• Kordian

          • Spektakl “Kordian” zaskoczył mnie w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Urzekły mnie scenografia, gra aktorska, a w szczególności postać Kordiana. Moim zdaniem to on zawładnął sceną… Spektakl nie był z pewnością nudny, zachęcał do refleksji, trzymał w napięciu. W ciekawy i interesujący sposób przedstawia nieudany zamach na życie cara Mikołaja I. Kordian to imię wymyślone przez Słowackiego. W języku łacińskim cordis oznacza serce. Tytułowy bohater to ,,ktoś, kto kieruje się sercem”. Sądzę, że aktorom i reżyserowi tego spektaklu udało się całą treść przenieść na scenę.

            Autor: Viktoria Wróblewska

          • XXXVII OLIMPIADA WIEDZY EKONOMICZNEJ

          • 1. Etap szkolny Olimpiady rozpoczyna się 8 listopada 2023 r. (środa) o godzinie 13.00. Czas trwania zawodów wynosi 120 minut.
            2. Główne hasło Olimpiady to ,, Kapitał społeczny w procesie gospodarowania”.
            3. Informacje na temat olimpiady zamieszczone są w Informatorze: Link: https://liblink.pl/uNKvqDDpeY
            4. Uczestnicy Olimpiady udzielają odpowiedzi na jeden wybrany przez siebie temat w pytaniu opisowym, rozwiązują zadanie z podstaw ekonomii oraz 30 pytań testowych (każde z jedną prawidłową odpowiedzią). Szczegółowa punktacja poszczególnych części pytań została umieszczona na każdym zestawie. Łącznie uczestnik może zdobyć 100 punktów.
            Szczegółowe informacje dotyczące Olimpiady można uzyskać bezpośrednio u pani Ewy Serafin.

            Autor: E.Serafin

          • Symulator maszyn budowlanych Caterpillar: Nowoczesne szkolenie dla przyszłych operatorów maszyn budowlanych

          • Najczęściej używana maszyną na budowach przy różnych pracach ziemnych jest koparka. Jeśli chce się wyszkolić specjalistów w jak najkrótszym czasie, przy najniższych kosztach i przy minimalnym ryzyku, symulator jest idealnym rozwiązaniem. Od tygodnia, dzięki firmie Strabag, takim symulatorem cieszy się ZSA-E w Weryni. Uczniowie szkoły branżowej, przyszli operatorzy maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych zdobywają na Symulatory Cat® umiejętności obsługi i pracy koparką jednonaczyniową firmy Caterpillar. Koparka Cat 336D to w rzeczywistości potężna maszyna na gąsienicach o wadze 34 ton. Symulator posiada opcję szkolenia na równiarkę i spycharkę.
            Trudno byłoby pozyskać środki i pokryć koszty szkolenia na prawdziwej maszynie. Takie szkolenie na rzeczywistej maszynie wiąże się z wysokimi kosztami paliwa, konserwacji i napraw. Symulatory eliminują te koszty, pozwalają także na standaryzację szkolenia operatorów. Wszyscy uczniowie przechodzą przez te same procedury szkoleniowe, co gwarantuje, że wszyscy spełniają te same wysokie standardy biegłości.

            Praca w każdej sytuacji, ładowanie, manewrowanie lub precyzyjne parkowanie na symulatorze będzie niesamowitą pomocą w praktyce. Użytkownik uczy się, jak działa koparka w miejscu pracy bez ryzyka dla szkolącego, instruktora i maszyny.

            Efektem będzie większe bezpieczeństwo i wydajność na terenie robót, gdy przyszły operator znajdzie się w rzeczywistych warunkach pracy. Uczniowie uczą się korzystania z tych samych elementów sterujących i przycisków, jak w prawdziwej maszynie, co umożliwia płynne przejście do pracy w terenie. Na symulatorze, bez względu na pogodę, maszyna porusza się tak samo, ale nie zużywa paliwa. 

            Zapotrzebowanie na operatorów ciężkiego sprzętu w budownictwo stale rośnie, nie bez znaczenie jest szkolenie na symulatorach. Zawody operatorów maszyn budowlanych uznane zostały za deficytowe, a to daje pewność znalezienie dobrze płatnej pracy. Marzenia z piaskownicy mogą się spełniać :).

            Autor: Stanisław Olszówka

          • Sukces Mateusza

          • Przez lata nauki w ZSA-E w Weryni Mateusz Róg uświetniał akademie i uroczystości śpiewem i grą. Należał do szkolnego zespołu muzycznego Concoridia. Dzisiaj już jako absolwenta możemy zobaczyć i usłyszeć Mateusza w utworze Magdy Smoły "Jestem sobą". Słowa, które kieruje do nas: Trzeba wierzyć w siebie i w to, że marzenia się spełniają - wystarczy po nie sięgnąć. Jestem sobą, bo mogę wyrażać siebie i być wolnym.

            Gratulujemy!

            Autor: I.Pogoda

          • Warsztaty z dekoracji dyni

          • Dekoracje dyni to nieodłączny element jesiennego krajobrazu, który dodaje uroku i klimatu każdemu otoczeniu. W naszej szkole nauka i kreatywność spotykają się na wielu płaszczyznach, a jednym z wyjątkowych sposobów na połączenie tych dwóch światów są warsztaty z dekoracji z dyni. Jak co roku uczniowie w zawodzie technik architektury krajobrazu mają okazję tworzyć niecodzienne dekoracje z dyni, łącząc swoją pasję do przyrody z umiejętnościami artystycznymi. Młodzi artyści nie ograniczają się tylko do klasycznych odmian dyni, ale szukają tych najbardziej ekstrawaganckich, o nietypowych kształtach, które stanowią doskonałą bazę do ich projektów. Tutaj mogą rozwinąć swoją wyobraźnię do granic możliwości, wykonując dekoracje, które potrafią rozbawić i zaskoczyć. Liczy się pomysłowość i oryginalność. To wspaniały przykład, jak można połączyć sztukę, naturę i architekturę krajobrazu, a przy tym świetnie się bawić.

          • Taka zdolna młodzież

          • Nasi uczniowie w poniedziałek i w środę uczyli się wykonywać galaretki 3d i wiedzą, że do zrobienia bardziej wymyślnych żelatynowych kwiatów trzeba użyć specjalnych narzędzi, zaś do wykonania prostego kwiatka wystarczy zwykła strzykawka z igłą. Jest z tym trochę zabawy, ale po wyjęciu z naczynia efekt jest gwarantowany! Tak jak w przyrodzie kwiaty przygotowane przez nas nie były idealne, ale każdy był inny, niepowtarzalny i co ważne bardzooo smaczny :)

            Autor: A. Tęcza, 

          • Wycieczka

          • W środę 25.10.2023 r. odbyła się wycieczka klas młodszych i starszych naszego Technikum do Mielca, co umożliwiło wspólną integrację. 

            Uczniowie mieli możliwość obejrzeć ekranizację polskiej powieści pt. ,,Chłopi” Władysława Reymonta, której reżyserem byli DK Welchman i Hugh Welchman. Film poprzedziła prelekcja edukacyjna, która zwięźle wyjaśniła życie chłopskie w XIX wieku.  Było to świetne powtórzenie z języka polskiego dla klas maturalnych oraz dobre wprowadzenie do lektury dla pozostałych klas ZSA-E w Weryni. Film głównie skupiał się na części ,,Jesień”, która jest obowiązkowym materiałem na maturze. Ekranizacja była ukazana w sposób animacji malowanej, gdzie świetnie zostały odwzorowane pejzaże oraz uczucia bohaterów. Produkcja świetnie ukazała wiejski cykl życia przedstawiony w powieści.

            Po seansie w kinie cała grupa udała się do centrum rozrywki w Mielcu w ramach aktywnego spędzania czasu. Młodzież miała do wyboru dwie atrakcje, mianowicie: wrotki oraz (dla osób bardziej żądnych adrenaliny) jazdy na gokartach. Cały wyjazd okryty był pozytywną i pełną energii atmosferą. 

            Autorzy: Norbert Witkowski Hubert Micek

          • Podsumowanie mobilności w Ostravie

          • Mobilność w ramach projektu akredytowanego o numerze 2022-1-PL01-KA121-VET-000053647 została zakończona. Brała w niej udział 14 osobowa grupa młodzieży z następujących kierunków kształcenia: technik architektury krajobrazu, technik eksploatacji portów i terminali, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik ekonomista oraz kucharz. Praktyka zawodowa w Ostravie trwała 3-tygodnie, od 1 do 21 października 2023 roku. Projekt został zrealizowany zgodnie z planem, a jego główne cele osiągnięte. Uczniowie zdobyli doświadczenie zawodowe w międzynarodowym środowisku, poznali europejskie standardy pracy, rozwinęli umiejętności językowe i interpersonalne, wykazali się tolerancją i szacunkiem wobec drugiego człowieka.  Oczywiście niektóre z nich będzie można ocenić dopiero z dłuższej perspektywy czasu, kiedy uczestnicy projektu wkroczą już na rynek pracy. Udział w stażach zagranicznych zwiększy ich szansę na zatrudnienie. Pomoże im też w innych obszarach życia. Realizacja tego projektu pozytywnie wpłynęła na szkołę jako instytucję. Poprzez udział w programie Erasmus+ szkoła nawiązała cenne kontakty zagraniczne, udoskonala doświadczenia w realizacji projektów unijnych i  poprzez działania upowszechniające zacieśniła współpracę z różnymi instytucjami z miasta i regionu. Udział naszych uczniów w projekcie to także szansa dla lokalnych przedsiębiorców na pozyskanie dobrze wykwalifikowanej i doświadczonej kadry do swoich firm i zakładów.

            Udział w projekcie był w pełni finansowany ze środków Unii Europejskiej. Zapewniono uczniom zakwaterowanie, wyżywienie, transport oraz kieszonkowe. Wyjazd poprzedzony był przygotowaniem językowym, pedagogicznym, kulturowym oraz szkoleniem z bhp wraz z instruktażem udzielania pierwszej pomocy. Projekt odbywał się we współpracy z firmą Kopernikus MCV. Jej przedstawiciele uczestniczyli we wrześniu w spotkaniu z młodzieżą podczas którego opowiadali o tym, z czego znane są Czechy na świecie oraz przeprowadzili szybki kurs języka czeskiego. Uczniowie mieli okazję do zadawania pytań związanych z pobytem w tym kraju.

            Mobilność w Ostravie nie była ograniczona wyłącznie do praktyki zawodowej. Poznaliśmy bliżej to miejsce i okolice. Zobaczyliśmy panoramę Ostravy z wieży widokowej Nowego Ratusza, Stare Miasto wraz z jego zabytkami, Ogród Zoologiczny połączony z Parkiem Botanicznym. Wzięliśmy udział w „Nocy Nauki”. Byliśmy na wycieczce w Ołomuńcu, w którym oglądaliśmy zabytki wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz zwiedziliśmy średniowieczny zamek Bouzov zwany romantycznym. Podczas kolejnego weekendu zwiedzaliśmy Kopalnię Michał i robotnicze miasto Zlin, którego architektura jest dziełem bogatego finansisty o nazwisku Bata. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach z animacji bajek w profesjonalnej wytwórni filmowej Baty.

            Nie obyło się również bez rozrywki. Po pracy uczniowie integrowali się na kręglach, gokartach i laser game. Na zakończenie uczniowie otrzymali certyfikaty ukończenia mobilności, pamiątkowe dyplomy oraz upominki od firmy Kopernikus MCV.

            Autorzy: U.Kuna, B.Sobowska-Rekut

          • Konkurs plastyczny "Żyję świadomie"

          • 1. Szkolny Konkurs Plastyczny "Żyję świadomie".

            2. Cele konkursu:

            • popularyzacja zasad zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów i zachowań ryzykownych,
            • zwrócenie uwagi na problem używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz wynikających z tego konsekwencji zdrowotnych i prawnych,
            • kształtowanie pozytywnych wzorców,
            • poszerzenie wśród młodzieży wiedzy z zakresu problematyki HIV/AIDS (w tym: sytuacji  epidemiologicznej   w zakresie zakażeń HIV /AIDS, źródeł i dróg szerzenia się wirusa HIV, bezpiecznych  zachowań),
            • kształtowanie  właściwych postaw młodzieży w stosunku do ludzi żyjących z HIV i chorych na AIDS.

            3.  Do konkursu można zgłaszać:

            • prace w technikach: malarstwo, rysunek, grafika,
            • format prac:  A2 lub A3.

            4.  Każda praca  musi zostać opatrzona informacją  zawierającą  następujące dane na odwrocie:

            5. Gotowe plakaty należy składać w terminie do 13 listopada 2023 r. w sekretariacie.

            6. Każdy uczestnik konkursu otrzyma 10 pkt dodatnich za etap szkolny.

            7. Najciekawsze prace zostaną przesłane do Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rzeszowie i wezmą udział w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym "Porozmawiajmy o AIDS i uzależnieniach".

            Dla 5 laureatów i 5 wyróżnionych w konkursie wojewódzkim przewidziane są atrakcyjne nagrody rzeczowe.

            Autor: Iwona Pogoda

          • Wyniki rekrutacji na mobilność do Chorwacji

          • Lista uczniów zakwalifikowanych do uczestnictwa na mobilność do Chorwacji w projekcie „MP Health Direct” w ramach programu ERASMUS+w grudniu 2023 r.

            1. Barbara Serafin

            2. Katarzyna Kurdziel

            3. Natalia Puzio

            4. Aleksandra Chmielowska

            5. Maja Micek

            6. Wiktoria Rząsa
             

            Lista rezerwowa uczniów do uczestnictwa w projekcie „MP Health Direct”  wyjazd do Chorwacji w grudniu 2023 r.

            1. Gabriela Mazur

            2. Kinga Pachucka

            3. Alicja Lubera

            4. Jakub Urban

             

            Gratulujemy!!!

            Zespół przeprowadzający rekrutację z projektu:

            Agnieszka Biestek, Anna Stąpor, Anna Wróbel

             

             

          • Integracja klas 1ez i 1at

          • W drugiej połowie października klasy pierwsze w ramach integracji uczestniczyły w wycieczce do kina na projekcję filmu "Chłopi" oraz do Centrum Rozrywki w Mielcu.

            Uczniowie mieli okazję obejrzeć polski animowany dramat filmowy z 2023 roku w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana. Film jest trzecią pełnometrażową adaptacją powieści Władysława Reymonta pod tym samym tytułem, ukazującej cykl życia wiejskiego pod koniec XIX wieku. Po projekcji  filmu w ramach propagowania form aktywnego spędzania czasu młodzież z opiekunami udała się na spotkanie integracyjne podczas zabaw we wrotkarni. Część uczniów próbowała swoich sił na wrotkach, a Ci bardziej poszukujący wrażeń i adrenaliny, udali się na tor kartingowy.

            Autorzy: A. Tęcza, K. Gul

          • Szkolny Klub Przedsiębiorczości

          • W ramach działalności Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości uczniowie klasy 2 kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista 16 października 2023 r.  uczestniczyli  w warsztatach oraz grach i zabawach ekonomicznych, a także w edukacji ekonomicznej w plenerze.

            Członkowie SKP zostali zapoznani z zaplanowanymi działaniami ekonomicznymi. Dowiedzieli się,  że w tym roku szkolnym będą organizowane konkursy ekonomiczne, spotkania z przedsiębiorcami i uczestnikami życia społecznego i gospodarczego, oraz wycieczki edukacyjne.

            Szkolny Klub Przedsiębiorczości działa od 2009 r. Członkami SKP są uczniowie kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista.

            Celem działań podejmowanych przez SKP jest:

            a. kształtowanie przedsiębiorczych postaw wśród uczniów,

            b. umożliwienie uczniom udziału w ogólnopolskich projektach edukacyjnych z zakresu ekonomii, finansów i przedsiębiorczości,

            c. pogłębianie wiedzy ekonomicznej uczniów.

            Praca SKP opiera się na planowaniu i realizowaniu projektów edukacyjnych z zakresu przedsiębiorczości oraz edukacji ekonomicznej i finansowej.

            SKP uczestniczy w projektach i konkursach edukacyjnych organizowanych przez Narodowy Bank Polski oraz przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Wszystkie projekty i  konkursy edukacyjne są ogłaszane na stronie internetowej www.nbportal.pl.

            Współpracujemy z FMP z NBP instytucjami finansowymi oraz przedsiębiorcami. W trakcie realizowanych przedsięwzięć ekonomicznych uczniowie rozwijają komunikację interpersonalną, uczą się odpowiedzialności, podejmowania decyzji, elastyczności,  działania w grupie, pracy indywidualnej, zarządzania czasem, środkami finansowymi,  przedsiębiorczości. Mile widziane są kreatywność i twórczość.

            Opiekunami SKP są: Beata Bryk i Ewa Serafin

          • XXIII Dzień Papieski. Cywilizacja życia.

          • XXIII Dzień Papieski obchodzony  w Polsce i w środowiskach polonijnych na całym świecie  był obchodzony 15 października 2023 r. pod hasłem Św. Jan Paweł II Cywilizacja życia. W naszej szkole na tę okoliczność chętni uczniowie z klas: 3km, 3az, 5ae, 1ez, 4aez oraz 2az pod opieką nauczyciela religii p. Anastazji Antosz przygotowali ekspozycję wypowiedzi i zdjęć Papieża Polaka, ukazującą bogactwo osobowości Karola Wojtyły. Św. Jan Paweł II przestrzegał, że losy naszej cywilizacji zależeć będą od wyniku trwającej konfrontacji między kulturą życia a kulturą śmierci, od młodego człowieka, który dokonując mądrych i słusznych wyborów stanie u źródeł i na straży podstawowych wartości cywilizacji życia.

            Autor: Anastazja Antosz

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie