masy. Odstawić z ognia, wlać mleko i dodać jajka, rozmieszać trzepaczką na jednolitą masę. Do drugiej miski przesiać mąkę razem z proszkiem do pieczenia, dodać cukier, kakao i dokładnie wymieszać. Do sypkich składników dodać płynne i wymieszać (delikatnie łyżką, do połączenia się składników w jednolite ciasto). Dodać wiśnie i delikatnie wyłożyć. Nałożyć ciasto do papilotek (pozostawić 1/2 cm wolnego miejsca od góry) i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez ok. 25 minut.
Autor: A.Tęcza
Złote rączki ze szkoły z Weryni
- 1
Zawieszenie zajęć w szkole i nauka zdalna to trudny czas i dla uczniów i dla nauczycieli. Ale każda sytuacja, nawet najtrudniejsza ma swoje dobre strony. Na brak zajęć nie mogą narzekać szczególnie uczniowie uczący się w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych. Prócz zwykłych zajęć szkolnych, teraz mogą być niemal „bohaterami domu” wykonując różne prace i naprawy domowe. Nasze „złote rączki” w trakcie napraw domowo- remontowych z powodzeniem wykorzystują wiadomości i umiejętności praktyczne, które nabyli w szkole. Monter instalator uczy się nie tylko budować, modernizować, naprawiać instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, centralnego ogrzewania, wentylacyjno- klimatyzacyjne, ale uczy się też wykonywać wiele innych prac, które przydają się w życiu codziennym. Chłopcy uczący się tego zawodu nie mogą narzekać na brak zajęć podczas dłuższego pobytu w domu. Monterzy kształcą się też zdalnie wykorzystując m.in. szkolną platformę edukacyjną, wykonują również różnego rodzaju prace remontowe czy naprawcze. Naprawa roweru czy nawet wymiana drążka kierowniczego w samochodzie to dla niektórych „pestka”. Są i tacy którzy wykonują już profesjonalne remonty i nowe instalacje.
Autor: Grzegorz Warunek
DZIEŃ BIBLIOTEKARZA
Konkurs
Aktualności