• Polska/Werynia 2019

        •  

          Robopreneur - uczymy się od siebie

          Wywiady z uczestnikami projektu Robopreneur na stronie Radia Leliwa:

          http://leliwa.pl/werynia-ucza-sie-od-siebie-nawzajem/


          Polsko-hiszpańsko-włoskie lekcje w biznesie

          Artykuł oraz wywiady z uczestnikami projektu Robopreneur na stronie  Polskiego Radia Rzeszów:

          https://www.radio.rzeszow.pl/wiadomosci/26922/polsko-hiszpansko-wloskie-lekcje-o-biznesie


          Economy today and in the future

          Autorzy: N.Preneta, A.Kiwak
          25.11.2019 r.

          Piątek, to ostatni dzień pobytu gości z Włoch i Hiszpanii w naszej szkole. Przyjechali do nas w ramach projektu „Robopreneur”, realizowanego ze środków programu Erasmus+. W trakcie uroczystej akademii zebranych powitał pan Starosta Powiatu Kolbuszowskiego Wojciech Cebula wraz z Sekretarzem Gminy Kolbuszowa panem Krzysztofem Matejkiem. Gościliśmy również uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 oraz z Weryni, którzy w ramach upowszechniania projektu i koedukacji koleżeńskiej uczestniczyli we wszystkich zaplanowanych działaniach. Ekonomiści z naszej szkoły przedstawili krótki skecz w języku angielskim ukazujący pracę biurową dawniej i dziś. Uczniowie ze szkół partnerskich pochwalili się swoimi osiągnięciami, przedstawili w filmie i prezentacji jak wygląda ich edukacja. Nie zapomnieliśmy o naszych rówieśnikach z Portugalii, którzy niestety nie przyjechali – wyświetliliśmy prezentację przez nich przesłaną. Bardzo wzruszającym momentem były chwile poświęcone wspomnieniom z wyjazdów do Hiszpanii, Portugalii i Włoch. Wszyscy obecni na sali mogli obejrzeć stanowiska przygotowane przez uczniów kształcących się w poszczególnych zawodach w ZSA-E w Weryni i dopytać o tajniki zawodu. Wydarzenia w naszej szkole przykuły również uwagę dziennikarzy z Radia Rzeszów - uczniowie zgromadzeni na sali udzielali dziennikarzom wywiadów o działaniach podejmowanych w ramach programu Erasmus+. Wywiad będzie emitowany we wtorek tj. 26 listopada 2019 roku o godzinie 18:05 podczas audycji Polskiego Radia Rzeszów. Po krótkiej przerwie nadszedł czas na teleturniej Kahoota oraz warsztaty ekonomiczne. W krótkiej przerwie rozegrano mecz piłki nożnej – chłopaki uwielbiają taką aktywność fizyczną. Następnie miało miejsce uroczyste ogłoszenie wyników przeprowadzonego teleturnieju ekonomicznego i wręczenie certyfikatów potwierdzających udział w projekcie. Oczywiście zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć z naszymi cudownymi gośćmi z zagranicy.  Czas umilał nam występ zespołu Concordia. Po wspólnym posiłku, na koniec ekonomiści z klasy trzeciej, przeprowadzili warsztaty z obsługi programów komputerowych Subiekt GT oraz Rachmistrz GT.

          W ten sposób zakończył się tygodniowy pobyt uczniów z Włoch i Hiszpanii w naszej szkole. Organizacja ich pobytu i szkoleń była dla nas nie lada wyzwaniem , ale i wspaniałym doświadczeniem. Poznaliśmy nowych ludzi, nowe zwyczaje, nawiązaliśmy nowe znajomości a przede wszystkim mogliśmy doszlifować  język angielski. Ten tydzień na długo zapadnie w naszej pamięci.


          Nasza Firma Polsko-Hiszpańsko-Włoska

          Autorzy: P.Biesiadecka, J.Makocka, E.Tylutka, A.Kiwak
          21.11.2019 r.



          Środa to kolejny dzień pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch w Polsce. Dzień upłynął nam bardzo pracowicie na nauce sporządzania planów finansowych, rachunków zysków i strat oraz bilansów, czyli dokumentów potrzebnych do ukończenia prac nad rozpoczętymi w poniedziałek projektami. Po przerwie kawowej nadszedł czas na zaprezentowanie rezultatów naszej pracy. Każda grupa  stworzyła dokładny biznes plan dla własnej firmy, a uczniowie z Włoch i Hiszpanii omawiali je z pasją i zaangażowaniem typowym dla południowców.[more] Kilku uczniów ze szkół partnerskich dostało dziś zadanie specjalne - uczyli się mówić po polsku, a efekty mieli okazję przedstawić przed kamerą. Po zakończonych warsztatach w szkole, wszyscy pojechaliśmy do Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Tam nauka przez praktykę czyli warsztaty garncarskie. Lepiliśmy z gliny różne naczynia takie jak talerze, miski i dzbanki. Dawało to wszystkim ogromną radość i bardzo zainteresowało uczniów ze szkół zagranicznych. Następnie zwiedzaliśmy resztę obiektu. Widzieliśmy stary kościół i szkołę gdzie dowiedzieliśmy się jak dawniej wyglądały lekcje i jak karano niegrzeczne dzieci. Kary były bardzo surowe jak np. klęczenie na grochu, bicie linijką lub wskaźnikiem. Widzieliśmy również dawne domy Lasowiaków, sprzęty oraz zabawki. Dzień był pełen wrażeń, a atrakcje wszystkim się podobały.


          Wycieczka do Krakowa

          Autorzy: K.Majewska, A.Kiwak

          Gość w dom, Bóg w dom. To staropolskie przysłowie towarzyszy nam jako organizatorom pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch, którzy przyjechali do ZSA-E w ramach projektu ERASMUS+ ROBOPRENEUR. Dlatego właśnie zorganizowaliśmy wycieczkę do Krakowa - najbardziej atrakcyjnego spośród miast południowej Polski. 19 listopada wyruszyliśmy do grodu Kraka w wyśmienitych, szampańskich wręcz nastrojach. Z każdym kilometrem coraz łatwiej dogadywaliśmy się z naszymi kolegami z Europy i coraz więcej mogliśmy im powiedzieć o sobie. Po przyjeździe na miejsce ruszyliśmy Traktem Królewskim na Wawel. Historyczna siedziba królów Polskich zrobiła na naszych gościach i na nas wielkie wrażenie. Obejrzeliśmy reprezentacyjne komnaty królewskie, skarbiec, zbrojownię. Następnie udaliśmy się do historycznego centrum Krakowa, gdzie zwiedzaliśmy Sukiennice z wystawą Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku. Obowiązkowym punktem zwiedzania jest również krakowski Rynek z pięknymi zabytkowymi kamieniczkami, Barbakanem oraz Kościołem Mariackim. Wielu z nas odszukało ulicę Bracką, bo tam jak śpiewa poeta, podobno zawsze pada deszcz. Ale wtedy nie padało nie tylko na Brackiej, ale w całym Krakowie. Pogoda nam dopisywała, humory były jeszcze lepsze, więc atmosfera w drodze powrotnej wyśmienita. Nasz autobus zamienił się w salę koncertową, w której królowała międzynarodowa muzyka polsko-hiszpańsko-włoska. 


          Integracja ekonomiczna po angielsku

          Autorzy: A.Piątek, M.Dobek, E.Serafin

           

          Jeszcze nie tak dawno, bo wiosną tego roku my – ekonomiści, wtedy uczniowie klasy pierwszej i drugiej Technikum uczestniczyliśmy w projekcie Robopreneur poza granicami naszego kraju – w  Portugalii.

          Na początku tygodnia, w poniedziałkowy poranek w murach naszej szkoły, to my serdecznie powitaliśmy poznanych już wcześniej kolegów i koleżanki ze szkół w Hiszpanii i Włoch. Już na samym początku atmosfera była bardzo gorąca, goście z zagranicy jak i my byliśmy pełni wrażeń i mieliśmy ogrom wspomnień.[more]

          Kiedy już zostaliśmy podzielni na cztero i pięcioosobowe grupy, rozpoczęliśmy zwiedzanie naszej szkoły oraz obiektów wokół niej. Emocji nie brakowało zwłaszcza, że komunikacja prowadzona była w języku angielskim. Jednak my jako gospodarze całej imprezy ekonomicznej zostaliśmy bardzo dobrze przygotowani i stanęliśmy na wysokości zadania.

          Punktem centralnym poniedziałkowego spotkania były przygotowane przez nas i nauczycieli ekonomistów oraz anglistów warsztaty pod nazwą ,,Economy today and in the future”. Najpierw ekonomiści Edyta i Mateusz – nasi koledzy z klasy trzeciej, dokonali prezentacji zawodu technik ekonomista – oczywiści całość była prowadzona w języku angielskim. Zaciekawienie wśród uczniów z Hiszpanii i Włoch wzbudziły zaprezentowane zdjęcia z organizowanych w naszej szkole przedsięwzięć ekonomicznych.  A było się czym chwalić – bo faktycznie w tym zawodzie dużo ciekawego i inspirującego się dzieje. Następnie Marcelina i Dawid – również ekonomiści z klasy trzeciej przedstawili w formie multimedialnej procedurę uruchomienia własnej działalności gospodarczej. Po części wstępnej przystąpiliśmy do sporządzania biznes planu naszej, wspólnej polsko – hiszpańsko – włoskiej działalności gospodarczej. Pomysłów było bardzo dużo na uruchomienie takiego właśnie biznesu.

          Kiedy już wybraliśmy nazwę naszej firmy, jej formę organizacyjno – prawną to przyszedł czas na opracowanie unikatowego loga, które będzie wizytówką tej działalności. Nasi uczniowie wraz z kolegami i koleżankami z południowo – zachodniej części naszego kontynentu wykazali się w tym punkcie dużą wyobraźnią i kreatywnością. Wszystkie pomysły były bardzo oryginalne i ciekawe. Kolejnym krokiem w tworzeniu biznesplanu była analiza SWOT dla naszej firmy. Tutaj mieliśmy szerokie pole do popisu w  zakresie nie tylko naszej wiedzy ekonomicznej ,ale także językowej. Struktura organizacyjna firmy również została zaprezentowana w bardzo szerokim spektrum, ponieważ każdy chciał mieć w swoim personelu nie tylko prezesa, kierownika i pracowników, ale także specjalistów w danej dziedzinie np. finansowo – księgowej czy kadrowo – płacowej. Ostatnim celem poniedziałkowych warsztatów ekonomicznych była reklama produktu, towaru czy usługi, które chcielibyśmy wprowadzić na rynek. Na tym punkcie nasze ,,Economics workshops” zakończyliśmy, zmęczeni ale bardzo zadowoleni z efektów wspólnej pracy. Już niebawem, bo w środę będziemy z równie dużym zaangażowaniem, pełni pomysłów i entuzjazmu kontynuować bizneplan naszej międzynarodowej firmy.

          Zwieńczeniem tego dnia była wspólna kolacja w jednej z lokalnych restauracji, podczas której wszyscy po pracochłonnym lecz ekscytującym dniu mieliśmy okazję do wspólnej integracji.

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie