• Książka na weekend
          • Książka na weekend

          • Autor: B.Sobowska-Rekut
            29.11.2019
            ------------------------------

            TAJEMNICZE NAGRANIA I SZALEŃCZY WYŚCIG Z CZASEM. KIEDY ZAGROŻONE JEST ŻYCIE TWOICH BLISKICH, MUSISZ BYĆ CZUJNY, BY ŻADEN SZCZEGÓŁ CI NIE UMKNĄŁ…Mogłoby się wydawać, że wiadomość o zaginięciu męża i jego śmierć to najgorsze, co spotkało Aleksandrę – psycholog i matkę dwójki dzieci. Okazuje się jednak, że to dopiero początek. Kobieta pada ofiarą porwania. Po uwolnieniu, mimo niebezpieczeństwa i wbrew zdrowemu rozsądkowi, postanawia na własną rękę rozwikłać zagadkę morderstwa. Zbierając nowe fakty, powoli wyciąga na światło dzienne bolesną prawdę. Lawina zdarzeń urasta do niespodziewanych rozmiarów, a przeszkodą w rozwiązaniu wszystkich tajemnic jest pamięć…DASZ SIĘ WCIĄGNĄĆ W NIEBEZPIECZNĄ GRĘ, W KTÓREJ PYTANIA TYLKO POZORNIE PRZYNOSZĄ ODPOWIEDZI?

            żródło:https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4802260/gra-pozorow

          • Przyjazny bank, czyli jaki?

          • Autorzy: E.Sitarz, B.Bryk, K.Wachowska
            27.11.2019 r.
            -----------------------

            Żyjemy w XXI wieku, w dobie rewolucji cyfrowej i komunikacyjnej, technika wciąż postępuje do przodu, cały czas dużo się zmienia, a w każdej dziedzinie obserwujemy ciągłe unowocześnienia. Wszystko to można zaobserwować również w świecie bankowości i finansów. Okazuje się, że  BANKOWOŚĆ XXI wieku jest coraz bardziej innowacyjna, mobilna, coraz bardziej dostępna i coraz szybsza w działaniu. My ekonomiści  ZSA-E w Weryni przede wszystkim interesujemy się tym „światem bankowości” i cały czas staramy się być na bieżąco w tym temacie.  Tym razem uczestniczyliśmy w konkursie - Przyjazny bank zorganizowanym przez  naszą szkołę we współpracy z Podkarpackim Bankiem Spółdzielczym. Aż 25 kolegów i koleżanek kształcących się w zawodzie technika ekonomisty zgłębiało dziś tajniki nowoczesnej bankowości. Najpierw rozwiązywaliśmy specjalistyczny test, a później podczas konkursu, w formie prezentacji multimedialnych i scenek tematycznych, prezentowaliśmy nowoczesne rozwiązania właśnie w bankowości. Wymagano od nas naprawdę wiele, bo oprócz fachowej wiedzy doszły jeszcze umiejętności komunikacji interpersonalnej,  autoprezentacja, a także  zdolności aktorskie!  Koledzy i koleżanki opowiadali komisji o bankowości biometrycznej,  telefonicznej,  mobilnej. Informowali, że teraz bank mieści się w telefonie lub laptopie i jest otwarty przez całą dobę,  a oprócz tego oferuje szereg interesujących i zdywersyfikowanych produktów. Sami więc widzicie ile tego jest?!
            Przyjazny bank nie tylko powinien kojarzyć się z fachowym słownictwem i regułkami, dlatego też podczas konkursu przedstawiany był on również humorystycznie. W odgrywanych scenkach wszyscy uczniowie radzili sobie znakomicie, a w  jednej szczególnie, bo wcielając się w rolę  narratora i doradcy kredytowego, także i  starszej  pani zaciągającej kredyt bankowy, niektórzy ekonomiści rozbawili komisję, aż do łez!
            Ogromny wkład pracy, duże zaangażowanie, wiele emocji,  ale też uśmiech i radość – to wszystko towarzyszyło temu przedsięwzięciu. Profesjonalne jury składające się z kolegów i koleżanek  pod przewodnictwem: pani Iwony Pogody - Pedagog, p. Bożeny Olszowy Kierownik PBS Oddziału Operacyjnego w Kolbuszowej oraz p. Elżbiety Skrzypek-Kąsek Dyrektor PBS Oddziału Operacyjnego w  Mielcu, wnikliwie obserwowało i oceniało  prezentacje, odegrane scenki (począwszy od przygotowania merytorycznego poprzez sposób i styl prezentacji, aż po strój) i wyłoniło zwycięzców:

            Klasy  I i II : miejsce pierwsze zdobył  zespół  w składzie: 
            1. Ewa Rzeszut
            2. Kinga Kosiorowska
            3. Aleksandra Bąk

            Klasy III i IV:  miejsce pierwsze zdobył  zespół  w składzie: 
            1. Konrad Świątek
            2. Gabriela Drałus
            3. Patrycja Tęcza
            4. Natalia Preneta

            Nagrodą główną dla zwycięzców – osobno dla każdego uczestnika - jest jednodniowa praktyka w PBS w Kolbuszowej. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali także drobne upominki. Myślę, że dla ekonomistów sam  udział w konkursie był już ciekawym doświadczeniem i okazją do poszerzenia wiedzy z zakresu nowoczesnej bankowości. Ja chętnie wzięłabym udział jeszcze raz w takim ciekawym przedsięwzięciu! 

             

             

          • „CZAS NA START-UP!”

          • Autorzy: P.Serafin, K.Wachowska
            27.11.2019
            -------------------------------------------

            Turniej gry planszowej „Czas na start-up!” to wydarzenie w ramach akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość III”, w której wzięło udział prawie 300 szkół ponadpodstawowych z pięciu województw Polski południowo-wschodniej. Etap wojewódzki rozgrywany był w Rezydencji Alabaster w Rzeszowie. Podczas tych gier uczniowie walczyli o stworzenie najlepszego start-upu w samym rynku miasta, co wiązało się z zaangażowaniem całego zespołu. Udział w rozgrywkach był nie tylko świetną zabawą, ale również możliwością zdobywania umiejętności pracy w zespole, treningu logicznego myślenia oraz zdolności analitycznych. Naszą szkołę w tym turnieju wojewódzkim reprezentowały dwa zespoły ekonomistów z klasy drugiej w składzie: Dominik Czachor, Hubert Czachor, Tomasz Ozga, Paweł Pleban oraz Kinga Kosiorowska, Aleksandra Bąk, Ewa Rzeszut, Kinga Margańska. Należy dodać, że w całym konkursie wojewódzkim wystartowało 60 drużyn liczących 240 uczestników.  Uczestnicy rozegrali dwie rundy trwające po 45 minut każda. Do finału w Warszawie awansowały tylko trzy najlepsze zespoły. Drużyna naszej szkoły pokazała ogromne zaangażowanie i wolę walki, dzięki temu  znalazła się  na 6 miejscu. Ponadto  wszyscy doskonale się bawili traktując rozgrywki jako świetną lekcję i możliwość poznania wszelkich nowości z zakresu przedsiębiorczości. Ta rywalizacja pokazała jakie możliwości młodym ludziom dają Fundusze Europejskie oraz jak wspierają tworzenie i rozwój firm.

        • XI Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny
          • XI Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny

          • Autor: K.Wachowska
            ___________________

            Informujemy, że  2 grudnia br. (w poniedziałek) na szóstej godzinie lekcyjnej w sali nr 17 odbędzie się Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny. Zapisy dwuosobowych reprezentacji klas można dokonać u nauczyciela polonisty do końca listopada. Zapraszamy!

          • Economy today and in the future

          • Autorzy: N.Preneta, A.Kiwak
            25.11.2019 r.
            -----------------------------

            Piątek, to ostatni dzień pobytu gości z Włoch i Hiszpanii w naszej szkole. Przyjechali do nas w ramach projektu „Robopreneur”, realizowanego ze środków programu Erasmus+. W trakcie uroczystej akademii zebranych powitał pan Starosta Powiatu Kolbuszowskiego Wojciech Cebula wraz z Sekretarzem Gminy Kolbuszowa panem Krzysztofem Matejkiem. Gościliśmy również uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 oraz z Weryni, którzy w ramach upowszechniania projektu i koedukacji koleżeńskiej uczestniczyli we wszystkich zaplanowanych działaniach. Ekonomiści z naszej szkoły przedstawili krótki skecz w języku angielskim ukazujący pracę biurową dawniej i dziś. Uczniowie ze szkół partnerskich pochwalili się swoimi osiągnięciami, przedstawili w filmie i prezentacji jak wygląda ich edukacja. Nie zapomnieliśmy o naszych rówieśnikach z Portugalii, którzy niestety nie przyjechali – wyświetliliśmy prezentację przez nich przesłaną. Bardzo wzruszającym momentem były chwile poświęcone wspomnieniom z wyjazdów do Hiszpanii, Portugalii i Włoch. Wszyscy obecni na sali mogli obejrzeć stanowiska przygotowane przez uczniów kształcących się w poszczególnych zawodach w ZSA-E w Weryni i dopytać o tajniki zawodu. Wydarzenia w naszej szkole przykuły również uwagę dziennikarzy z Radia Rzeszów - uczniowie zgromadzeni na sali udzielali dziennikarzom wywiadów o działaniach podejmowanych w ramach programu Erasmus+. Wywiad będzie emitowany we wtorek tj. 26 listopada 2019 roku o godzinie 18:05 podczas audycji Polskiego Radia Rzeszów. Po krótkiej przerwie nadszedł czas na teleturniej Kahoota oraz warsztaty ekonomiczne. W krótkiej przerwie rozegrano mecz piłki nożnej – chłopaki uwielbiają taką aktywność fizyczną. Następnie miało miejsce uroczyste ogłoszenie wyników przeprowadzonego teleturnieju ekonomicznego i wręczenie certyfikatów potwierdzających udział w projekcie. Oczywiście zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć z naszymi cudownymi gośćmi z zagranicy.  Czas umilał nam występ zespołu Concordia. Po wspólnym posiłku, na koniec ekonomiści z klasy trzeciej, przeprowadzili warsztaty z obsługi programów komputerowych Subiekt GT oraz Rachmistrz GT.

            W ten sposób zakończył się tygodniowy pobyt uczniów z Włoch i Hiszpanii w naszej szkole. Organizacja ich pobytu i szkoleń była dla nas nie lada wyzwaniem , ale i wspaniałym doświadczeniem. Poznaliśmy nowych ludzi, nowe zwyczaje, nawiązaliśmy nowe znajomości a przede wszystkim mogliśmy doszlifować  język angielski. Ten tydzień na długo zapadnie w naszej pamięci.

          • Wykład na WSPiA w Rzeszowie

          • Autorzy: A.Bąk, N.Snopek, J.Kolano, A.Kiwak
            25.11.2019 r.
            -----------------------------------
            Stare polskie porzekadło mówi, że „cudze chwalicie a swego nie znacie”. W dniu 21 listopada przekonaliśmy się jak bardzo jest ono prawdziwe. Pojechaliśmy wraz z gośćmi z Hiszpanii i Włoch na wycieczkę do Rzeszowa, miasta które ma więcej do zaoferowania niż tylko galerie, kino i Mc Donald.
            Przygodę rozpoczęliśmy od odwiedzenia Wyższej Szkoły Prawa i Administracji. Spotkaliśmy się tam z profesorami i wykładowcami uniwersyteckimi, którzy zorganizowali nam wykład we wspaniałej auli uniwersyteckiej. Sama uczelnia, jej pracownicy i atmosfera zrobiły na nas wielkie wrażenie. Ale rzeszowskie atrakcje dopiero się zaczynały. Kolejną było zwiedzanie podziemnej trasy turystycznej. Przewodnik, wielki pasjonat historii, regionalista interesująco i z zaangażowaniem opowiadał o przeszłości Rzeszowa. Po podziemiach nadszedł czas na zwiedzanie Starego Rynku i okolic. Okazało się, że mnóstwo tam klimatycznych i pięknych zakątków. Rzeszów okazał się nie tylko piękny ale także smakowity o czym przekonaliśmy się podczas wspólnego obiadu. Po powrocie z wycieczki czekała na nas kolacja przygotowana przez uczniów z zawodu technik żywienia. W jej trakcie odbył się konkurs karaoke, a później zabawa taneczna. Wszyscy świetnie się bawili, panowała wspaniała atmosfera.


             

          • Książka na weekend

          • Autor: B.Sobowska-Rekut
            21.11.2019 r. 
            -------------------
            Gościmy w naszej szkole Włochów i Hiszpanów. Zapraszam do zapoznania się z literaturą tych narodów. Przykładem niech będą:

            Boska Komedia. To dzieło życia włoskiego poety Dante Alighieriego, którym chciał zapewnić nieśmiertelność, oddać hołd swojej zmarłej ukochanej Beatrycze oraz ostrzec lud średniowieczny przed konsekwencjami grzesznego życia. Poemat tryptyk — składający się z trzech ksiąg — Piekła, Czyśćca i Raju, po których wędruje alter ego autora, oprowadzane przez Wergiliusza, św. Bernarda z Clairvaux oraz ukochaną Beatrycze. Alighieri nie tylko jako bohater, ale i jako narrator krytykuje zaświaty, będące alegorią życia doczesnego. W całym utworze wyraźnie widać fascynację cyframi, zwłaszcza 3, będącą symbolem Trójcy Świętej. Księga pierwsza, Piekło, charakteryzuje się drastycznymi opisami wydarzeń i właśnie dzięki niej mówi się o dantejskich scenach.

            "Stół króla Salomona" Luis Montero Manglano. Tirso Alfaro, doktorant na wydziale historii sztuki, podczas praktyki w muzeum w Canterbury jest świadkiem kradzieży zabytkowej pateny. Po powrocie do Madrytu odpowiada na enigmatyczną ofertę pracy i bierze udział w osobliwym procesie rekrutacji, nawet nie podejrzewając, że na próbę wystawia go tajna organizacja - Narodowy Korpus Poszukiwaczy, którego celem jest odzyskanie cennych dzieł sztuki należących do dziedzictwa Hiszpanii. Wkrótce Tirso włączy się do szaleńczej pogoni za mitycznym Stołem Salomona, który wedle legend może przynieść tylko nieszczęście. Tym samym zostanie wciągnięty w szałamiającą spiralę niebezpieczeństw, zdrady i śmierci.

            źródło:https://lubimyczytac.pl

             

          • Street Law - prawo na co dzień

          • Autorzy: E.Sitarz, A.Kiwak
            21.11.2019 r.
            -----------------------------------
            Uczniowie klasy I technikum  oraz I Szkoły Branżowej uczestniczyli 20.11. 2019 r. w warsztatach, w ramach projektu „Street Law - prawo na co dzień” realizowanego przez konsultantów Uniwersyteckiej Poradni Prawnej w Rzeszowie. Warsztaty prowadziła pani Magdalena Barszcz. Głównym tematem był STALKING - który jest celowym i zaplanowanym działaniem mającym na celu wywołanie niepokoju, lęku, poczucia zagrożenia u ofiary. Stalker prześladuje swoją ofiarę poprzez bardzo częste dzwonienie, wysyłanie wiadomości SMS lub stosuje jeszcze inne metody nękania. Dowiedzieliśmy się, że stalking dotyka bardzo szerokiej grupy osób i niestety jest coraz powszechniejszy. Pani Magdalena uświadomiła nam, że w dużej części jesteśmy za to współodpowiedzialni, gdyż zwracamy na siebie uwagę publikując bez opamiętania swoje zdjęcia na portalach społecznościowych. Dzięki warsztatom wiemy jak chronić się przed stalkerami i gdzie szukać pomocy. Dlatego zgodnie twierdzimy, że takie warsztaty są bardzo potrzebne i powinny odbywać się częściej.

          • Nasza Firma Polsko-Hiszpańsko-Włoska

          • Autorzy: P.Biesiadecka, J.Makocka, E.Tylutka, A.Kiwak
            21.11.2019 r.
            ------------------------
            Środa to kolejny dzień pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch w Polsce. Dzień upłynął nam bardzo pracowicie na nauce sporządzania planów finansowych, rachunków zysków i strat oraz bilansów, czyli dokumentów potrzebnych do ukończenia prac nad rozpoczętymi w poniedziałek projektami. Po przerwie kawowej nadszedł czas na zaprezentowanie rezultatów naszej pracy. Każda grupa  stworzyła dokładny biznes plan dla własnej firmy, a uczniowie z Włoch i Hiszpanii omawiali je z pasją i zaangażowaniem typowym dla południowców. Kilku uczniów ze szkół partnerskich dostało dziś zadanie specjalne - uczyli się mówić po polsku, a efekty mieli okazję przedstawić przed kamerą. Po zakończonych warsztatach w szkole, wszyscy pojechaliśmy do Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej. Tam nauka przez praktykę czyli warsztaty garncarskie. Lepiliśmy z gliny różne naczynia takie jak talerze, miski i dzbanki. Dawało to wszystkim ogromną radość i bardzo zainteresowało uczniów ze szkół zagranicznych. Następnie zwiedzaliśmy resztę obiektu. Widzieliśmy stary kościół i szkołę gdzie dowiedzieliśmy się jak dawniej wyglądały lekcje i jak karano niegrzeczne dzieci. Kary były bardzo surowe jak np. klęczenie na grochu, bicie linijką lub wskaźnikiem. Widzieliśmy również dawne domy Lasowiaków, sprzęty oraz zabawki. Dzień był pełen wrażeń, a atrakcje wszystkim się podobały.

          • Wycieczka do Krakowa

          • Autorzy: K.Majewska, A.Kiwak
            ____________________________

            Gość w dom, Bóg w dom. To staropolskie przysłowie towarzyszy nam jako organizatorom pobytu naszych gości z Hiszpanii i Włoch, którzy przyjechali do ZSA-E w ramach projektu ERASMUS+ ROBOPRENEUR. Dlatego właśnie zorganizowaliśmy wycieczkę do Krakowa - najbardziej atrakcyjnego spośród miast południowej Polski. 19 listopada wyruszyliśmy do grodu Kraka w wyśmienitych, szampańskich wręcz nastrojach. Z każdym kilometrem coraz łatwiej dogadywaliśmy się z naszymi kolegami z Europy i coraz więcej mogliśmy im powiedzieć o sobie. Po przyjeździe na miejsce ruszyliśmy Traktem Królewskim na Wawel. Historyczna siedziba królów Polskich zrobiła na naszych gościach i na nas wielkie wrażenie. Obejrzeliśmy reprezentacyjne komnaty królewskie, skarbiec, zbrojownię. Następnie udaliśmy się do historycznego centrum Krakowa, gdzie zwiedzaliśmy Sukiennice z wystawą Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku. Obowiązkowym punktem zwiedzania jest również krakowski Rynek z pięknymi zabytkowymi kamieniczkami, Barbakanem oraz Kościołem Mariackim. Wielu z nas odszukało ulicę Bracką, bo tam jak śpiewa poeta, podobno zawsze pada deszcz. Ale wtedy nie padało nie tylko na Brackiej, ale w całym Krakowie. Pogoda nam dopisywała, humory były jeszcze lepsze, więc atmosfera w drodze powrotnej wyśmienita. Nasz autobus zamienił się w salę koncertową, w której królowała międzynarodowa muzyka polsko-hiszpańsko-włoska.    

          • Integracja ekonomiczna po angielsku

          • Autorzy: A.Piątek, M.Dobek, E.Serafin
            _______________________________

            Jeszcze nie tak dawno, bo wiosną tego roku my – ekonomiści, wtedy uczniowie klasy pierwszej i drugiej Technikum uczestniczyliśmy w projekcie Robopreneur poza granicami naszego kraju – w  Portugalii.

            Na początku tygodnia, w poniedziałkowy poranek w murach naszej szkoły, to my serdecznie powitaliśmy poznanych już wcześniej kolegów i koleżanki ze szkół w Hiszpanii i Włoch. Już na samym początku atmosfera była bardzo gorąca, goście z zagranicy jak i my byliśmy pełni wrażeń i mieliśmy ogrom wspomnień.

            Kiedy już zostaliśmy podzielni na cztero i pięcioosobowe grupy, rozpoczęliśmy zwiedzanie naszej szkoły oraz obiektów wokół niej. Emocji nie brakowało zwłaszcza, że komunikacja prowadzona była w języku angielskim. Jednak my jako gospodarze całej imprezy ekonomicznej zostaliśmy bardzo dobrze przygotowani i stanęliśmy na wysokości zadania.

            Punktem centralnym poniedziałkowego spotkania były przygotowane przez nas i nauczycieli ekonomistów oraz anglistów warsztaty pod nazwą ,,Economy today and in the future”. Najpierw ekonomiści Edyta i Mateusz – nasi koledzy z klasy trzeciej, dokonali prezentacji zawodu technik ekonomista – oczywiści całość była prowadzona w języku angielskim. Zaciekawienie wśród uczniów z Hiszpanii i Włoch wzbudziły zaprezentowane zdjęcia z organizowanych w naszej szkole przedsięwzięć ekonomicznych.  A było się czym chwalić – bo faktycznie w tym zawodzie dużo ciekawego i inspirującego się dzieje. Następnie Marcelina i Dawid – również ekonomiści z klasy trzeciej przedstawili w formie multimedialnej procedurę uruchomienia własnej działalności gospodarczej. Po części wstępnej przystąpiliśmy do sporządzania biznes planu naszej, wspólnej polsko – hiszpańsko – włoskiej działalności gospodarczej. Pomysłów było bardzo dużo na uruchomienie takiego właśnie biznesu.

            Kiedy już wybraliśmy nazwę naszej firmy, jej formę organizacyjno – prawną to przyszedł czas na opracowanie unikatowego loga, które będzie wizytówką tej działalności. Nasi uczniowie wraz z kolegami i koleżankami z południowo – zachodniej części naszego kontynentu wykazali się w tym punkcie dużą wyobraźnią i kreatywnością. Wszystkie pomysły były bardzo oryginalne i ciekawe. Kolejnym krokiem w tworzeniu biznesplanu była analiza SWOT dla naszej firmy. Tutaj mieliśmy szerokie pole do popisu w  zakresie nie tylko naszej wiedzy ekonomicznej ,ale także językowej. Struktura organizacyjna firmy również została zaprezentowana w bardzo szerokim spektrum, ponieważ każdy chciał mieć w swoim personelu nie tylko prezesa, kierownika i pracowników, ale także specjalistów w danej dziedzinie np. finansowo – księgowej czy kadrowo – płacowej. Ostatnim celem poniedziałkowych warsztatów ekonomicznych była reklama produktu, towaru czy usługi, które chcielibyśmy wprowadzić na rynek. Na tym punkcie nasze ,,Economics workshops” zakończyliśmy, zmęczeni ale bardzo zadowoleni z efektów wspólnej pracy. Już niebawem, bo w środę będziemy z równie dużym zaangażowaniem, pełni pomysłów i entuzjazmu kontynuować bizneplan naszej międzynarodowej firmy.

            Zwieńczeniem tego dnia była wspólna kolacja w jednej z lokalnych restauracji, podczas której wszyscy po pracochłonnym lecz ekscytującym dniu mieliśmy okazję do wspólnej integracji.

          • Projekt „Otwarta Firma” w naszej szkole

          • Autorzy: E.Sitarz, W.Rudna, B.Bryk
            _____________________________

            W ubiegłym tygodniu, jak co roku w naszej szkole zorganizowany był Światowy Tydzień Przedsiębiorczości pod nazwą Otwarta Firma” . W ramach warsztatów odwiedzi nas przedstawiciele różnych instytucji z terenu powiatu kolbuszowskiego, którzy przekazali nam swoją wiedzę m. in. z zakresu funkcjonowania banku, praw i obowiązków konsumenta, płacenia podatków oraz pozyskania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Informacje te z pewnością wykorzystamy w dorosłym życiu, kiedy to nasza kariera zawodowa zacznie się rozwijać.

             

            Uczestnicy programu “Otwarta Firma”, którzy nas odwiedzili:

            • Pani Bożena Olszowy, pracownik Podkarpackiego Banku Spółdzielczego wprowadziła nas w świat życia bankowego. Wytłumaczyła nam jak założyć konto bankowe oraz opowiedziała jakie korzyści daje jego posiadanie. Dowiedzieliśmy się również co nie co o kredytach, lokatach oraz o ogólnym funkcjonowaniu banku. Pani Bożena zaprezentowała nam także ofertę swojej placówki.
            • Pan Jan Wlazło, Powiatowy Rzecznik Konsumentów zapoznał nas z problematyką konsumencką. Poszerzył naszą wiedzę w temacie praw i obowiązków konsumenta oraz obowiązków spoczywających na rzeczniku konsumenckim. Zapoznał nas też z terminami takimi jak gwarancja czy reklamacja.
            • Pan Jan Kochanowicz i Pan Andrzej Sudoł, przedstawiciele Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej przedstawili nam rolę podatków. Uświadomili nam z czego wynika obowiązek ich płacenia, a także na co są przeznaczane. Mieliśmy także okazję obejrzenia prezentacji na temat podatków. 
            • Nasz starszy kolega Krzysztof Ptaś, pracownik Santander Bank Polska, absolwent ZSA-E w Weryni przedstawił nam różnice między pożyczką, a kredytem. Dowiedzieliśmy się również czym jest leasing. Krzysiek przedstawił nam też ofertę swojej placówki. Na zakończenie wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali drobne gadżety.
            • Pani Izabela Karkut, pan Dariusz Paśko oraz pan Tomasz Malinowski, przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy w Kolbuszowej przekazali nam przydatne informacje na temat pomocy, którą oferuje nam PUP. Wiemy już jak uzyskać dofinansowanie na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej oraz z jakiś świadczeń może skorzystać osoba bezrobotna - zarejestrowana w urzędzie.

             

            Tegoroczne spotkania były bardzo interesujące. Zaproszeni goście wypowiadali się w sposób jasny i zrozumiały. Wszyscy uczniowie, którzy brali udział w spotkaniach zgodnie twierdzą, że tego typu projekty powinny odbywać się częściej, gdyż pomagają poszerzać nasze horyzonty - szczególnie ekonomiczne.

            Podsumowując, Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 2019 pn. „Otwarta Firma” można uznać za bardzo udany, a wiedza którą zdobyliśmy na pewno zostanie przez nas wykorzystana już niebawem.

             

          • Czy wiesz, że ...

          • Autorzy: A.Fitał, A.Wróbel, A.Kiwak
            18.11.2019 r.
            ------------------------

            Jak co roku od 28 lat obchodzony jest Światowy Dzień Cukrzycy. W ramach profilaktyki zdrowotnej w naszej szkole po raz drugi zorganizowaliśmy warsztaty mające na celu zwiększenie świadomości na temat tej choroby, nazywanej epidemią XXI wieku. W Polsce jest około 3,5 miliona osób chorych na cukrzycę,  z czego aż około 1/3 z tych osób – ponad milion – pozostaje niezdiagnozowanych. Przewiduje się, że jeśli nie zmienimy swojego stylu życia w  najbliższym czasie 1 na dziesięciu Polaków będzie cierpiał na tę groźną chorobę. By zadziałać na wyobraźnię i wybory żywieniowe młodego pokolenia uczennice II klasy technikum żywienia i usług gastronomicznych przedstawiły w formie prezentacji najważniejsze informacje dotyczące zapobiegania i skutków cukrzycy. W trakcie warsztatów uczniowie klas I mogli zobaczyć jak dużo z naszą dietą dostarczamy cukru. Zdziwienie na ich twarzach pojawiło się, gdy zobaczyli, że w małym jogurcie owocowym może być nawet 3 łyżeczki cukru, a mały napój gazowany pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na cukier. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stanowisko, na którym porównywano zawartość węglowodanów prostych w produktach.  Okazało się, że można znaleźć mniej szkodliwą, a równie smaczną alternatywę wśród wielu produktów spożywczych w postaci daktyli, jabłek, marchewek, miodu. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w warsztatach, by na koniec jak najlepiej rozwiązać test na temat cukrzycy. Było o co walczyć – na zwycięzców czekają bony na niepytanie. Zwycięzcy to:
            - Amelia Kuna kl. 1bc, Ozga Patrycja c. Wiesława kl. 1bc, Andżelika Boguń kl. 1ae – bon na niepytanie przez cały wybrany dzień,
            - Szymon Kosiorowski kl.1km, Czajkowska Brygida kl.1d, Marcelina Serafin kl. 1bc – bon na niepytanie na 2 godziny lekcyjne,
            - Aneta Drozd kl.1bc, Patrycja Dudek kl.1bc, Norbert Witkowski kl. 1 ae – bon na niepytanie na 1 godzinę lekcyjną.
            Bony można odebrać u pani Anny Fitał.
            Gratulujemy!

             

        • Światowy Dzień Rzucania Palenia
          • Światowy Dzień Rzucania Palenia

          • Autor: I.Pogoda
            _______________________________

            Przewlekłe choroby niezakaźne w tym, te spowodowane paleniem tytoniu i biernym wdychaniem dymu tytoniowego, stanowią od lat najważniejszy problem zdrowotny, społeczny i ekonomiczny w Polsce. Choroby odtytoniowe obejmują 15 nowotworów oraz kilkadziesiąt  chorób układu krążenia, układu  oddechowego i innych narządów. Około 90% chorych na raka płuc to palacze. Mimo to (KANTAR Polska 2019):

            • W dalszym ciągu prawie ¼ społeczeństwa nałogowo pali papierosy.
            • Tak jak w latach ubiegłych, tak i teraz większości palaczy zdarza się palić w obecności osób niepalących. 8% palących Polaków przyznaje, że czasem pali w obecności dzieci, natomiast w obecności kobiet ciężarnych zdarza się zapalić 1% palaczy.
            • 34% Polaków mówi, że w ich domach pali się tytoń!
            • Mimo zakazu reklamy, aż 15% palących zetknęło się z jakąś formą reklamy i marketingu papierosów!

            Przy okazji tego Święta koniecznie należy zaznaczyć, iż nie istnieje bezpieczny poziom zagrożenia biernym paleniem. Jest szczególnie niebezpieczne dla niemowląt, dzieci, kobiet ciężarnych i płodów. Na całym świecie, około 600 tys. osób niepalących zmarło w 2011 roku z powodu narażenia na bierne palenie. 75% zgonów wynikających z biernej ekspozycji na dym tytoniowy dotyczy kobiet i dzieci (Tobacco Atlas 2012). Tym bardziej alarmujące jest, że w  blisko 34% domów Polaków, pali się tytoń (KANTAR Polska 2019).

             

            W tym szczególnym dniu zachęcamy wszystkie osoby palące do zastanowienia się nad najważniejszą wartością jaką jest zdrowie własne i innych oraz do podjęcia próby rzucenia palenia – nie tylko na ten dzień, ale na całe życie. Szczególnie, że w ciągu ostatniego roku tylko 16% palących podjęło próbę zaprzestania palenia, a tylko 13% palaczy planuje podjąć tą próbę w najbliższym czasie!

             

            Najnowsze wyniki badań dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie palenia tytoniu w Polsce, przeprowadzonych przez KANTAR Polska (2019 r.), na zlecenie GIS, jednoznacznie wskazują na tendencję spadkową odsetka regularnych palaczy – z 31% w 2011 roku do 21% w 2019 roku oraz na wzrost odsetka osób, które nigdy nie paliły. Ponadto, w 2019 roku zauważalny jest spadek odsetka osób, które próbowały rzucić palenie – różnica 7 punktów procentowych w porównaniu z wynikami z 2017 roku (16% wobec 23%).

            Światowy Dzień Rzucania Palenia przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. W Polsce obchodzony jest od 1991 roku. Pomysł akcji narodził się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada (tydzień przed obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Dniem Dziękczynienia) za Dzień Rzucania Palenia.

            źródło: https://wsse.rzeszow.pl

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub 17 227 13 32 numery wewnętrzne: 101 sekretariat 103 dyrektor 105 zastępca dyrektora 107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501 36-100 Kolbuszowa Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca: Powiat Kolbuszowski ul. 11-go Listopada 10 36-100 Kolbuszowa NIP 814-15-73-682 Odbiorca: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni Werynia 501 36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie