• 10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

          • Tegoroczne obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego odbywają się pod hasłem: Uczyńmy zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem (Make mental health and well-being for all a global priority).Dlaczego to święto jest tak ważne? Jaki jest jego cel? Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ma na celu edukację w zakresie zdrowia psychicznego, zwiększania świadomości, a także wspierania walki ze stygmatyzacją społeczną. Święto zainicjowała organizacja World Federation for Mental Health w 1992 roku. Po 1994 roku obchodom zaczęły towarzyszyć hasła i były poświęcone konkretnemu tematowi poza ogólną promocją działań na rzecz zdrowia psychicznego. W tym roku hasłem przewodnim jest: Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem.Tegoroczne hasło odnosi się do rosnących nierówności społecznych i ekonomicznych, przedłużających się konfliktów i przemocy, które zagrażają postępowi w kierunku poprawy dobrostan. Szacuje się, że na świecie żyje aż 350 milionów osób, które zmagają się z depresją. W Polsce problem ten dotyka około 10% społeczeństwa. Według szacunków CDC w ciągu życia co druga osoba zostanie zdiagnozowana z zaburzeniami lub chorobą psychiczną.Zdrowie psychiczne - gdzie szukać pomocyJeśli potrzebujesz pomocy, przechodzisz kryzys, masz depresję, myśli samobójcze, jesteś ofiarą przemocy lub znasz kogoś, komu ta pomoc jest potrzebna - nie czekaj, skontaktuj się ze specjalistą.

            W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia zadzwoń na numer alarmowy 112.

            800 70 2222 - Centrum Wsparcia Dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym - 24/7
            116 111 - Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży - 24/7
            800 120 002 - Niebieska linia dla osób doświadczających przemocy - 24/7

            116 123 - Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych - 14:00-22:00/7
            800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 24/7
            800 108 108 - Nagle Sami - wsparcie dla osób po stracie bliskich i będących w żałobie - pon-pt 14:00-20:00
            800 111 123 - Tumbo Pomaga - pomoc dzieciom i młodzieży w żałobie - pon-pt 12:00-18:00.

            https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/aktualnosci/307732,jak-zadbac-o-swoje-zdrowie-psychiczne

            Autor: Edyta Chrząstek

          • Tydzień mobilności

          • We wrześniu  w krajach UE obchodzony jest Europejski Tydzień Mobilności, który ma zachęcać mieszkańców miast i wsi do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania m.in. chodzenia pieszo, jazdy na rowerze.  Polska jest w czołówce krajów aktywnie biorących udział w  Tygodniu Mobilności. Nasza szkoła w ramach nowego projektu MP Health Direct czyli „Kierunek  na zdrowie psychiczne i fizyczne” stara się podejmować różnorodne działania promujące zdrowie i dołącza do świętowania Europejskiego Tygodnia Mobilności. Uczniowie z naszej szkoły starają się być bardziej eko dojeżdzając rowerem, chodząc pieszo do szkoły, nawet mimo niekorzystnych warunków pogodowych w trakcie roku szkolnego. Zachęcają do tego również swoich znajomych. Według naszych statystyk ok. 10% uczniów dojeżdża rowerami, 2 % przychodzi do szkoły pieszo, a około 80% uczniów dojeżdża autobusem, czyli bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód. „Zielone” dojazdy do pracy wybierają też nauczyciele oraz pracownicy  szkoły. Mamy nadzieję, że w przyszłości takich ekologicznych wyborów środków transportu wśród uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły będzie jeszcze więcej!

            Autor: A. Wróbel

          • Wycieczka Zakopane - Kraków

          • W ostatni weekend września, w  dzień chłopaka wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę do Zakopanego i Krakowa. Na miejscu- w stolicy polskich Tatr- przywitał nas przewodnik, który opowiedział nam o historii oraz walorach Podhala. Pomimo typowo jesiennej pogody nie straciliśmy dobrego humoru i z zapałem wędrowaliśmy Doliną Kościeliską, podziwiając monumentalne górskie szczyty.  Naszym celem było  schronisko na Hali Ornak.

            Dolina Kościeliska jest jedną z najpiękniejszych i najciekawszych dolin leżących po polskiej stronie Tatr Zachodnich. Jest drugą co do wielkości doliną w polskich Tatrach.

            Podczas spaceru towarzyszył nam szmer Kościeliskiego Potoku, a na trasie mijaliśmy trzy charakterystyczne zwężenia, czyli tzw. bramy. Są to odpowiednio: Niżnia (Brama Kantaka), Pośrednia (Brama Kraszewskiego) oraz Wyżnia Kościeliska Brama (Brama Raptawicka).

            Szlak prowadzący przez Dolinę Kościeliską rozpoczyna się w Kirach – osiedlu leżącym w obrębie Kościeliska. U wylotu znajdują się stragany z pamiątkami i jedzeniem, budki z regionalnymi wyrobami oraz karczma. Trasa prowadząca przez dolinę jest bardzo dobrze przystosowana do ruchu turystycznego.

            W drodze powrotnej do autokaru postanowiliśmy jeszcze zobaczyć Smreczyński Staw. Wydłużyło to czas naszej wycieczki, ale dla takich widoków było warto.

            Pomimo trudu wędrówki ale pełni werwy i zapału, udaliśmy się zobaczyć jedną z najważniejszych i najbardziej charakterystycznych ulic Zakopanego, czyli Krupówki. Mieliśmy tam okazję kupić tradycyjne, góralskie sery - oscypki oraz regionalne pamiątki. 

            Naszym następnym upragnionym celem było dotarcie do miejsca noclegowego ,,Willa Karolcia”. Po prawdziwym góralskim, sytym obiedzie udaliśmy się na zasłużony odpoczynek. 

            Jednak dzień uroczysty należy świecić, a to był przecież Dzień Chłopaka więc wieczorem, całkowicie spontanicznie zorganizowaliśmy dyskotekę.  Każdy świetnie się bawił, integrował z całą grupą i relaksował po pełnym wrażeń dniu.

            W sobotę, zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą drogę- teraz historycznego grodu Kraka, czyli Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Zamku Królewskiego na Wawelu, gdzie wraz z przewodnikiem obejrzeliśmy niezwykły Skarbiec Koronny.

            W Zamku Królewskim na Wawelu przechowywane są najcenniejsze pamiątki historyczne związane z chwałą polskiego oręża, przede wszystkim z wieków XVI i XVII, eksponaty ze zbrojowni Jagiellonów i Wazów, doborowy zestaw militariów o udokumentowanej metryce, w tym trofea z bitwy pod Wiedniem (1683), a przede wszystkim zabytki uratowane przez Tadeusza Czackiego w 1796 roku po rozgrabieniu Skarbca Koronnego przez Prusaków.        
            W wawelskim Skarbcu Koronnym znajdują się m.in. : odznaki zaszczytne króla Jana III Sobieskiego, królewskie klejnoty, miecz koronacyjny królów polskich zwany Szczerbcem oraz  złoto - srebrne naczynia i porcelana.

            W dalszej część wycieczki, w czasie wolnym spacerowaliśmy  po Starym Rynku, Sukiennicach, obejrzeliśmy Kościół Mariacki oraz Barbakan i Bramę Floriańską.

            Zmęczeni, jednak pełni wrażeń i pozytywnych emocji ruszyliśmy w drogę powrotną. 

            Autor: Weronika Fitał, Anna Kiwak                                                  

             

          • Pielgrzymka maturzystów

          • W dniu 22 września 2022 r. maturzyści z naszej szkoły wybrali się na pielgrzymkę na Jasną Górę. Wyjazd rozpoczął się wczesnym rankiem. W podróży towarzyszyli nam księża oraz nauczyciele, a wśród nich ksiądz Jakub Nagi, dyrektor Radia VIA, który przeprowadził z nami wywiady. Około godziny 10 dojechaliśmy do sanktuarium i uczestniczyliśmy w katechezie, adoracji IHS, różańcu oraz Mszy świętej pod przewodnictwem Biskupa Edwarda Białogłowskiego. Mieliśmy możliwość ukłonić się i powierzyć się Matce Bożej przed Obrazem Czarnej Madonny. Po zakończonych nabożeństwach wróciliśmy bezpiecznie do domu.

            W drodze stworzyliśmy zespół, który umilił czas spędzony w autobusie, poprzez śpiewanie pieśni religijnych oraz turystycznych. Dla blisko połowy z nas był to pierwszy pobyt na Jasnej Górze.

            Kilka słów maturzystów o pielgrzymce:

            „Cieszę się że mogłam pojechać na pielgrzymkę maturzystów ponieważ mogłam zawierzyć Maryi moja maturę oraz moje życie zarówno teraźniejsze jak i przyszłe. Aby Maryja czuwała nade mną”. 

            „Biorę udział w pielgrzymce maturzystów na Jasną Górę ponieważ chcę zawierzyć swoją maturę oraz życie Matce Bożej. Aktualnie jeszcze nie myślę o przyszłości ale myślę że po maturze zacznę wybierać konkretne studia.” 

            „Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w pielgrzymce dla maturzystów, ponieważ zawierzyłem Matce swoje życie, cele na przyszłość oraz egzamin dojrzałości. Dzięki temu wyjazdowi, miałam okazję pierwszy raz być na Jasnej Górze i ukłonić się przed obrazem Matki Bożej”.

             

            Relacja z pielgrzymki w radiu VIA: https://radiovia.com.pl/aktualnosci/pielgrzymka-maturzystow-diecezji-rzeszowskiej-na-jasna-gore

            Autorzy: Gabriela Ofiara, Marcelina Serafin, Patrycja Ozga córka Wiesława

             

             

          • Makbet na deskach teatru

          • Przedstawienie teatralne to spaniały sposób na przeżywania i doświadczanie kultury. Taką możliwość mieliśmy  we wrześniu 2022 roku, gdy poszliśmy do Miejskiego Domu Kultury na przedstawienie pt: „ Makbet”, przygotowane przez grupę teatralną z Wrocławia, z Narodowego Teatru Edukacji. Wspaniali młodzi aktorzy, różnorodne techniki aktorskie, muzyka i scenografia sprawiły że historia przemiany Makbeta stała się bardzo zrozumiała i przejmująca. Uważam, że spektakl był interesujący, ciekawy i zachęcający widzów do oglądania.

            Autor: Julia Rząsa

          • Wycieczka do ogrodu botanicznego

          • Wrzesień w naszej szkole obfitował w różne wydarzenia i wyjazdy. Jednym z nich była wycieczka do arboretum w Bolestraszycach – ogrodu botanicznego, należącego do Karpackiego Szlaku Ogrodów i Domów Historycznych. Na jego terenie jest ponad 50 charakterystycznych punktów do zwiedzenia. Powierzchnia obiektu to  około 30 hektarów, z czego sam ogród zajmuje 14 hektarów, reszta to sady, między innymi jabłoni. Obowiązkowym punktem do zwiedzenia na terenie arboretum jest dwór Piotra Michałowskiego, w którym mieści się muzeum przyrodnicze. Mieliśmy również okazję zobaczyć wystawę ozdobnych owoców i nasion. Przechodziliśmy przez drewnianą kładkę i podziwialiśmy kolekcje roślin wodnych. Najmilej będziemy wspominać Galerię przez Dotyk, w której mogliśmy poznać rośliny poprzez dotyk oraz węch. Niezwykle ciekawe były również wszechobecne wiklinowe elementy i dekoracje: labirynt, ogrodzenia, rzeźby i ozdoby. W arboretum znajdowało się bardzo dużo tablic informacyjnych na temat kwiatów, krzewów, drzew oraz owadów i zwierząt. Duże wrażenie wywarła na nas grunnera – roślina o olbrzymich liściach, a także: cypryśnik błotny, lotos orzechodajny czy dereń jadalny, którego owoce można spożywać na świeżo lub przetworzyć na smaczne i zdrowe galaretki czy konfitury. Po długim spacerze czekał nas ostatni punkt wycieczki – wspólne ognisko i smaczna kiełbaska, po czym z miłymi wspomnieniami wyruszyliśmy w drogę powrotną.  

            Autorzy: Gabrysia Świątek, Patrycja Dudek

          • Szkolenie molekularne

          • Wszystko co najlepsze kiedyś się musi skończyć. W piąty ostatni, wspólny dzień mobilności, uczestnicy zdobywali nowe umiejętności w kuchni molekularnej uczestnicząc w szkoleniu prowadzonym przez Firmę szkoleniową Abstynt. Zaskoczeniem dla wszystkich był sposób przygotowania potraw, który łącząc ze sobą nowoczesność i kreatywność z zastosowaniem różnych właściwości pozwolił na efektowne odzwierciedlenie prawdziwego dzieła. Kuchnia ta łączy niezwykłe smaki i nietypowe sposoby przygotowania, a powstałe efekty to prawdziwa uczta dla wzroku. Podczas szkolenia przygotowaliśmy galaretki, pianki alkoholowe, sferyfikowane ravioli, parujące napoje, sorbety i lody z wykorzystaniem ciekłego azotu a także espumę (piankę) z grzybów. Zajęcia pozwoliły na samorozwój, zdobycie nowych doświadczeń i poznanie najnowszych trendów stosowanych w gastronomii. Jednym z głównych celów nowoczesnego gotowania jest stworzenie potrawy o oryginalnym, nietypowym smaku i formie.   Po zakończeniu praktyki, każdy uczestnik mobilności otrzymał certyfikat potwierdzający uczestnictwo w mobilności i ukończenie szkolenia. Nadszedł czas pożegnań a każdy z nas odczuł poczucie pustki, uświadamiając sobie, że  już od nowego tygodnia powrócimy do dni nauki, obowiązków i nowych wyzwań. Mamy nadzieję, że naszym gościom podobała się mobilność w Polsce a zdobyte umiejętności pozwolą na rozwój i odkrycie swoich życiowych celów. Będziemy wracać z sentymentem do tych wspaniałych dni i pamiętać o naszych obcojęzycznych przyjaciołach.

            Wymienione szkolenie odbyło się dzięki projektowi Food Redefined o numerze
            2020-1-PL01-KA229-081707_1 na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna - akcja KA229.

             

            Autor: N. Wit, A. Tęcza, B. Sobowska-Rekut

          • Wizyta w Krakowie

          • Czwarty dzień  wizyty naszych europejskich partnerów był kolejną kulinarną podróżą, tym razem  do Krakowa. Nie brakowało podziwu nad pięknem historycznej krainy, kiedy wraz z przewodnikiem  uczestnicy przenieśli się w dzieje dawnych epok i poznali historię tego malowniczego miasta oraz Smoka Wawelskiego. Wszyscy zapoznali się z kuchnią małopolską poznając smaki serów podhalańskich (bryndzy, oscypków), wędlin, pasztetów, ciast, pieczywa i wielu innych typowych dla tej kuchni.

            Uczestnicy wycieczki zobaczyli najważniejsze zabytki, które są szczególnie ważne, czyli  Rynek Główny wraz z przyległymi do niego zabytkami m.in. Kościół Mariacki i Sukiennice. Jednym z ostatnich punktów wycieczki był Zamek Królewski czy Katedra na Wawelu. Wszyscy byli pod wielkim wrażeniem zachowanymi pamiątkami z książęcych i królewskich skarbów, które są przechowywane w nowo otworzonym Skarbcu Koronnym. Po zwiedzaniu, gdy głód dawał każdemu swoje znaki, wszyscy udali się do Restauracji Pod Wawelem na typowo polski obiad rosół z makaronem, ziemniaki i kotlet schabowy z surówkami. Mamy nadzieję, że każdy wrócił zadowolony, z nową zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

            Autor: N. Wit, A. Tęcza, B. Sobowska-Rekut

          • Warsztaty kulturowe w Sandomierzu

          • 28 września w ramach projektu Food Redefined szkoły partnerskie odbyły wspólna wycieczkę po sandomierskiej ziemi. Zapoznalismy się z  najważniejszymi zabytkami tego miasta i odbyliśmy ciekawą lekcję historii królewskiego miasta. Według legend Halina Krępianka  schodząc z lochów wziela ze sobą białego gołębia,który miał być oznaką, że Tatarzy znajdują się w lochach. Gdy gołąb pojawił się na niebie wejście do podziemi zostało zasypane, w ten sposób Sandomierz został ocalony. Nasze kulinarne podróże nie mają końca, ponieważ uwielbiamy odkrywać wszystko co nowe. Mieliśmy przyjemność poznać etapy produkcji od podstaw, serów i wina z rodzinnych manufaktur mieszczących się w niedalekich okolicach miasta- Winnicę Sandomierska i Sery Sandomierskie u Dziedzica. Zdobyliśmy cenną wiedzę, która może zainteresować każdego, kto jest otwarty na poznanie nowych wyrafinowanych smaków. Każdy był zaskoczony smakiem jak również samym efektem wizualnym. Nie sądzę, że wielu z nas wiedziało o czarnej barwie serów , wywodząca się w swoim składzie  popiół drzewny wraz ze słodką lukrecją. Dzięki wycieczce zdobyliśmy nowe doświadczenia zawodowe z gastronomią, poznaliśmy tradycję i wartości fundamentalne.  Nasi goście poznali nowe smaki kuchni polskiej charakterystyczne dla regionu świętokrzyskiego. Mamy nadzieję, że nie będą narzekać.  Po wycieczce wspólnie udaliśmy się na wspólne biesiadowanie do Karczmy Jorgula.

            Autor: N. Wit, A.Tęcza, B. Sobowska-Rekut

          • Street Food

          • Po raz pierwszy w Kolbuszowej odbyło się uliczne gotowanie. Było to możliwe dzięki projektowi Food Redefined, który jest realizowany w naszej szkole oraz 3 szkołach partnerskich.  Każda ze szkół przygotowywała tradycyjne potrawy z kuchni chorwackiej, francuskiej, polskiej i portugalskiej. Sądząc po zainteresowaniu mieszkańców, potrawy były wyśmienite, ponieważ znikały tak szybko jak się tylko pojawiły. Każdy z nas zdobył nowe umiejętności praktyczne i językowe. Uczniowie z Chorwacji wraz ze swoim nauczycielem przygotowali placki chorwackie. Uczestnicy z Portugalii przygotowali Bifanę, a z Francji wykonali wrapy z puree dyniowym i warzywami. 
            Kuchnia polska również zaskoczyła wszystkich molekularnymi lodami z ciekłym azotem, plackami pszennymi z pastą warzywną, pierogami ruskimi, proziakami i koktajlami owocowymi pełnych witamin oraz grillowanym krokodylem z musem śliwkowym. 
            W gotowaniu nie chodzi tylko o poprawnie  wykonanie potrawy z podanej receptury, ważne jest, aby odpowiednio łączyć ze sobą smaki  i komponować nowe warianty. Wspólne gotowanie naszych uczniów i zaproszonych gości pozwoliło poznać kuchnie różnych państw świata w jednym miejscu. W czasie takich wydarzeń prezentujemy esencje smaku, kunszt sztuki kulinarnej i umiejność współpracy międzynarodowej w tworzenu kultury kulinarneji. Obecnie wszyscy doceniamy świeże i najlepszej jakości produkty, ponieważ jesteśmy świadomi jak ważne jest to, co spożywamy.  Przygotowywanie jedzenia z prostych składników i wysokiej jakości produktów,  jest cenione przez mieszkańców oraz turystów, ponieważ jest zdrowe i smaczne. Największym zaskoczeniem  dla mieszkańców było mięso z krokodyla.
            Po południu uczestnicy projektu wspólnie  uczestniczyli w uroczystej  kolacji  w naszej szkole. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń w szeroko pojętej gastronomii. Nauczyciele naszej szkoły podejmując działania w projektach unijnych doskonalą swoje umiejętności zawodowe, inspiruą się kuchniami innych narodów i rozwijają kreatywność. W ulicznym gotowaniu wzięła udział również młodzież uczestnicząca w projektach: "Nasza szkoła Twoją szansą na sukces" oraz "Europejskie praktyki zawodowe". Wykazali się znajomością języka angielskiego w kontaktach z gośćmi z Portugalii, Chorwacji i Francji i prezentowali zdobyte umiejętności podczas praktyk zagranicznych. Chętnie rozmawiali z mieszkańcami Kolbuszowej, lokalnymi pracodawcami oraz młodzieżą o korzyściach jakie daje udział w projektach unijnych.

            Autor: N. Wit, A. Tęcza, B. Sobowska-Rekut

             

          • Witamy w Weryni

          • Pierwszy dzień wizyty w naszej szkole parterów z Chorwacji, Francji i Portugalii rozpoczął się od wspólnych warsztatów dotyczących kuchni lasowiackiej. Uczniowie z Weryni uczyli swoich europejskich kolegów sporządzania różnych rodzajów pierogów oraz prozaików. Głównymi celami tego przedsięwzięcia było rozwijanie pomysłowości uczniów, kultywowanie tradycji kulinarnych naszego regionu, rozwijanie i prezentacja umiejętności kluczowych przydatnych w pracy zawodowej, wymiana przepisów i doświadczeń uczniów, zdobywanie nowego doświadczenia zawodowego związanego z gastronomią i nauką języków obcych, poznanie kultury i zwyczajów żywieniowych Lasowiaków, wzmocnienie umiejętności kluczowych oraz ugruntowanie wiedzy zawodowej z dziedziny żywienia. Mamy nadzieję, że nasze potrawy przypadły do gustu naszym partnerom.

            Wymienione warsztaty odbyły się dzięki projektowi Food Redefined o numerze
            2020-1-PL01-KA229-081707_1 na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna - akcja KA229.

            Autor: A. Tęcza

             

          • MATURA NA 100 PROCENT - NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH

          • Matura na 100 procent - najlepsi z najlepszych. Jest to projekt krakowskiej Fundacji "Zawsze Warto". W tym roku wyłoniono 27 maturzystów, którzy zdali egzamin maturalny na 100 procent. Wśród nich jest nasza absolwentka Kinga Kosiorowska. Należy podkreślić, że w tym zacnym gronie szkół pojawiło się tylko jedno technikum - nasze technikum w Weryni. Pozostali laureaci są absolwentami liceów ogólnokształcących. Uroczysta Gala, podczas której wręczano dyplomy uznania odbyła się 23 września 2022 r. w Łodzi. Nie szczędzono laureatom pochwał za ich ciężką wytężoną pracę i promowanie uczenia się wsród młodych ludzi. Laureaci opowiadali o swoich zamiłowaniach do czytania książek, nauki języków obcych, popularyzowania wiedzy z różnych przedmiotów. Kinga opowiedziała o swoich  zainteresowaniach matematyką i geografią. Powiedziała, że dużo zawdzięcza p. Renacie Para (nauczycielka matematyki  z Cmolasu) oraz p. Kazimierze Gul nauczycielce matematyki z ZSA-E w Weryni i podziękowała im, że zaszczepiły ją pasją do nauki. Jesteśmy dumni z naszej absolwentki oraz z tego, że jako jedyne technikum w Polsce znaleźliśmy się w gronie szkół, których absolwenci uzyskali najlepsze wyniki z egzaminu maturalnego. Kindze życzymy dalszych sukcesów oraz spełnienia marzeń.

            Autor: B.Sobowska-Rekut

          • Zakończenie projektu PO WER

          • Projekt pod nazwą „Nasza szkoła Twoją szansą” , realizowany w ramach programu PO WER dobiegł końca. Nie wszystko udało się zrealizować. Zakładaliśmy udział 36 uczniów, a zaledwie 24 wzięło w nim udział. Rozumiemy, że to był trudny okres dla wszystkich. Pandemia Covid-19, zdalne nauczanie, restrykcje. Wszystkie te czynniki wpłynęły na decyzje uczniów i ich rodziców. Jesteśmy przekonani, że wszyscy uczniowie w różnych aspektach swojego życia skorzystali na odbyciu stażu zawodowego w Walencji.

            Pozwolił on uczniom inaczej spojrzeć na swój przyszły zawód, zdobyć umiejętności, które zwiększą w przyszłości ich szanse na udział w krajowym i europejskim rynku pracy. Dostęp do najnowocześniejszych narzędzi i technologii ułatwi im znalezienie zatrudnienia po zakończeniu edukacji. Udział w projekcie poprawił ich kompetencje społeczne w zakresie komunikacji językowej, interpersonalnej, pracy zespołowej, odpowiedzialności za wykonywane zadania. Pozwolił poznać organizację przedsiębiorstw oraz specyfikę zawodów. Projekt umożliwił uzyskanie certyfikatów, poprawiając tym samym stopień uznawania ich kwalifikacji zawodowych przez przyszłych pracodawców. Osoby będące na początkowym etapie kształcenia zawodowego, uczestniczący w projekcie, dzięki uzyskanym certyfikatom, zwiększą w przyszłości swoją mobilność na rynku pracy. Pobyt za granicą uświadomił uczniom, jak ważne są kompetencje językowe w relacjach interpersonalnych w środowisku pracy, jak i poza nim, co wpłynęło na ich motywację do dalszej nauki języków obcych. Poznanie uwarunkowań kulturowych krajów goszczących przyczyniło się do większej otwartości na ludzi i świat. Wybór tematyki praktyk skorelowany był z wymaganiami określonymi w podstawach programowych zawodów, w których kształcą się uczestnicy projektu. To pozwoliło im lepiej przygotować się do egzaminów zawodowych i uzyskać w przyszłości certyfikaty potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe. Działania realizowane w ramach projektu pozytywnie wpłynęły nie tylko na uczniów, ale również na ich rodziców.

            Nawiązana współpraca z partnerem firmą Esmovia pozwoliła zdobyć kolejne doświadczenia, a naszym pragnieniem jest,  aby nasi uczniowie poznawali rożne kraje. Dlatego też przy realizacji kolejnego projektu będziemy szukać partnerów z innych części Europy, tak aby nasi uczniowie nie tylko pogłębiali swoją wiedze i doświadczenie zawodowe lecz również wiedze o świecie i innych sposobach organizacji pracy, czasu wolnego i rozwiązaniach technologicznych.

            To wspaniały program bo daje szanse uczniom szkół zawodowych szczególnie położonych na wsi. Zespół projektowy jest przekonany, że będą to tylko pozytywne efekty zarówno w wymiarze indywidualnym oraz instytucjonalnym.

            Nie wykluczamy współpracy w kolejnych latach z organizacjami partnerskimi z tego projektu gdyż ich rzetelność i profesjonalizm jakich doświadczaliśmy przy realizowaniu wspólnych zadań są najlepszymi rekomendacjami na przyszłość.

            Autorzy: Zespół projektowy
            30.09.2022
             

             

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie