• W Bieszczadach

          • Autor: M.Laube-Skowrońska
            04.10.2019 r.
            _________________________

            3 i 4 października to dni, które na długo pozostaną w pamięci uczestnikom wycieczki w Bieszczady. Góry nie były łaskawe dla przybyszy i przyjęły ich chłodem, deszczem oraz ... śniegiem!  Rzucane pod nogi kłody stanowiły próbę, jak również wyzwanie dla wszystkich. Młodzież wraz z opiekunami okazała się niezwyciężona, ponieważ pokonała przeszkody i dotarła do Chatki Puchatka na Połoninie Wetlińskiej. Podsumowaniem pierwszego dnia wyprawy była wizyta w Muzeum Przyrodniczym  Bieszczadzkiego Parku Narodowego w Ustrzykach Dolnych. Drugiego dnia pogoda była już bardziej łaskawa i pozwoliła zameldować się na Połoninie Caryńskiej, skąd można było podziwiać przepiękne widoki, uwiecznione na fotografiach. Wyprawę dla swoich wychowanków z klasy III szkoły branżowej oraz grupy uczniów żądnej przygód zorganizowała p. Małgorzata Laube-Skowrońska, którą wspierali nauczyciele Kazimiera Gul i Grzegorz Warunek.

        • Książka na weekend
          • Książka na weekend

          • Autor: B.Sobowska-Rekut
            4.10.2019 r.
            -------------------

            Przez cały październik w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, będziemy promować książki, których treść dotyczy bibliotek, książek, bibliotekarzy. Zapraszam po książkę Umberto Eco "Imię róży"

            Listopad 1327 roku. Do znamienitego opactwa benedyktynów w północnych Włoszech przybywa uczony franciszkanin, Wilhelm z Baskerville, któremu towarzyszy uczeń i sekretarz, nowicjusz Adso z Melku. W klasztorze panuje ponury nastrój. Opat zwraca się do Wilhelma z prośbą o pomoc w rozwikłaniu zagadki tajemniczej śmierci jednego z mnichów. Sprawa jest nagląca, gdyż za kilka dni w opactwie ma się odbyć ważna debata teologiczna, w której wezmą udział dostojnicy kościelni, z wielkim inkwizytorem Bernardem Gui na czele. Tymczasem dochodzi do kolejnych morderstw. Przenikliwy Anglik orientuje się, że wyjaśnienia mrocznego sekretu należy szukać w klasztornej bibliotece. Bogaty księgozbiór, w którym nie brak dzieł uważanych za niebezpieczne, mieści się w salach tworzących labirynt. Intruz może tam łatwo zabłądzić, a nawet - jak krążą słuchy - postradać zmysły.Powieść ukazała się w 1980 roku. Jej sukces czytelniczy był wielkim zaskoczeniem dla teoretyków i krytyków literatury. Dziś „Imię róży” zalicza się do arcydzieł XX wieku.Wydanie przejrzane i poprawione przez Autora!!Umberto Eco przeczytał swoje wydane trzydzieści lat temu Imię róży i jak większość autorów od postanowił je poprawić. Nie zmienił oczywiście stylu ani fabuły, ale zapragnął nadać tokowi narracji nieco więcej lekkości.W posłowiu napisał również: „Natrafiłem też na parę błędów, które się wkradły, gdyż przekładałem średniowieczne źródła w zbyt wielkim pośpiechu; odkryłem na przykład, że w ówczesnym zielniku pojawia się nazwa cicerbita (oznaczająca pewien rodzaj cykorii), ale ja odczytałem ją jako cucurbita i w ten sposób zmieniłem ją w dynię — a dyni w średniowieczu nie znano, pojawiła się u nas dopiero po odkryciu obu Ameryk.” Znalezienie owych zmian wprowadzonych przez autora i poprawionych przez niego błędów – jakaż fascynująca przygoda dla miłośników twórczości Umberta Eco!

            Źródło:http://lubimyczytac.pl/ksiazka/4805134/imie-rozy

          • Architekci na łonie natury

          • Autor: I.Pogoda
            02.10.2019 r.
            ________________

            Spacer po pobliskim otoczeniu szkoły może sprawić niezwykłą przyjemność, ponieważ o tej porze roku zieleń przełamują kolory jesieni: żółcienie, pomarańcze, czerwienie i brązy. Słońce, zaskakująco mocne dzisiaj,  prześwietlało kolorowe liście. W tak pięknej scenerii klasa 3 architektury krajobrazu projektowała swoją szkołę marzeń, dbając o każdy detal związany z aranżacją zieleni. Obcowanie w pobliżu natury wprawiło wszystkich w doskonały nastrój i obudziło zapał twórczy w artystach.

          • Europejski Dzień Języków Obcych

          • Autorzy: A.Kwiecień, A.Kiwak
            02.10.2019 r.
            _________________________

            Czy wiesz, że jest ponad 200 języków europejskich? Uświadamiamy to sobie corocznie dnia 26 września . W tym dniu 800 milionów Europejczyków z 47 krajów jest zachęcanych do nauki języków obcych. Jak będziemy się uczyć – nie ma najmniejszego znaczenia. Ważny jest zapał i niezaprzeczalne liczne związane z tym korzyści, np. znajomość języków obcych w szkole procentuje dobrymi ocenami. Z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych odbył się w naszej szkole III Szkolny Konkurs Wiedzy o Francji i Niemczech. Wzięło w nim udział 54 uczniów, których zadaniem było rozwiązać test sprawdzający wiedzę z zakresu kultury, historii, geografii,  kuchni i języka. 

            Uczniowie z najlepszymi wynikami:

            Test wiedzy o Francji

            I miejsce – Konrad Świątek  (kl. III ez)
            II miejsce – Patrycja Magda  (kl. IV z)
            III miejsce – Kinga Płaza (kl. III ez) 

            wyróżnienia:
            Gabriela Ofiara (kl. I bc)
            Natalia Snopek (kl. II ae)
            Łucja Jagoda (kl. IV ae)

            Test wiedzy o Niemczech

            I miejsce - Kamil Krupa (kl. III ae)
            II miejsce - Ewelina Sitarz (kl. I bc)
            III miejsce - Weronika Gdowik (kl. III ae)  

            wyróżnienia:
            Patrycja Tabaka (kl. I z),
            Patrycja Tęcza (kl. III ez),
            Patrycja Ozga (kl. I bc),
            Kinga Śpiewak (kl. III ae)

          • Ekonomiczne gry edukacyjne

          • Autorzy: E.Serafin, A.Kiwak
            2.10.2019 r.
            -----------------

            Dzień Młodych Pasjonatów był świetną okazją do zweryfikowania swoich wyobrażeń na temat zawodu ekonomisty. 45 uczniów szkół podstawowych, w ten rześki, jesienny poranek przybyło wraz z opiekunami do naszej szkoły, aby uczestniczyć w ekonomicznych grach i zabawach edukacyjnych. Pod bacznym okiem starszych kolegów i koleżanek – ekonomistów z klasy trzeciej, rozpoczęli fascynującą przygodę z ekonomią. Po oficjalnym powitaniu i przedstawieniu szczegółowego planu działania, uczniowie z klas siódmych i ósmych przystąpili do pierwszego konkursu jakim były ,,ekonomiczne gry terenowe”. Pełni pozytywnej energii, zapału i w duchu rywalizacji fair play uczestniczyli w tej konkurencji, w której liczył się spryt, spostrzegawczość, kondycja fizyczna i oczywiście wiedza ekonomiczna. Wszyscy uczniowie ukończyli ten, ,, maraton ekonomiczny”. Jak dużo radości, szczęścia, a zarazem kreatywności, determinacji i zapału wyzwolił wśród uczestników, wiedzą najlepiej wszyscy zaangażowani.
            Dreszczyk emocji towarzyszył uczestnikom także podczas teleturnieju KAHOOTA, który polegał na udzieleniu przez daną drużynę prawidłowej odpowiedzi z zakresu ekonomii w jak najszybszym czasie.
            Kolejnym punktem harmonogramu były warsztaty realizowane na programie Subiect GT, na którym ekonomiści z naszej szkoły uczyli młodszych kolegów jak sporządzić fakturę VAT w programie komputerowym. Dalsze atrakcje to ekonomiczne gry edukacyjne oraz rozwiązywanie anagramów. I choć ekonomia, zarządzanie i marketing wciągnęły uczniów w swój magiczny świat to przerwa okazała się bardzo smaczna. Tą przerwą była degustacja potraw i napojów przygotowanych przez uczniów kształcących się w technikum żywienia i usług gastronomicznych w naszej szkole. Bardzo dziękujemy naszym uczniom wraz z opiekunami za pyszne przekąski!
            Na zakończenie uczestnicy przygody z ekonomią otrzymali upominki, na najlepszych z najlepszych, czekało już podium, były dyplomy wręczane przez Dyrektora Szkoły pana Zbigniewa Bogacza. Dodatkowo wyróżnieni uczniowie otrzymali talony pieniężne, a na wszystkich uczestników naszych gier i zabaw ekonomicznych czeka wycieczka do oddziału Narodowego Banku Polskiego w Rzeszowie, która zostanie zorganizowana już w październiku.
            Drodzy uczniowie, mamy nadzieję, że czas spędzony w naszej szkole wśród ekonomistów, na długo zapamiętacie, a sama ekonomia będzie dla Was interesującą perspektywą na przyszłość. Jeśli więc zechcecie kontynuować dalszą ścieżkę edukacyjną razem z ekonomią – to zapraszamy do nas!

             

          • Kulinarne czary w Weryni

          • Autorzy: A.Tęcza, A.Kiwak
            30.09.2019 r.
            -------------------

            Jak zrobić molekularną grecką sałatkę? Do czego można wykorzystać ciekły azot czy suchy lód? Co to jest PacoJet? Takie wiadomości i umiejętności zdobyli uczestnicy kulinarnego święta, które odbyło się w naszej szkole. Wychodząc naprzeciw najnowszym trendom kulinarnym oraz zainteresowaniom uczniów 26 września 2019 roku zorganizowano Międzynarodowy Dzień Szefa Kuchni. Głównym celem obchodów tego święta było propagowanie zawodów gastronomicznych oraz rozwijanie kulinarnych zainteresowań. W trakcie obchodów tego święta było co podziwiać i smakować, gdyż młodzież wraz z nauczycielami przygotowała nie tylko potrawy, ale też wyjątkowe aranżacje stołu. Wielkim show tego święta były pokazy molekularne, które ciszyły się dużym zainteresowaniem. Uczniowie próbowali swoich sił używając ciekłego azotu i suchego lodu do przygotowania lodów, sorbetów, napojów, musów i innych deserów. Kuchnia molekularna budzi duże zainteresowanie, co nie może dziwić - już samo to pojęcie sugeruje nam, że w restauracji serwującej dania kuchni molekularnej nie ma co liczyć na tradycyjnego schabowego. A kojarzy się nam przecież raczej z laboratorium niż gotowaniem makaronu czy krojeniem warzyw. I nie jest to skojarzenie bezzasadne. Kuchnia ta opiera się na cząsteczkach, które są poddawane takim procesom jak gotowanie vacuum, mrożenie ciekłym azotem lub suchym lodem, sferyfikacja czyli otrzymywanie żelek, podobnych do kawioru oraz emulsyfikacja czyli otrzymywanie pianek. Podczas obchodów tego święta nasi uczniowie mieli okazję odkryć w sobie pasjonatów kuchni oraz zachwycić się różnymi smakami, gdyż zaplanowano dla nich wiele atrakcji. Zorganizowano pokazy i warsztaty gastronomiczne o następującej tematyce: pokaz molekularny, kuchnia regionalna, drożdżowe wariacje, kulinarna podróż do Azji - sporządzanie sushi i sajgonek, kuchnia angielska, turecka, słodka i dietetyczna.

            Dziękujemy sponsorom, dzięki którym możliwe było zorganizowanie tego święta. Wydarzenie to wsparli: Zakład Produkcyjno - Usługowy CMOL-FRUT, Sieć Delikatesów Orzech, Sieć Delikatesów Centrum Plus, Regionalna Fundacja Rozwoju Serce w Kolbuszowej, Firma Handlowo-Usługowa Angelika Gajda-Jadach, Zakład Przetwórstwa Owocowo Warzywnego ORZECH, Iglotex Odział w Krakowie, Filia w Rzeszowie. Dziękujemy również uczniom, pracownikom szkoły oraz nauczycielom, którzy pomogli w organizacji tej uroczystości.

             

             

          • Wyjazd, który integruje

          • Autorzy: G.Ofiara, A.Kiwak
            30.09.2019 r.
            -------------------
            Odnaleźć się w nowej szkole i nowej klasie to zadanie dla każdego ucznia klasy pierwszej. Jednoczą nas wspólne lekcje, przeżycia, ale doskonałe są też wycieczki i inne imprezy integracyjne. Dnia 26 września 2019 r. my uczniowie klas pierwszych wraz z wychowawcami wybraliśmy się na wyjazd integracyjny na poligon w Nowej Dębie oraz do Muzeum Księdza Kardynała Adama Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej. Podczas pobytu na poligonie kapitan Czerniak, wygłosił przemowę na temat bezpieczeństwa na terenie wojskowym. Mieliśmy okazję zrobić sobie zdjęcia przy czołgu czy baterii przeciwlotniczej. Następnie udaliśmy się do muzeum w Hucie Komorowskiej, gdzie pani kustosz Katarzyna Cesarz przybliżyła nam życiorys kardynała. Po wysłuchanej biografii udaliśmy się na wspólny posiłek, przy którym mogliśmy swobodnie porozmawiać i poznać się. Po skończonej wycieczce, wróciliśmy do szkoły.

          • Angielskie dania na słodko i słono

          • Autorzy: A.Tęcza, A.Kiwak
            30.09.2019 r.
            ------------------

            Co to jest sunday roast, cottage pie, fish and chips, apple pie czy pudding? Dowiedzieli się tego uczestnicy spotkania upowszechniającego kuchnię angielską. Jest ona bardzo specyficzna, uważana przez wielu za ubogą w smaki. "Rarytasy" angielskiej kuchni nie należą również do najzdrowszych. Wiele przepisów angielskiej kuchni jest zapożyczonych z innych części świata i zinterpretowanych na swój własny sposób, co zdecydowanie dodaje jej specyfiki. Co najczęściej jadają Anglicy? Jakie potrawy są najpopularniejsze na Wyspach Brytyjskich? Historia angielskiej kuchni sięga XIV wieku. Znaczny wpływ na jej różnorodność miały liczne podboje oraz polityka kolonialna. Wiele potraw, które do dziś są obecne w jadłospisie Anglików, wywodzi się z okresu wojen światowych. Ograniczony wówczas dostęp do składników spowodował, że potrawy przyrządzano praktycznie z tego, co było w zasięgu ręki i niekoniecznie komponowało się w jednolitą całość. Doskonałym przykładem różnorodności smaków na talerzu są typowe angielskie śniadania. Podczas wrześniowego spotkania uczniowie zaprezentowali wady i zalety tej kuchni, a najprzyjemniejszą i najbardziej wyczekiwaną częścią tego wydarzenia była degustacja specjałów kuchni angielskiej.

        • Książka na weekend
          • Książka na weekend

          • Autor: B.Sobowska-Rekut
            27.09.2019 r.
            ------------------

            Opowieść, która porwała miliony czytelników na całym świecie i stała się podstawą dla filmu.„Gdziekolwiek spojrzał, widział tylko wodę. Wokoło sunęły leniwe rekiny, ocierając się grzbietami o tratwę. Czekały”.Tak rozpoczyna się historia Louisa Zamperiniego - chłopaka znikąd, który dzięki uporowi i determinacji wywalczył sobie miejsce w drużynie olimpijskiej. Zestrzelony nad Pacyfikiem przez 47 dni dryfował na oceanie, broniąc się zarówno przed kulami wroga, jak i szczękami wygłodniałych rekinów. Wyszedł zwycięsko ze starcia z psychopatycznym komendantem w obozie jenieckim i zdobył miłość kobiety, która wydawała się poza zasięgiem jego możliwości. A gdy było trzeba, potrafił pokonać nawet samego siebie…

            źródło: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/239791/niezlomny

          • Warsztaty artystyczne „Ogrody Gertrude Jekyll”

          • Autor: M.Banaś
            26.09.2019 r.

            _______________

            Oto historia niezwykła: w roku 1848 mała dziewczynka wraz ze swoją rodziną przeprowadza się z dumnego Londynu do małej, acz malowniczej miejscowości w hrabstwie Surrey. Tu dorasta, a każdego dnia tego dorastania podgląda dzieła utalentowanych rodziców, dotyka barwnego ogrodu, napawa się otaczającą przyrodą. Wszystko po to, by jako młoda kobieta rozpocząć przygodę z malarstwem. Jednak plany losu są inne. Nie chce podarować światu malarki tylko wybitną artystkę tworzącą większe przestrzenie. Osłabia jej wzrok. Kobieta więc pragnąc tworzyć nadal zajmuje się projektowaniem wnętrz i zielonej przestrzeni. Zakochana w barwie, fakturze i zapachu roślin tworzy coraz więcej, coraz śmielej, coraz piękniej. Poznajcie Gertude Jekyll – wybitną artystkę, która pozostawiła po sobie wspaniałe ogrody nie tylko w Anglii, ale w całej Europie oraz Ameryce. Na jej cześć nazwano jedną z odmian róż – bo kochała róże. My zaś chcemy Wam pokazać, jak te ogrody wyglądają. 24 września zostały zorganizowane warsztaty artystyczne: malowanie akwarelami fragmentu ogrodów zaprojektowanych przez Gertrude Jekyll.  Klasa III technikum architektury krajobrazu pod instruktażem dwóch utalentowanych osób: Alicji Mokrzyckiej oraz Kamili Mazur uczestniczyła w warsztatach malowania akwarelami. Obrazy miały przedstawiać fragmenty ogrodu tak, jak tworzyła je Gertrude. Podczas zajęć każdy uczestnik wyjazdu na praktyki w Anglii mógł pokazać swoją artystyczną duszę. I tym razem nie szpadel i taśma miernicza, ale pędzel i farba były najważniejsze!

            Warsztaty artystyczne „Ogrody Gertrude Jekyll” zostały zorganizowane dla grupy architektów krajobrazu w ramach upowszechniania projektu „Aktywni w Europie”.

          • „Nie śmiecimy - sprzątamy – zmieniamy!”

          • Autor M.Król
            26.09.2019
            ____________________________

            Już od kilku lat we wrześniu cała Polska uczestniczy w akcji „Sprzątanie Świata”. Uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami włączyli się w bieżącym roku szkolnym w akcję, której organizatorem była Gmina Kolbuszowa. Tegorocznym działaniom ekologicznym towarzyszyło hasło: „Nie śmiecimy – sprzątamy – zmieniamy!”. Celem akcji było zwrócenie uwagi na osobisty wpływ każdego z nas na środowisko naturalne poprzez ograniczenie wytwarzania odpadów i ich selektywną zbiórkę, co istotnie wpłynie na podniesienie świadomości uczniów. Młodzi ekolodzy po krótkim szkoleniu dotyczącym zasad segregacji śmieci, zaopatrzeni w kolorowe worki i rękawice, pozytywnie zmotywowani wyruszyli w teren. Sprzątającym sprzyjała piękna, słoneczna pogoda, a dzięki zacięciu i aktywnej postawie większości uczniów udało się zebrać 21 worków śmieci. Akcja przebiegła bardzo sprawnie, a efekty pracy były zadowalające.

          • Przyszłość zależy od nas

          • Autorzy: E.Tylutka, A.Kiwak
            26.09.2019 r.
            __________________________

            Wybór szkoły średniej i kierunku kształcenia to bardzo ważna decyzja w życiu nastolatka. Kiedy wybraliśmy ZSA-E w Weryni i zawód ekonomisty mieliśmy wrażenie, że to dobry wybór. Ale po spotkaniu z absolwentem naszej szkoły Krzysztofem Ptasiem wiemy, że to wybór doskonały. Czym zajmują się absolwenci ZSA-E w Weryni? Dowiedzieliśmy się tego od Krzyśka, gdyż przyszedł do szkoły i spotkał się z nami – uczniami klasy II ae, by opowiedzieć o tym co dzieje się w jego życiu po ukończeniu szkoły w zawodzie ekonomisty. Opowiedział o swojej aktualnej pracy oraz przeprowadził krótką lekcję bankowości. Słuchaliśmy z zaciekawieniem i chętnie odpowiadaliśmy na pytania.
            Krzysiek bardzo miło wspomina okres nauki w naszym technikum. Zapewnił nas także, że dokonaliśmy właściwego wyboru decydując się na kształcenie właśnie w tej szkole. Podkreślił także, że w czasie nauki nie wiedział czym chce się zajmować po ukończeniu szkoły.
            Przykład Krzysztofa udowadnia, że nasza szkoła daje wiele możliwości oraz otwiera drzwi do przyszłości.

          • Na salonach

          • Autorzy: K. Maciąg, K.Wachowska
            25.09.2019 r.
            ______________________________

            W rześki, nieco chłodny poranek, zgromadziliśmy się na stadionie weryńskim. My czyli kto? Maturzyści ZSA-E w Weryni! Pod opieką naszych wychowawców udaliśmy się w drogę, a miejscem docelowym był Uniwersytet Rzeszowski, gdzie zorganizowano Salon Maturzystów „Perspektywy 2019”. Jak to w klasie maturalnej bywa, w naszych głowach kłębiły się setki myśli i scenariuszy, np. co zastaniemy na miejscu, co „wyniesiemy” z tego przedsięwzięcia…? Później już zobaczyliśmy okazały budynek, który od samego wejścia wzbudzał nutkę tajemniczości, a zarazem chęć odkrycia, co będzie za tymi murami. Po zakończeniu spraw organizacyjnych, każdy poszedł tam, gdzie go nogi poniosły. Jako, że do wykładów mieliśmy jeszcze chwilę czasu, zbieraliśmy wiedzę „w pigułce” od sympatycznych konsultantów. Dzielili się oni z nami swoimi odczuciami i doświadczeniem, przybliżyli nam również życie studenta. Słuchając tych opowieści, sama zapragnęłam studiować w tym miejscu i poczuć wszystko na własnej skórze. Nie zabrakło też różnorodnych atrakcji, jak na przykład „wykrywacza kłamstw”, „kawy za zdjęcie WSIiZ” czy odbitki własnych linii papilarnych. Wszyscy byliśmy podekscytowani, gdy nadszedł czas na wykłady; zostaliśmy podzieleni na grupy. Mieliśmy zarezerwowane „lekcje” m. in. z języka polskiego, historii, wos-u, oraz języka angielskiego i studiów zagranicznych. Zajęcia te okazały się niezwykle ciekawe i intrygujące, bo każdy miał okazję, by „poszerzyć horyzonty”. Mnie osobiście najbardziej spodobał się wykład pt. Dietetyka i suplementy diety. Poznałam tam praktyczną wiedzę, która z pewnością przyda się w przyszłości. Zapadło mi w pamięci wiele ciekawostek z żywienia, a szczególnie by uważać na niebieskie barwniki spożywcze, które są nadzwyczaj szkodliwe dla naszego organizmu. Od teraz zawsze już będę sprawdzać skład i zawartość produktów! Wiem też, że przed maturą lepiej sięgnąć po naturalne „wspomagacze” jak na przykład kawa, herbata Yerba Mate czy miłorząb chiński, zamiast „truć się” tabletkami Sesja w niebagatelnych ilościach! Nie wracaliśmy rzecz jasna z pustymi rękami - dostaliśmy wiele kolorowych czasopism, folderów i książek, w tym „Informator rekrutacyjny 2019/20”, „Informator dla maturzystów 2020”, „WSPiA eSeMeS" czy „WSIiZ- kształcimy praktycznie”. W dodatku zostaliśmy obdarowani kuponami rabatowymi na wszelkie zakupy z działu „TerazMatura”. Na koniec, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie. Wyjazd był bardzo udany i inspirujący. Poszerzyliśmy swoją wiedzę z różnych zakresów, nawiązaliśmy też nowe znajomości ze studentami, dzieląc się swoimi perspektywami na przyszłość, a co za tym idzie nadziejami i obawami. Czas ten na długo pozostanie w naszej pamięci i sercach! Bowiem jak powiedział Mickiewicz: „Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami”... 

          • Narodowe Czytanie 2019

          • Autor: K.Wachowska
            24.09.2019 r.
            __________________

            Podczas tegorocznej akcji Narodowego Czytania wszędzie królowały Nowele polskie. Ich zaletą jest z pewnością zwięzła forma, którą uwielbiają uczniowie, ale również oryginalny styl i zaskakujący punkt kulminacyjny. W naszej szkole odczytano dziś m.in. „Z legend dawnego Egiptu”, „Glorię victis”, „Dobrą Panią” i „Rozdziobią nas kruki i wrony”, czyli te wszystkie utwory, które ukazują polskość, szlachetność, solidarność nadal tak potrzebną w dzisiejszych czasach. Wybrani uczniowie z potrzebną refleksją przekazywali tę „literacką moc”, a byli to: Anna Kolano, Monika Dziedzic, Karol Halat i Mateusz Mazur. Nad całością przedsięwzięcia czuwała p. Bogusława Sobowska-Rekut.

          • Lekcja teatralna

          • Autorzy: W.Matusik, K.Wachowska
            24.09.2019 r.
            _____________________________

            Szkoła to nie tylko nauka przez teorię, ale i nauka przez praktykę! Mam na imię Wiktoria. Jestem uczennicą czwartej - czyli już ostatniej klasy technikum. Jak już dobrze wszyscy wiedzą - jestem aktorką. Dumnie reprezentuję szkołę. Dziś miałam możliwość poprowadzenia zajęć w klasie pierwszej. Z racji tego, że to już ostatnie moje lekcje w szkole daje z siebie 300%. Co powiecie na porównanie dwóch różnych teatrów? Dziś się tym zajęłam! Przeprowadziłam zajęcia głównie na temat teatru antycznego. Jest on bardzo ważny, ponieważ jest początkiem, podstawą całego teatru! Powstał wiele wieków jeszcze przed naszą erą w Grecji! Minęło tyle czasu, a wciąż o nim mówimy. Ktoś się kiedyś zastanawiał dlaczego? Dziś postarałam się to wyjaśnić. Przywoływałam także teatr współczesny i mieliśmy świetna naukę przez zabawę. Przygotowałam ciekawe ćwiczenia, dyskusje, a uczniowie pracowali chętnie „w świecie teatru”. Na koniec zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie oraz dzieliłam się moim doświadczeniem i opowiadałam młodszym kolegom i koleżankom o nadchodzących  przedstawieniach.

          • Z wizytą w piekarni i w przedszkolu

          • Autorzy: A.Tęcza, A.Kiwak
            23.09.2019 r.
            ______________________

            Jak upiec smaczny chleb, ciasta, babki czy uformować chałkę? Już na samą myśl o tych wyrobach większość z nas zaczyna być głodna. A jeszcze weźmy pod uwagę ten zapach świeżo upieczonego chleba. To właśnie oferuje piekarnia. Znajdziemy tutaj wypieki pszenne, żytnie, drożdżowe, a wszystkie zdrowe i pachnące, bo świeże i nasze rodzime, polskie. Klasa druga w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych w ramach zajęć praktycznych 20 września miała okazję poznać działanie takiej placówki. Uczniowie zostali zapoznani z wyposażeniem oraz z technologią wytwarzania różnych, pysznych wyrobów piekarniczych. Uczniowie bacznie obserwowali pracę piekarzy i nawet sami próbowali formować chleb, bułeczki i chałki. Jednak - i to nie ulega wątpliwości - woleli bardziej te wszystkie pyszności kosztować. Ale atrakcji tego dnia było co niemiara. Po wizycie w piekarni nastąpiła nieoczekiwana zmiana ról. Nasi żywieniowcy teraz jako instruktorzy, edukowali dzieci z Publicznego Przedszkola nr 3 w Kolbuszowej. Drugoklasiści uczyli maluchy przygotowywać zdrowe i pięknie wyglądające przekąski z owoców i warzyw.

          • Dzień z ekonomią „Ekonomia wczoraj i dziś”

          • Autorzy: E.Tylutka, G.Drałus, A.Kiwak
            23.09.2019 r.
            _______________________________

            Czy ekonomia może być ciekawa, wesoła i zabawna? Okazało się, że tak. 18 września w naszej szkole w ramach upowszechniania projektu „Aktywni w Europie” zostały zorganizowane gry i zabawy ekonomiczne pod nazwą „Ekonomia wczoraj i dziś – Economy is everywhere”.
            Podczas uroczystego rozpoczęcia został przedstawiony harmonogram dnia, a uczniowie klas trzecich zaprezentowali wesołe skecze ekonomiczne, które pozwoliły nam porównać pracę biurową, wykonywaną dawniej z tą, współczesną. Zaczęło się od quizów o tematyce ekonomicznej „Baw się razem z ekonomią”. Według Krystiana - jednego z uczestników był to najbardziej ekscytujący moment dnia. Uczniom podobał się dreszczyk rywalizacji, zaprawiony salwami śmiechu (z powodu czasem dość egzotycznych odpowiedzi). Następnie odbyły się warsztaty ekonomiczne, w czasie których uczniowie klas trzecich uczyli młodszych kolegów obsługi programu magazynowo-sprzedażowego Subiekt GT, na którym sporządzali fakturę VAT sprzedaży oraz dokument magazynowy WZ. Później uczniowie klas drugich zostali zapoznani z innowacyjnymi metodami nauczania – mnemotechnikami. Wśród nich znalazły się m.in.: metoda haków, anagramy, ćwiczenia antyregresyjne, trening skojarzeń oraz ciesząca się największym zainteresowaniem wśród młodszych kolegów – Mapa Myśli. Następnie uczniowie klasy drugiej mieli możliwość zweryfikowania zdobytej wiedzy i umiejętności praktycznych podczas konkursu, składającego się z dwóch kategorii: testu z wiedzy ekonomicznej oraz Mapy Myśli na temat „Ekonomia wczoraj i dziś”. Ostatnim punktem imprezy była nauka poprzez zabawę, czyli ekonomiczne gry edukacyjne.

            Podczas uroczystego zakończenia zostały ogłoszone wyniki konkursu. Gratulujemy wszystkim uczestnikom gier i zabaw ekonomicznych, a w szczególności zwycięzcom: Kindze Margańskiej, Dominikowi Czachorowi oraz Julii Makockiej.

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • zswerynia@zswerynia.pl
      • boguslawa.sobowska-rekut@zswerynia.pl
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
    • Logowanie