• Mobilności uczniów

• Pierwsza mobilność 27 czerwca - 17 lipca 2021 r.

• HOLA ESPAÑA - WYJAZD JUŻ WKRÓTCE!

• Z końcem czerwca grupa 15 uczniów   technikum i szkoły branżowej w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik architektury krajobrazu oraz  kucharz wraz z nauczycielami wyjadą na trzytygodniowy staż zawodowy do Walencji. Nasza młodzież podejmie pracę w przedsiębiorstwach branżowych. Poznają funkcjonowanie firmy, jej strukturę organizacyjną, sposób zarządzania, komunikowania, specyfikę poszczególnych stanowisk pracy, a przede wszystkim standardy wykonywania zadań typowe dla hiszpańskich pracodawców.

W czasie praktyk uczniowie będą mieli okazję poznać, stosowane w swojej branży zawodowej, nowoczesne technologie, rozwiązania, narzędzia, metody produkcji lub świadczenie usług. Wyjazd do Walencji to jedyna okazja na porównanie europejskich rozwiązań branżowych ze stosowanymi w Polsce i zweryfikowanie swojej wiedzy teoretycznej w aspekcie praktycznym. W chwili obecnej do wykonywania wielu zawodów niezbędna jest znajomość języków obcych. Zagraniczne staże to doskonała, praktyczna lekcja nauki języków. Uczniowie jeszcze przed wyjazdem będą uczestniczyć w dodatkowych lekcjach z języka angielskiego, podczas których udoskonalą słownictwo dotyczące komunikowania się w życiu codziennym, a także poznają słownictwo i zwroty typowo branżowe, bezpośrednio związane z ich zawodem. Podczas pobytu dodatkowo udoskonalą swoje umiejętności językowe przy wykonywania pracy w zagranicznych przedsiębiorstwach oraz w czasie wolnym od zajęć.

Wyjazd młodzieży za granicę, to nie tylko nauka. Programy pobytu obejmują poznanie atrakcji turystycznych, kultury, historii i gospodarki Hiszpanii. Jej odmiennych zwyczajów, tradycji i zachowań mieszkańców. Zapoznają się z charakterystyczną kuchnią, spróbują regionalnych potraw i napojów, a także nauczą się samodzielnie je przygotowywać.

Każdy wyjazd zagraniczny jest profesjonalnie przygotowany i zaplanowany  przez szkołę, a podczas pobytu młodzież pozostaje pod opieką nauczycieli, jak i opiekunów z kraju goszczącego. Uczniowie mają zagwarantowany transport, ubezpieczenie, zakwaterowanie i wyżywienie. Przed wyjazdem nasi uczniowie będą uczestniczyć w specjalnym, kursie z przygotowania językowego, kulturowego i pedagogicznego, ułatwiającym pobyt za granicą. Poznają podstawowe informacje na temat historii, kultury, cech fizyczno-geograficznych, walorów turystycznych, demografii i gospodarki kraju, do którego wyjeżdżają. Omówione zostają także zasady realizacji stażu, program i regulamin praktyk, prawa i obowiązki, zasady bezpieczeństwa podczas podróży i pobytu oraz różnice kulturowe. Kilka słów o miejscu pobytu naszych uczniów:

Walencja – miasto w środkowo-wschodniej Hiszpanii nad Morzem Śródziemnym. Jest to zarówno stolica jak i nazwa wspólnoty autonomicznej. Jest określona najlepszym miastem dla przyjezdnych na świecie i wysoko notowana w rankingach dotyczących najzdrowszych miast do życia. W Walencji odbywa się Święto Ognia, podczas którego palone są różnorodne konstrukcje,  Święto Matki Bożej Dobrego Zdrowia, rytuał bębnów Tamborada oraz Trybunał Wodny. Te uroczystości zostały wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Walencja znana jest z corocznego święta Tomatina znanego z obrzucania się pomidorami. W mieście znajduje się arena walk byków Plaza de Toros de Valencia.

Ważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

Katedra w Walencji – budowana od 1262 roku, wielokrotnie modernizowana.
          El Micalet – charakterystyczna ośmioboczna dzwonnica – symbol miasta.
          Basilica de la Virge dels Desamparats – barokowy kościół usytuowany na tyłach katedry.
          Jardí Botánic – ogród botaniczny założony w XVI wieku.
          Jardins de l’Alameda i Jardins de Monfort – XVIII wieczne parki.
          Klasztor Monasterio de San Miguel de los Reyes.
          Pałac Marqués de Dos Aguas.
          Świątynia Iglesia de Santa Catalina (16881705).
          Lonja de la Seda (UNESCO) – giełda jedwabiu została zbudowana pod koniec XV wieku, jest to jedna z najpiękniejszych gotyckich budowli świeckich w Europie.
          La Ciudad de las Artes y las Ciencias – Miasto Sztuki i Nauki – „dzielnica przyszłości”, zaprojektowana przez pochodzącego z Walencji Santiago Calatravę. Na miejsce to składa się: gmach opery hali widowiskowejoceanariumkino IMAXplanetariummuzeum nauki, restauracje itp.
          Museo Provincial de Bellas Artes – znajdują się tu obrazy m.in.: El Greca, Goi i Velàzqueza, a także zbiór dzieł walencjańskiej sztuki XV wieku.
          El Carmen – stara dzielnica w pobliżu bazyliki słynąca z bardzo intensywnego życia nocnego. W piątek i sobotę bary i dyskoteki zapełniają się do granic możliwości, tłumy wypełniają też uliczki dzielnicy, bardzo utrudniając poruszanie się.

Autorzy: U.Kuna, B.Sobowska-Rekut

• Tam byliśmy - powrót ze słonecznej Walencji

• Nadszedł wyczekiwany przez każdego dzień. 27 czerwca przekroczyliśmy granicę naszego kraju i stanęliśmy przed nową rzeczywistością. Projekt  - Nasza szkoła Twoją szansą na sukces, w którym uczestniczymy obejmuje naukę zawodu poprzez praktykę zagraniczną. Po przylocie zostaliśmy ciepło przyjęci przez każdą z rodzin, w których zamieszkaliśmy. Każdy z nowych dni przynosił lekcję prawdziwej dorosłości. Odbywaliśmy praktyki w różnych miejscach. Poznaliśmy nie tylko kuchnię hiszpańską, ale również wszystkie inne. Doskonaliliśmy swoje umiejętności zawodowe i odkrywaliśmy nowe techniki pracy. Zdobyliśmy nowe doświadczenia. Każdego dnia rozwijaliśmy swoją znajomość języka angielskiego i poznawaliśmy coraz więcej słów po hiszpańsku. Poznaliśmy słodkie tajemnice szefów kuchni... niestety ich nie zdradzimy. Poza obowiązkami nie zabrakło wspólnej integracji. Korzystając z klimatu tam panującego, dużo czasu spędzaliśmy na plaży, łapiąc promienie słońca. Wspólnie z opiekunami odkrywaliśmy piękne uroki Walencji. Architektura i wystrój wnętrz budzi dla twórców tych dzieł. Estacio del Nord to główny dworzec kolejowy. W jego pobliżu mieści się Museo Taurino czyli dawny plac walki byków, jak również słynna Katedra św. Graala. Nie zabrakło również zwiedzania Ciudad de las Artes (Muzeum Sztuki i Nauki). Tego samego dnia obejrzeliśmy niezwykły film Secrets od the Universe w Hemisferic oraz największe w Europie Oceanarium. Świat morski jest najwspanielszym dziełem natury. Podczas praktyki w Walencji nauczyliśmy się odpowiedzialności i samodzielności jak również pracy w grupie. Myślę, że ten wyjazd pomoże zdobyć każdemu z nas dobrą pracę nie tylko w Polsce, ale również i w Europie.

Natalia
          Praktyki zagraniczne pozwoliły mi na doskonalenie swoich umiejętności zawodowych jak również komunikację w języku angielskim. Każdego dnia zapoznawałam się z obsługą sprzętów jak i procesem przygotowań potraw. Nowe umiejętności, które zdobyłam pozwoliły na odkrycie nowych zainteresowań i ciekawych doświadczeń. Przy czujnym oku szefa kuchni przygotowywałam posiłki, które następnie ekspediowałam. Myślę, że praktyki pozwoliły mi na otwarcie się do ludzi, jak również pokonywanie swoich słabości.

Patrycja
          Moim zdaniem praktyki, które teraz odbywamy są super pod względem doświadczeń w zawodzie, nauczyły nas jak to jest pracować za granicą i jest to świetna przygoda.

Alicja
          Moje wrażenia są bardzo dobre, ponieważ mogłam zobaczyć jak to jest  pracować za granicą. Zdobyłam nowe umiejętności i poznałam nową kuchnię.

Łucja
          Praktyki są zaskakujące i nieprzewidywalne czasami ale generalnie są ciekawe i przyjemne.

Monika
          W mojej pamięci najbardziej pozostało Oceanarium i ciepło rodziny, u której mieszkałam.

Kamila
          Uważam, że praktyki są najlepszym sposobem na przygotowanie nas do pracy jak również do porozumiewania się w innym języku niż nasz ojczysty. Pomagają nam zwalczyć bariery językowe i poznać nowych znajomych.

Kinga
          Było wspaniale pomimo początkowych trudności, mogłabym tu wrócić już za tydzień   Galeria

• Wyjazd do Hiszpanii

• W niedzielę 27 czerwca grupa 15 uczniów  technikum i szkoły branżowej w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik architektury krajobrazu oraz  kucharz wraz z nauczycielami wyjadą na trzytygodniowy staż zawodowy do Walencji w Hiszpanii. Wyjazd jest finansowany z Unii Europejskiej w ramach programu PO WER. Przez 21 dni uczniowie będą realizować założenia projektu "Nasza szkoła Twoją szansą na sukces" tzn. doskonalić umiejętności zawodowe, językowe i poznawać kulturę tego pięknego kraju. Życzymy im udanego wyjazdu!

Autor: B.Sobowska-Rekut

• Staż zawodowy w Walencji

• Długo wyczekiwany przez nas wyjazd doszedł do skutku. Jesteśmy w słonecznej Hiszpanii,  gdzie czas się zatrzymuje, minuty zwalniają i nikomu się nie spieszy. Wokół dużo uśmiechniętych Hiszpanów, słońce muska nasze ciała cały dzień nie dając wytchnienia. Spotkania organizacyjne odbywają się w firmie Esmovia, która jest naszym gospodarzem, tu przydzielają nam zakwaterowanie i miejsca praktyk. Oczywiście wszyscy przeszliśmy szkolenie z podstaw języka hiszpańskiego. Warsztaty prowadzone przez panią Irenę  w języku angielskim uświadomiły nam, że wiemy i umiemy więcej niż się nam wydawało. Wszyscy poznaliśmy miejsca naszych praktyk, które znajdują się w różnych częściach Walencji oddalone od siebie dużymi odległościami, dlatego korzystamy z autobusów, tramwajów oraz metra posługując się miesięcznym biletem. Rozdzielono nas na małe grupy  i mimo trudności staramy się to wszystko ogarnąć. Aby zapoznać nas z centrum Walencji zorganizowano nam zwiedzanie z przewodnikiem. Mimo upału i zmęczenia dotarliśmy jeszcze nad piękne Morze Śródziemne, które ostudziło nasze emocje.Galeria

• Pierwsze wrażenia z zagranicznych praktyk zawodowych

• Relacje uczestniczek stażu zawodowego w Hiszpanii:

Dzień przed wylotem był bardzo emocjonujący. Od samego poranku rozpoczęliśmy kompletowanie naszych bagaży. Nastał długo wyczekiwany przez nas czas dla nowych przygód. Najtrudniejsze rozstanie z rodziną było za nami, więc ruszyliśmy na lotnisko w Krakowie. Podekscytowani i niecierpliwi czekaliśmy na odprawę bagaży. Gdy dotarliśmy na pokład samolotu stres sięgnął zenitu. Personel zapoznał nas z zasadami postępowania w razie jakichkolwiek problemów i komplikacji. Wybiła godzina 16:40, i samolot wznosił się w głąb chmur. Lęk z każdą minutą zamieniał się w radość i podekscytowanie. Lot upłynął bardzo przyjemnie, jak się okazało nie ma się czego bać. Widoki z lotu ptaka zapierały dech w piersiach i pozostaną na długo w naszych umysłach. Lot samolotem to przyjemna forma komunikacji, przede wszystkim bezpieczna. Warto podróżować i odkrywać nowe zakątki świata. Od poniedziałku rozpoczęła się prawdziwa podróż w nieznane. Po spotkaniu w siedzibie firmy Esmovia zostaliśmy zapoznani z naszymi miejscami praktyk i zaczęliśmy działać...
          Nauczyliśmy się odpowiedzialności i samodzielności. Już następnego dnia musieliśmy samemu dotrzeć na miejsce mając do dyspozycji komunikację miejską. Początkowo mogło wydawać się to bardzo problemowe, ale kolejne dni to już rutyna. Każdy dzień niósł za sobą nowe wyzwania, które budowały nasza osobowość.

Swoją praktykę rozpoczęłam w restauracji "La Piazza" mieszczącej się we wschodniej części Walencji. To miejsce specjalizuje się w szczególności kuchnią włoską. Zapachy u progu drzwi nie pozwalają obojętnie przejść obok tego miejsca, a tylko zapraszają do środka. Przez pierwsze dni zapoznałam się z obsługą baru, gdzie serwowałam i przygotowywałam różnego rodzaju napoje. Początkowo obawiałam się takich obowiązków, ale z każdym nowym zamówieniem nabierałam odwagi i pewności. Do moich obowiązków oczywiście można zaliczyć również pracę w kuchni jako pomoc kucharza. Szef kuchni nauczył mnie jak poprawnie kroić, czy nawet mieszać, przyspieszając proces przygotowań. Odpowiednio ekspediowałam potrawy, stosując różnorodne dekoracje. Praca w kuchni pomogła mi zdobyć nowe umiejętności w moim zawodzie, które ułatwią mi przygotowanie nawet trudnego dania.  Osobiście uważam, że praca na tym stanowisku to  ciekawa przygoda. Pomimo natłoku obowiązków,  obowiązki w kuchni są fascynujące. Otrzymujemy napiwki od klientów, czyli formę pewnego podziękowania za włożona pracę.   Hiszpanie są codziennie uśmiechnięci, a przede wszystkim pomocni w każdym działaniu. Uśmiech towarzyszy na każdym kroku,przez co każdy dzień jest radosny. Dzięki stażu zagranicznemu mogę doskonalić swoje umiejętności oraz komunikatywność w języku angielskim. Natalia

Swoje praktyki rozpoczęłam od 1 lipca. Zapoznałam się z obsługą sprzętów gastronomicznych. Przeprowadziłam obróbkę wstępną półproduktów i warzyw. Nauczyłam się obróbki wstępnej muli. Moje wrażenia są bardzo dobre, ponieważ mogłam zobaczyć jak to jest  pracować za granicą. Pracowało mi się dobrze z innymi pracownikami. Myślę, że wyjazd ten pomoże mi zdobyć dobrą pracę nie tylko  w Polsce ale może i w Europie. Alicja  Galeria

• Ostatni tydzień w Walencji

• Staż zawodowy to nie tylko doskonała okazja do poznania warunków pracy, nauki języków obcych ale również poznanie bogatej  kultury Hiszpanii, a szczególnie Walencji. Ostatni weekend to zwiedzanie kilku ważnych i pięknych miejsc charakterystycznych dla tego miejsca.

1.Katedra La Sea
          Katedra w hiszpańskiej Walencji znana jest jako miejsce, gdzie według tradycji przechowywany jest Święty Graal. Oficjalna nazwa świątyni to Katedra-Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (hiszp. Iglesia Catedral-Basílica Metropolitana de la Asunción de Nuestra Señora de Valencia).Ten najważniejszy kościół katolicki w Walencji wznoszono przez blisko 700 lat. Jedna z kaplic nazywa się Kaplicą Kielicha w której   wystawiany jest Święty Graal (hiszp. Santo Cáliz), czyli kielich wykorzystywany w trakcie Ostatniej Wieczerzy przez Jezusa Chrystusa przy odprawianiu Eucharystii, znajduje się według tradycji w bocznej kaplicy katedry w Walencji.

2. Muzeum sztuk pięknych - Museo de Bellas Artes de Valencja
          Muzeum Sztuk Pięknych zostało założone w I poł. XIX wieku. Posiada ono największą kolekcję sztuki w mieście i jedną z najważniejszych w Hiszpanii. W zbiorach muzeum znajduje się ponad 2000 dzieł od XVI do XX wieku. Genialne obrazy Diego Velazqueza, czy Joaquina Sorolli zachwycą nie tylko koneserów sztuki. Dumą obiektu jest wspaniała kolekcja malarstwa gotyckiego z XIV i XV wieku.

3. Arena do walk byków –Plaza de Toros de Valencia
          Arena do walk byków budowlą przypomina Rzymskie  Koloseum, wybudowana w pierwszej połowie XIX wieku obok niej znajduje się małe muzeum, w którym można podziwiać piękne stroje torreadorów.

4. Muzeum ceramiki - Museo Nacional de Ceramica Artes
          Narodowe Muzeum Ceramiki powstało w II poł. XX wieku. Jego bogata kolekcja zawiera fantastyczne wyroby ceramiczne oraz zachwycającą porcelanę od czasów prehistorycznych do współczesności. Wyroby te świadczą o pokrewieństwie ceramiki muzułmańskiej i chrześcijańskiej.  Dumą muzeum jest zbiór tradycyjnych, walenckich ceramik.

5. Rynek  główny - Mercado Central de Valencia
          Jest to ogromna hala targowa w której można kupić wszelkiego rodzaju produkty spożywcze Przede wszystkim zachwyca swoją oryginalną budowlą z pięknymi witrażami i  mozaikami.

6. Ogrody Turii czyli park w starym korycie rzeki -  Jardi del Turia
          Założony został w dawnym korycie rzeki jego  lokalizacja  jest w samym centrum. Ogrody Turii przecina kilkanaście mostów, z których każdy jest inny, pochodzi z różnych okresów. Na terenie całego ogrodu znajdują się place zabaw, fontanny, wesołe miasteczko z wielkim kołem diabelskim, Miasto Sztuki i Nauki, w którym znajduje się Hemisferic czyli futurystyczny budynek w kształcie ludzkiego oka, gdzie  można oglądnąć  filmy 3D na ogromnym sferycznym ekranie imax o powierzchni 900 m2. Nieopodal znajduje się Muzeum Nauki – Museo de las Ciencias gdzie można zgłębiać swoją wiedze i naukę interaktywnie. Kilkadziesiąt metrów dalej usytuowane jest największe europejskie oceanarium - oceanografic. W kilku budynkach i podziemnych akwariach można podziwiać ryby i zwierzęta wodne z kilku stref klimatycznych ziemi. Największą atrakcją jest delfinarium, w którym odbywają się pokazy wytresowanych delfinów. Natomiast zwierzęta lądowe z  czterech ekosystemów  afrykańskich można zaobserwować w Zoo – bioparc o powierzchni 10 ha. Z wielu punktów widokowych można podglądać zwierzęta: słonie, żyrafy, hipopotamy, goryle, lamparty surokatki, lemury, flamingi i inne.

7. Plaża
          Długa piaszczysta plaża podzielona na trzy części Malvarrosa, Cabanyal, Arenas o del Canyamelar ciągnąca się wzdłuż całej  Valencji. Przyciąga turystów do plażowania  i wypoczynku.  Galeria

• Walencja - praktyki zawodowe architektury krajobrazu

• W ciągu ostatnich trzech tygodni w Hiszpanii miejscem pracy stał się piękny zabytkowy ogród znajdujący się przy szkole katolickiej w miejscowości Burjassot. Mieliśmy przyjemność pracować w otoczeniu palm, drzew cytrusowych czy innej egzotycznej roślinności. Każdego dnia mogliśmy spotykać małych mieszkańców ogrodu takich jak kolorowe papugi czy wiewiórki skaczące po drzewach. Naszym głównym zadaniem był uporządkowanie ogrodu, który okazał się lekko zapomniany. Z zapałem zabraliśmy się do pracy i zaczęliśmy działać. Mimo, że było dość gorąco, to praca w cieniu palm była przyjemna. Jesteśmy przekonani, że zdobyte tutaj doświadczenie i wiedza staną się dla nas kluczem do osiągnięcia swoich celów zawodowych, spełnienia planów i ambicji oraz znalezienia w przyszłości dobrej pracy.  Galeria
          Autor: Andżelika Pełka

• MOBILNOŚCI UCZNIÓW

• Druga mobilność 8 maja - 28 maja 2022 r.

• Nagłówek

• Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint, adipisci, quibusdam, ad ab quisquam esse aspernatur exercitationem aliquam at fugit omnis vitae recusandae eveniet.

Inventore, aliquam sequi nisi velit magnam accusamus reprehenderit nemo necessitatibus doloribus molestiae fugit repellat repudiandae dolor. Incidunt, nulla quidem illo suscipit nihil!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.

• Kontakty

• Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa